Análisis de las relaciones pedagógicas entre el profesorado de Educación Secundaria Obligatoriauna experiencia mediante la foto-elicitación

  1. Amenabarro Iraola, Estibaliz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco, España
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2023

Volume: 41

Issue: 2

Pages: 189-210

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.525251 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this article is to analyze teachers' interpersonal relationships and their pedagogical dimension through photo-elicitation. We start from a theoretical and conceptual analysis of pedagogical relationships, understood as the emotional ties that are built between the people who live together in an organization. This is a case study carried out in a public secondary school in Donostia-San Sebastián (Guipúzcoa). The empirical data were obtained by photo-elicitation. The results obtained help, above all, to reflect on and understand the importance of pedagogical relationships in educational spaces. They also reflect the complexity of the relationships and their capacity to condition the rest of the educational processes as a whole. Relationships are multifaceted, changeable and depend on previous teaching experiences, ideology or thinking, as well as on the  characteristics and culture of the schools.

Bibliographic References

  • Abbott, A. (1988). The system of professions: An essay on the division of expert labor. University of Chicago Press.
  • Agirre, L. & Eskisabel, I. (2019). Trikua esnatu da. Euskaratik feminismora eta feminismotik euskarara. Susa argitaletxea. Lisipe Bilduma.
  • Alliaud, A., & Suárez, D. (coords.) (2011). El saber de la experiencia. Narrativa, investigación y formación docente. FFyL-UBA/CLACSO. http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/El%20saber%20de%20la%20experiencia_0.pdf.
  • Alvarado, A. (2004). La ética del cuidado. Aquichan, 4(1), 30-39. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972004000100005&lng=en&tlng=es.
  • Amenabarro, E. (2021): Irakasleen arteko harreman pedagogikoak eskola testuinguruan: Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako ikastegi baten kasu analisia. (Tesis Doctoral). UPV/EHU. https://addi.ehu.es/handle/10810/51343
  • Angulo Rasco, J. F. (1998). Objetividad y valoración en la investigación educativa. Hacia una orientación emancipadora. Educación y Sociedad, (10), 91-129.
  • Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, 24, 89-110. http://hdl.handle.net/2445/22305
  • Appadurai, A. (Zuz.). (1988). The social life of things: Commodities in cultural perspective. Cambridge University Press.
  • Ardèvol, E. (2006). La búsqueda de una mirada. Editorial UOC.
  • Asín, A. S., & Boix, J. L. (2008). Los futuros profesores de educación secundaria: inicio de su profesionalización y construcción de su identidad docente.Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 11(2), 3. http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL2.pdf
  • Bach, H. (1998). A visual narrative concerning currículum, girls, and photography. Qual Institute Press.
  • Bach, H. (2001). The place of photography in visual narrative research. Afterimage, 29(3).
  • Ball, S. (1989). La micro política de la escuela: hacia una teoría de la organización escolar. Paidós.
  • Banks, M. (2007). Using visual data in qualitative Research. Sage.
  • Barbour, R, & Morgan, D L (2017). A new era in focus groups: Challenges, innovations and practice, London: Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-58614-8.
  • Bautista A., Rayón., L. & De las Heras, A. M. (2018). Imágenes experienciales y foto-elicitación en la formación del profesorado. Educatio Siglo XXI, 36, 135-162. https://doi.org/10.6018/j/333001
  • Bautista García-Vera, A., Rayón, L., & de la Heras, A. M. (2020). Use of Photoelicitation to evoke and solve Dilemmas that prompt changes Primary School Teachers' visions. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 137-152. https://doi: 10.7821/naer.2020.1.499
  • Bautista, A. (2013). Indagación narrativa visual en la práctica educativa. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (29), 69-79.
  • Bautista, A., &Velasco Maíllo, H. (2011). Antropología Audiovisual, medios e investigación en Educación. Trotta.
  • Bekerman, D., & Dankner, L. (2010). La pareja pedagógica en el ámbito universitario, un aporte a la didáctica colaborativa. Formación Universitaria, 3(6), 3–8. https://doi.org/10.4067/s0718-50062010000600002
  • Benito-Martín, B. (2006, 22-24 septiembre). Las relaciones interpersonales de los profesores en los centros educativos como fuente de satisfacción. [Comunicación]. Conferencia de Psicología de la Educación, Santander. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2377185
  • Benjamin, W. (1994). Sobre o conceito de história. Magia e técnica, arte e política, 7, 222-232.
  • Biesta, G. (2015). Beyond learning: democratic education for a human future. Routledge.
  • Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Desclée de Brower.
  • Blanchard, C. (2004). Saber y relación pedagógica: un enfoque clínico. Ediciones Novedades Educativas.
  • Boff, L. (2012). El cuidado necesario. Trotta.
  • Bolívar, A. (2000). Nuestra propuesta de educación democrática. Cuadernos de Pedagogia,317,53-56.
  • Cima, R. (2012). Pedagogía cultural para una educación hacia el encuentro. RUEDES, 3, 1-17.
  • Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1998). Stories to Live By Narrative Understandings of School Reform. Curriculum Inquiry, 28(2), 149-164. https://doi.org/10.1111/0362-6784.00082
  • Cochran-Smith, M., Cannady, M., McEachern, K. P., Piazza, P., Power, C., & Ryan, A. (2011). Teachers’ education, teaching practice, and retention: A cross-genre review of recent research. Journal of Education, 191, 19–32. https://doi.org/10.1177/002205741119100205
  • Coomber, B., & Barriball, K. L. (2007). Impact of job satisfaction components on intent to leave and turnover for hospital-based nurses: a review of the research literature. International journal of nursing studies, 44(2), 297-314. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2006.02.004
  • Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Ariel Educación.
  • Darling-Hammond, L. (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, 40(3), 291-309. https:// doi.org/10.1080/02619768.2017.1315399
  • Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
  • Dubar, C. (1991). La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles. Revue française de pédagogie, (100), 117-121.
  • Duran, D., & Miquel, E. (2019). Preparing teachers for collaborative classrooms. A Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. http:// doi: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.78
  • Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
  • Fernández Enguita, M. (2018). Más escuela y menos aula. Morata.
  • Ferres, N., Connell, J., & Travaglione, A. (2004). Co-worker trust as a social catalyst for constructive employee attitudes. Journal of Managerial Psychology, 19(6), 608-622. https://doi.org/10.1108/02683940410551516
  • Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  • Foucault, M. (1987). Vigilar y castigar. Siglo XXI.
  • Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. El Roure.
  • Gárate A., y Ortega, P. (2015). Educar desde la precariedad: la otra educación posible. Ápeiron.
  • Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.
  • García, E. (2010). Competencias éticas del profesor y calidad de educación. Revista electrónica interuniversitaria de formación de profesorado, 13(4), 29-41.
  • Gibbs, G. (2007). Analyzing qualitative data. Sage. https://doi.org/10.4135/9781849208574.
  • Gimeno Sacristán, J. (2008). El valor del tiempo en educación. Morata.
  • Giroux, H., & McLaren, P. (1990). La educación del profesorado como espacio contra público: apuntes para una redefinición. In (Thomas S. Popkewitz coord.), Formación del profesorado: tradición, teoría y práctica (pp. 244-271). Universitat de Valéncia
  • Goetz, J., & LeCompte, L. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.
  • Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Morata.
  • Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and teacher education,14(8), 835-54. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00025-0
  • Hargreaves, A., & Fullan, M. (2014). Capital profesional. Morata.
  • Harper, D. (1987). The Visual Ethnographic Narrative. Visual Anthropology, 1, 1-19. https://doi.org/10.1080/08949468.1987.9966457
  • Harper, D. (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, (17), 13-26. http://doi:10.1080/14725860220137345
  • Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.
  • Hawekey, K. (1996). Image and the pressure to conform in learning to teach. Teaching & Teacher Education, 12, 99–108.
  • Herrero, Y., Pascual, M., & González, M. (2018). La vida en el centro. Voces y relatos ecofeministas. Ecologistas en Acción.
  • Huberman, M. (1990). Las fases de la profesión docente. Ensayo de descripción y previsión, Qurriculum, 2, 139-159
  • Huget, T. (2006). Aprender juntos en el aula. Una propuesta inclusiva. Graó.
  • Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó.
  • Innerarity, D. (25 de mayo del 2020). Se acabó el mundo de las certezas. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/cultura/20200525/481374492957/se-acabo-el-mundo-de-las-certezas.html
  • Johnson, D., & Johnson, R. (1999). Los nuevos círculos del aprendizaje. Aique.
  • Kolb, D. A., Mcintyre, J. M., & Rubin, I. M. (1987). Psicología de las organizaciones: experiencias. Prentice-Hall Hispanoamericana.
  • Krichesky, G. J. & Murillo, F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XXI, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/educXX1.15080
  • Levinas, E. (2004). El tiempo y el otro. Paidós.
