The evolution of the subnational public finances in Spain after the great recession and COVID-19 pandemic and future challenges (2008-2021),

  1. Mikel Erkoreka 1
  2. Mario Kölling 2
  3. Mireia Grau 3
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  3. 3 Institut d’Estudis de l’Autogovern
Revista:
Revista "Cuadernos Manuel Giménez Abad"

ISSN: 2254-4445

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: FISCAL FEDERALISM AND SUBNATIONAL FINANCE AFTER THE GREAT RECESSIOND AND COVID-19

Número: 9

Páginas: 165-184

Tipo: Artículo

DOI: 10.47919/FMGA.CM23.0118 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista "Cuadernos Manuel Giménez Abad"

Resumen

The 2008 financial crisis and the 2020 health crisis have profoundly disrupted Spain’s public finances and multi-level governance system. The aim of this article is to analyse the evolution of the regional public finances and decentralisation system in Spain during the 2008 financial crisis and the 2020 health crisis. In light of the asymmetrical funding system that governs Spain, the article analyses and contrasts the evolution of the finances and indebtedness between the autonomous communities of the common and foral regime. The article concludes that both crises have driven a process of recentralisation, reinforcing the central government’s role in fiscal and financial matters.

Referencias bibliográficas

  • AIReF. (2021). Report on the initial budgets of the general government for 2021. AIReF - Report, 01/21.
  • Blöchliger, H., & Rabesona. J. (2009). The Fiscal Autonomy of Sub-Central Governments: An Update, OECD Working Papers on Fiscal Federalism, No. 9, OECD Publishing, Paris.
  • Carmona, A. (2021). De la recentralización de competencias a su progresiva devolución a la Comunidades Autónomas durante el estado de alarma: las fases de la desescalada. In J. Tudela (Ed.), Estado Autonómico y COVID-19: un ensayo de valoración general. Zaragoza: Fundación Manuel Giménez Abad.
  • Comité de personas expertas. (2022). Libro blanco sobre la reforma tributaria. Madrid: Instituto de Estudios Fiscales.
  • De la Fuente, A., Thöne, M., & Kastrop, C. (2016). Regional Financing in Germany and Spain: Comparative Reform Perspectives, BBVA Research, 16/04 Working Paper
  • De la Fuente, Á. (2020). Las ayudas implícitas en los mecanismos adicionales de financiación a las Comunidades Autónomas. Presupuesto y Gasto Público, 100, 167-192.
  • De la Fuente, Á. (2021a). The economic consequences of Covid in Spain and how to deal with them. Applied economic analysis, 29(85), 90-104.
  • De la Fuente, Á. (2021b). La financiación autonómica en 2020: una primera aproximación y una propuesta de cara a 2021. Fedea - Estudios sobre la Economía Española, 2021/19.
  • De la Fuente, Á. (2022). Las finanzas autonómicas en 2021 y entre 2003 y 2021. Fedea - Estudios sobre la Economía Española, 2022(12).
  • Erkoreka, M. (2021). The fiscal and budgetary impact of COVID-19 pandemic on the public finances of the Basque Country: the Basque system of fiscal federalism put to the test. Ekonomiaz, 100(2), 158-187.
  • Erkoreka, M., Grau, M., & Kölling, M. (2021). Decentralisation and COVID-19: stress-testing the Spanish territorial system. In N. Steytler (Ed.), Comparative Federalism and Covid-19. Combating the pandemic, 33-50. London: Routledge.
  • Erkoreka, M., & Hernando, J. (2022). Decentralization: A handicap in fighting the COVID-19 pandemic? The response of the regional governments in Spain. Public Administration and Development, 1-12.
  • Erkoreka, M., & Ugalde, R. (2023). Debt management by subnational governments in times of crisis: between bailout and fiscal responsibility: The case of the foral debt in the Basque Country and Navarre. In G. Martínez-Barbara & X. Irujo (Eds.), Decentralized Government Response to the COVID-19 Crisis. Reno: Center for Basque Studies and University of Nevada.
  • Felgueroso, F., De la Fuente, Á., Boscá, J. E., Doménech, R., Ferri, J., Jansen, M., & Onrubia, J. (2021). Aspectos económicos de la crisis del Covid-19. Fedea - Estudios sobre la Economía Española, 2021/09.
  • Fernández-Llera, R. (2015). Responsabilidad financiera de las Comunidades Autónomas y rescates internos. In J. Tudela & M. Kölling (Eds.), Costes y beneficios de la descentralización política en un contexto de crisis: el caso español. Zaragoza: Fundación Manuel Giménez ABad.
  • Fernández Llera, R. (2021). Crónica de impuestos propios autonómicos: visiones de parte y deseos de coordinación, Presupuesto y Gasto Público, 104.
  • Forte-Campos, V., García-Moral, B., & Laporta-Corbera, M. I. (2022). La evolución de la deuda pública en España en 2021 (Vol. 3). Madrid: Banco de España.
  • Herold, K. (2018). Insolvency frameworks for sub-national governments. OECD Working Paper on fiscal federalism, 23.
