Análisis geométrico y constructivo del artesonado de la capilla mayor de la iglesia de Sta. María (Alaejos, Valladollid)
- del Blanco-García, Federico Luis 1
- Cabo-Fernández, Miguel Carlos 1
- García-Ríos, Ismael 1
- Martin-Talaverano, Rafael 2
-
1
Universidad Politécnica de Madrid
info
-
2
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 0020-0883
Año de publicación: 2022
Volumen: 74
Número: 568
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Informes de la construcción
Resumen
This paper analyzes the geometric and constructive aspects of the wooden coffered ceiling in the main chapel of the church of Santa María de Alaejos (Valladolid). The carpenter who made this structure was hired as well to carry out the main altarpiece. He was therefore a carpenter-assembler and not a carpenter specialized in timber frames. This will be noticed in the way of solving the prefabrication and assembly of the coffered ceiling. Inexperience in carpentry for timber frames is more than evident here. In order to prefabricate the octagonal panels, according to the Hispano-Muslim tradition, it is necessary to use “limas”, either with “moamares limas” or with “bent limas”. Surprisingly, the solution taken by the carpenter is to bend the central rafters, which run through the middle of the panels, leaving the hinges between panels without reinforcement. The solution becomes very unstable and requires cast iron fittings.
Referencias bibliográficas
- (1) Murillo Fragero, J.I. (2011). Memoria de la lectura de paramentos de la iglesia de Santa María (Alaejos, Valladolid). Depositada en la Junta de Castilla y León.
- (2) Castán Lanaspa, J. (2006). Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo XXI. Antiguo partido judicial de Nava del Rey, Diputación de Valladolid, Valladolid.
- (3) Martín Jimenez, C.M.; Martín Ruiz ,A. (2010). Retablos Escultóricos: renacentistas y clasicistas, Diputación de Valladolid, Valladolid.
- (4) Gómez Moreno, M. (1925). Sobre el Renacimiento en Castilla. Revista Archivo Español de Arte y Arqueología. I. Madrid.
- (5) Cuesta Salado, J. (2017). El seguimiento de los modelos de serlio en los artesonados del sur de tierra de campos y el maestro de carpintería alonso de porquera. BSAA Arte, (83), 71-102. https://doi.org/10.24197/bsaaa.83.2017.71-102
- (6) Villalpando, F. (1552). Libros III y IV de Serlio. Toledo.
- (7) García Nistal, J. (2011). ¿Artesonados mudéjares? de algunas cuestiones terminológicas e investigadoras en los estudios sobre carpintería de armar española. Anales De Historia Del Arte, Volumen Extraordinario, 211-223. https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37458
- (8) Vasallo, L. y Pérez, R. (2010). Artesonados: La carpintería de lo blanco en la Tierra de Campos Zamorana. Zamora: Junta de Castilla y León.
- (9) Cañas Palop, C. (2009). Descubriendo el Palacio Alto de Pedro I a través de sus armaduras de cubiertas y camaranchones. Actas del Sexto Congreso Nacional de Historia de la Construcción, Valencia, 21-24 octubre 2009, S. Huerta et alt. Instituto Juan de Herrera, Madrid.
- (10) De L'Orme, Philibert (1567). Le premier tome de l'architecture … Paris, F. Morel.
- (11) Vandelvira, Alonso de (1646). Libro de cortes de cantería (Manuscrito) / de Alonso de Vande Elvira, arquitecto
- sacado a luz y aumentado por Philipe Lázaro de Goiti, arquitecto, maestro mayor de obras de la Santa Iglesia de Toledo... (manuscrito), (1588-1591) 1646.
- (12) Prieto y Vives, A. (1904). El arte de la lacería. Madrid, (Hijos de J.A. García).
- (13) Serlio, S. (1552). Tercero y Cuarto Libro de Arquitectura, Traducción al español por Francisco de Villapando, Casa Ivan de Ayala, Toledo.
- (14) Nuere, E. (1990). La carpintería de lazo: lectura dibujada del manuscrito de Fray Andrés de San Miguel. Málaga: Colegio Oficial de Arquitectos de Málaga.
- (15) López de Arenas, D. (1633). Breve compendio de la carpintería de lo blanco y tratado de alarifes: Con la conclusión de la regla de Nicolás Tartaglia y otras cosas tocantes a la geometría y puntas del compás, editado en Sevilla por Luis Estupiñán. Manuscrito, 1619.
- (16) Nuere, E. (1989). La Carpintería de Armar Española. Madrid: Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales
- (17) Fernández-Cabo, M.C. (1997). Armaduras de cubierta. Valladolid: Ambito Ediciones.
- (18) Piñuela García, M. (2017). Sobre la traza de los mocárabes: adarajas, medinas y la pieza "grullillo" de López de Arenas. Actas del Décimo Congreso Nacional y Segundo Congreso Internacional Hispanoamericano de Historia de la Construccción. Madrid: Instituto de Juan de Herrera.
- (19) Barba Delgado, M.E. (2017). Mucarnas y mocárabes. Estudio comparativo. Trabajo Fin de Máster MUCTH. Director: José Carlos Palacios Gonzalo. Madrid: Escuela Técnica Superior de Arquitectura.