  • Little, J. W. (1990). The Persistence of Privacy: Autonomy and Initiative in Teachers’ Professional Relations. Teachers College Record, 91, 509-536.
  • López Melero, M. (2021). Educación inclusiva, neoliberalismo y deshumanización de la sociedad, in Educación crítica e inclusiva en una sociedad poscapitalista. Octaedro, pág. 19-60
  • Marcelo, C. (2010). O professor iniciante, a práctica pedagógica eo sentido da experiência. Formaçao docente, 2 (3), 11-49.
  • Maturana, H. (1994). El sentido de lo humano. Dolmen.
  • McKernan, J. (1999). Investigación-acción y curriculum. Morata.
  • McLaren, P., & Kincheloe, J.L. (Coor.). (2008). Pedagogía Critica. De qué hablamos, donde estamos. Grao.
  • Meireu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Octaedro.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass
  • Merton, R. K., & Kendall, P. L. (1946). The focussed interview. American Journal of Sociology, 51, 541–557. https://doi.org/10.1086/219886
  • Moss, J. (2003). Picture this: visual narrative as a source for understanding diversity in our classrooms. Festival against Racism in Education. University of Melbourne.
  • Moss, J. (2008). Visual narrative and diversity in our classroom: digital readings of policy. In P. Thomson (Arg.), Doing visual research with children and young (pp. 59-73). Routledge.
  • Moss, J. (2010). Visual methods: the exposure of exclusion and inclusion. In R. &. Hampe, Multimodalität in den künstlerischen therapien (pp. 359-370). Frank & Timme.
  • Moss, J. (2011). Understanding visual and intertextual approaches in pedagogical and curriculum research: a pretext. International journal of inclusive education, 15(4), 379-388.
  • Noddings, N. (2002). Starting at home: Caring and social policy. Teachers College Press.
  • OCDE. (2008) .TALIS. Estudio Internacional de Enseñanza y Aprendizaje. OCDE. [https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/talis.html]
  • O'Hara, H. (2015). Transcendent teacher learner relationships: the way of the shamanic teacher. SensePublishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-109-0
  • Oramas, S. (2013). El bienestar psicológico, un indicador positivo de la salud mental. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 14(1), 26-31.
  • Peirce, Ch. S. (1986). La ciencia de la semiótica. Nueva visión.
  • Pieters, J. M., & Voogt, J. M. (2016). Teacher learning through teacher teams: ¿what makes learning through teacher teams successful? Educational research and evaluation, 22(3-4), 115-120. https://doi.org/10.1080/13803611.2016.1247726
  • Pujolás, P. (2015). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo. Eumo-Octaedro.
  • Rivas-Flores, J.I. (2004). Política educativa y prácticas pedagógicas. Revista de reflexión socioeducativa, 4, 36-43.
  • Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative interviewing: The art of hearing data. Sage
  • Sancho, J. M., & Hernández-Hernández, F. (Eds.). (2014). Maestros al vaivén. Aprender a ser docente en el mundo actual. Octaedro
  • Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última década, 22(41), 153-178. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007
  • Santos Guerra, M. A (1994). Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Aljibe.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.
  • Smylie, M. A. (1999). Teacher stress in a time of reform. In R. Vanderberghe eta A. M. Huberman (Arg.), Understanding and preventing teacher burnout. A sourcebook of international research and practice (59-84 or.). Cambridge University Press.
  • Spradley, J.P. (1980). Participant Observation. Rinehart & Winston.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
  • Tenti Fanfani, E. (2010). Sociología de la educación. Ministerio de Educación de la Nación.
  • Van de Berg, R. (2002). Teachers' Meanings regarding Educational Practice. Review Of Educational Research, vol.72, n.4, 577-625
  • Van Manen, M. (2015). Pedagogical Tact Knowing What to Do When You Don’t Know What to Do. Routldge. https://doi.org/10.4324/9781315422855
  • Velasco Maíllo, & H. M.,Díaz de Rada, Á. (1999). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Trotta.
  • Velasco, P. J., Rodríguez. R., Terrón, M. J., & García, M. J. (2012). La coordinación del profesorado universitario: un elemento clave para la evaluación por competencias. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 265-284.
  • Weis, L., & Fine, M. (2004). Working method: Research and social justice. Routledge.
  • Woods, P. (1987). La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educativa. Paidós.
  • Yañez Gallardo, R., Arenas Carmona, M., & Ripoll Novales, M. (2010). El impacto de las relaciones interpersonales en la satisfacción laboral general. Liberabit, 16(2), 193-202.
  • Zubizarreta, A. C., & García-Ruiz, R. (2013). La visión del profesorado de Educación Infantil y Primaria de Cantabria sobre la participación y las relaciones interpersonales entre los miembros de la comunidad escolar. Aula Abierta, 41(1), 73-84.