L'Educació de les dones entre la Il·lustració i el liberalismela Societat Econòmica de València (1776-1874)

  1. Mínguez Blasco, Raúl
Aldizkaria:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Argitalpen urtea: 2011

Zenbakia: 17

Orrialdeak: 77-99

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Laburpena

The aim of this paper is to explore how female models changed between the Enlightenment and the construction of the liberal State. The royal economic societies of friends of the country were witnesses of this long period. Above all, we will study their educational proposals, which evolved from setting up schools for the incorporation of women into the production process to giving support to low and medium class schools in order to educate real family mothers. A good example of these changes was the Economic Society of Valencia, very active in women�s education measures.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguado, Ana: «Ideología, roles de género y cultura en la construcción de la sociedad liberal-burguesa», Fernández Albaladejo, Pablo; Ortega López, Margarita (ed.). Antiguo Régimen y liberalismo. Homenaje a Miguel Artola, vol. 3. Madrid: Alianza; UAM, 1995, pàg. 397-403.
  • Arxiu de la Reial Societat Econòmica d’Amics del País de València (Arseapv), C-129, iii, núm. 9
  • Arxiu Municipal de València (Amv), Fomento, G, I, B, c. 3 (1815-1817).
  • Ballarín, Pilar. «La escuela de niñas en el siglo xix: la legitimación de la sociedad de esferas separadas», Historia de la Educación, núm. 26 (2007), pàg. 143-168
  • Ballarín, Pilar. La educación de las mujeres en la España contemporánea. Madrid: Síntesis, 2001, pàg. 33-84
  • Barriola, M. Teresa. Ilustración vasca y renovación educativa: la Real Sociedad Bascongada de los Amigos del País. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca, 1990, pàg. 126
  • Burguera, Mónica. «El ámbito de los discursos: reformismo social y surgimiento de la mujer trabajadora» en Morant, Isabel. (dir.). Historia de las mujeres en España y América Latina. 3: Del siglo XIX a los umbrales del siglo XX. Madrid: Cátedra, 2006, pàg. 293-311
  • Calderón España, M. Consolación. La Real Sociedad Económica Sevillana de Amigos del País: su proyección educativa (1775-1900). Sevilla: Universitat de Sevilla, 1993, pàg. 107-205
  • Corts Giner, María Isabel. «Presencia de la mujer en la Real Sociedad Económica Sevillana de Amigos del País (1775-1936)», Calderón, María Consolación (dir.). Las Reales Sociedades Económicas de Amigos del País y el Espíritu Ilustrado. Sevilla: Real Sociedad Económica Sevillana de Amigos del País, 2001, pàg. 181-189
  • Cristina. «El trabajo de las mujeres: discursos y prácticas», Morant, Isabel (dir.). Historia de las mujeres en España y América Latina. 3: Del siglo XIX a los umbrales del siglo XX. Madrid: Cátedra, 2006, pàg. 353-379
  • Espigado Tocino, Gloria. Aprender a leer y escribir en el Cádiz del ochocientos. Cadis: Universitat de Cadis, 1996, pàg. 63-120; Jiménez Gámez, Rafael. La Sociedad Económica Gaditana y la Educación en el siglo XIX. Jerez: Caja de Ahorros de Jerez, 1992
  • Fernández Casanova, Carmen. «La actividad docente de la Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago en el siglo xix», Balboa López, Xesús; Pernas Oroza, Herminia. Entre nós. Estudios de arte, xeografía e historia en homenaxe ó profesor Xosé Manuel Pose Antelo. Santiago: Universitat de Santiago de Compostel·la, 2001, pàg. 571-588
  • Flecha, Consuelo. Las mujeres en la legislación educativa española. Enseñanza primaria y normal en los siglos XVIII y XIX. Sevilla: GIHUS, 1997, pàg. 41-47
  • Heredero Gascueña, Victorio. «El imaginario moderno y el concepto de educación en los orígenes de la España contemporánea», Fuentes Navarro, M. Candelaria [et al.] (ed.). II Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea: celebrado en Granada los días 22 al 25 de septiembre de 2009. Granada: Universidad de Granada, 2010