  • Herrero-Alcalde, A., Martín, J., & Tránchez, J. M. (2019). Condición financiera y fondos de liquidez en España: un enfoque regional. Revista de Estudios Regionales(114), 91-117.
  • Instituto de Estudios Fiscales. (2018). Reformas de la financiación territorial: informes de las comisiones de expertos de 2017. Madrid: Instituto de Estudios Fiscales - Ministerio de Hacienda.
  • Kölling, M. (2020). Federalism and the COVID-19 crisis: a perspective from Spain. Cuadernos Manuel Giménez Abad, 19, 41-43.
  • Kölling, M., Toubeau, S., & Zak Godoy, D. (2023). The Determinants of Taxation Innovation in Spain’s Common Regime Autonomous Communities (1986-2018). Publius: The Journal of Federalism, forthcoming.
  • Lago-Peñas, S., X. Fernández-Leiceaga & A. Vaquero-García (2017). Spanish fiscal decentralization: A successful (but still unfinished) process. Environment and Planning C: Politics and Space, 35(8):1509-1525. doi:10.1177/2399654417704663
  • Lago-Peñas, S. (2021). Sub-central finances: Year two of the pandemic. Spanish Economic and Financial Outlook, 10(2), 25-34.
  • Lago-Peñas, S. (2022). Las cuentas públicas de la pandemia: balance y perspectivas. Papeles de Economía Española, 173, 127-145.
  • Lago-Peñas, S. (2023). Regional government debt: Recent trends and outlook. Papeles de Economía Española, 173, 53-61.
  • León, S. (coord.) (2015). La financiación autonómica. Claves para comprender un (interminable) debate. Madrid: Alianza Editorial.
  • López Laborda, J. (2010). El nuevo modelo de financiación de las Comunidades Autónomas. in J. López Laborda, M. Kölling & F. Knüpling (eds.), La reforma del sistema de financiación de las Comunidades Autónomas. Perspectivas internacionales, Madrid: CEPC.
  • López Pérez, F. (2018). El impuesto sobre los grandes establecimientos comerciales y el Derecho Comunitario. Sentencias del Tribunal de Justicia de la Unión Europea de 26 de abril de 2018, Revista Aragonesa de Administración Pública, XIX:379-413.
  • Martí, F., & Pérez, J. J. (2015). Spanish Public Finances through the Financial Crisis. Fiscal studies, 36(4), 527-554.
  • Martí, F., & Pérez, J. J. (2016). Spanish public finances through the financial crisis. Madrid: Banco de España.
  • Martínez, D. (2020a). La gobernanza fiscal de las Comunidades Autónomas. Una valoración crítica de su estado actual con perspectivas de reforma. Investigaciones Regionales - Journal of Regional Research, 2020/2(47), 31-56.
  • Martínez, D. (2020b). Las finanzas autonómicas en la pandemia COVID-19. Las disfunciones se multiplican. Revista Hacienda Canaria(53), 51-79.
  • Martínez-Bárbara, G. (2020). La fiscalidad en tiempos de pandemia: las haciendas forales frente a la Covid-19. Zergak. Gaceta tributaria del País Vasco, 59, 139-158.
  • Martínez-Vázquez, J., & Lago-Peñas, S. (Eds.). (2020). Desafíos pendientes de la descentralización en España: suficiencia y autonomía tributaria. Madrid: Xunta de Galicia - Instituto de Estudios Fiscales.
  • Mattei, P., & Del Pino, E. (2021). Coordination and health policy responses to the first wave of COVID-19 in Italy and Spain. Journal of Comparative Policy Analysis, 23, 274-281.
  • Pereda, N. (2019). Economic theories of fiscal federalism: the USA and the Basque Country. En G. Martínez & X. Irujo (Eds.), International perspectives on Fiscal federalism: the Basque tax system. Reno: Center for Basque Studies - University of Nevada.
  • Royo, S. (2020). Why Banks Fail. The Political Roots of Banking Crises in Spain. New York: Palgrave Macmillan.
  • Rubí, J. (2016). The role of regions with taxation powers in the European Union: the Basque Economic Agreement. In J. Agirreazkuenaga & X. Irujo (Eds.), The Basque fiscal system contrasted to Nevada and Catalonia: in the time of major crises. Reno: Center for Basque Studies - University of Nevada.
  • Ruiz, V., & Cuenca, A. (2014). Budgetary stability in the autonomous regions: Beyond constitutional reform. Spanish Economic and Financial Outlook, 3(4), 53-62.
  • Tudela, J. & Kölling, M. (2020), “The Kingdom of Spain”, en: Handbook of Federal Countries, Palgrave.
  • Vilalta, M. (2020). La autonomía financiera de las Comunidades Autónomas: logros y perspectivas de una realidad compleja. In J. Martínez-Vázquez & S. Lago-Peñas (Eds.), Desafíos pendientes de la descentralización en España: suficiencia y autonomía tributaria. Madrid: Xunta de Galicia - Instituto de Estudios Fiscales.
  • Zabalza, A. (2021). Plan de saneamiento de la deuda autonómica. Investigaciones Regionales - Journal of Regional Research, 2021/2(50), 71-103.
  • Zornoza, J. (2014). New trends in fiscal decentralization, in Fiscal Federalism and Fiscal Decentralisation in Europe, Stefan August Lütgenau (ed), Europe, Studien Verlag.
  • Zubiri, I. (2010). The economic agreement between the Basque Country and Spain: principles, characteristics and economic implications. Bilbao: Ad Concordiam.