  • López Torrijo, Manuel. Educación y sociedad en la Valencia ilustrada. Labor educativa de la Real Sociedad Económica de Amigos del País de Valencia (1776-1808). València: Nau llibres, 1986, pàg. 99-106, 149-203, 248-259
  • Mayordomo Pérez, Alejandro. «Promover y auxiliar la enseñanza. La Real Sociedad Económica de Amigos del País y la construcción del sistema educativo», Bas Martín, Nicolás; Portolés Sanz, Manuel (coord.). Ilustración y Progreso: La Real Sociedad Económica de Amigos del País de Valencia (1776-2009). València: Reial Societat Econòmica d’Amics del País de València, 2010, pàg. 247-280
  • Meléndez Gayoso, Antonio. «La educación de la mujer y la Sociedad Económica de Amigos del País de Segovia», Cuadernos de Historia Moderna, núm. 9 (1988), pàg. 139-166
  • Mínguez Blasco, Raúl. Alumnas y maestras. La educación de las mujeres en España durante el proceso de formación de la feminidad liberal-burguesa: memòria d’investigació del Màster d’història contemporània. València: Universitat de València, novembre 2009. [Inèdita]
  • Mínguez Blasco, Raúl. «La Iglesia y las mujeres en España durante el siglo xix. El padre Claret», XV Coloquio Internacional de AEIHM. Mujeres e Historia: Diálogos entre España y América Latina. Bilbao, 2010. <(http://www.aeihm.org/sites/default/files/xv_Coloquio/Sesion5/Minguez.pdf>.
  • Mínguez Blasco, Raúl. «La educación de las mujeres en la ciudad de Valencia antes de la Ley Moyano», X Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Nuevos horizontes del pasado: culturas políticas, identidades y formas de representación. Celebrat a Santander els dies 16 i 17 de setembre de 2010 (publicació d’actes en premsa).
  • Mínguez Blasco, Raúl. «Los orígenes de la feminización del magisterio en España: las maestras de la Sociedad Económica de Valencia (1819-1866)», Arenal (en premsa).
  • Morant Deusa, Isabel; Bolufer Peruga, Mónica. Amor, matrimonio y familia. La construcción histórica de la familia moderna. Madrid: Síntesis, 1998, pàg. 196
  • Negrín Fajardo, Olegario. Educación popular en la España de la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid: UNED, 1987.
  • Palma García, Dolores. «Las escuelas patrióticas creadas por la Sociedad Económica Matritense de Amigos del País en el siglo xviii», Cuadernos de Historia Moderna y Contemporánea, núm. 5 (1984), pàg. 37-56
  • Popkewitz, Thomas S. «The Production of Reason and Power. Curriculum History and Intellectual Traditions», Popkewitz, Thomas S.; Franklin, Barry M.; Pereyra, Miguel Á. (ed.). Cultural History and Education. Critical Essays on Knowledge and Schooling. Nova York, Londres: Routledge Falmer, 2001, pàg. 151-183
  • Recarte Barriola, M. Teresa. Ilustración vasca y renovación educativa: la Real Sociedad Bascongada de los Amigos del País. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca, 1990, pàg. 125-130
  • Reglamento de escuelas de primeras letras de 1797.
  • Rivière Gómez, Aurora. La educación de la mujer en el Madrid de Isabel II. Madrid: Horas y Horas, 1993, pàg. 89-101
  • Sáinz Hernández, María del Carmen. La educación en la Real Sociedad Económica Bascongada de Amigos del País. Santander: Universitat de Cantàbria, 1992, pàg. 159-175
  • Sarasúa, Carmen. «El acceso de niñas y niños a los recursos educativos en la España rural del siglo xix», Martínez Carrión, José Miguel (ed.). El nivel de vida en la España rural, siglos XVIII-XX. Alacant: Universitat d’Alacant, 2002, pàg. 549-609
  • Sarasúa, Carmen. «Technical innovations at the service of cheaper labor in pre-industrial Europe. The Enlightened agenda to transform the gender division of labor in silk manufacturing», History and Technology, vol. 24, núm. 1 (2008), pàg. 23-39.
  • Varela, Julia. «La Educación Ilustrada o cómo fabricar sujetos dóciles y útiles», Revista de Educación, número extraordinari (1988), pàg. 245-274 (informació en pàg. 270-271).
  • Vicente Jara, Fernando: La enseñanza primaria en Murcia en el siglo XIX (1800-1857). Múrcia: Consejería de Cultura, Educación y Turismo, 1989, pàg. 315-408