Percepción de la diversidad y procesos de escolarización de las familias inmigrantes en Vitoria-Gasteiz

  1. Shershneva, Julia 1
  2. Alkorta, Eider 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Journal:
Revista de Sociología de la Educación-RASE

ISSN: 2605-1923

Year of publication: 2023

Issue Title: MISCELÁNEO

Volume: 16

Issue: 1

Pages: 18-37

Type: Article

DOI: 10.7203/RASE.16.1.18071 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Sociología de la Educación-RASE

Sustainable development goals

Abstract

In recent years, the interest and concern about immigrant students concentration has increased. However, there are only a few studies analyzing this phenomenon from the perspective of the protagonists themselves. The article aims to analyze the narratives that immigrant population has about school segregation, as well as the school’s choice strategies. For this, in-depth interviews have been conducted with immigrant people living in Vitoria-Gasteiz in order to know the processes that occur in the school environment among minority cultural groups and analyze the existing intra-group attitudes. The results indicate that families of foreign origins are not alien to the guidelines and mechanisms of schooling of native families. In addition, and as other analysis have pointed out, the study highlights the influence that the unequal disposition of social, cultural and economic capital has on the definition of their capacitiesand practices of school choice.

Bibliographic References

  • Alegre, Miquel Àngel; Benito, Ricard (2012): “¿En qué se fijan las familias a la hora de escoger la escuela de sus hijos? Factores de elección y descarte escolar en la ciudad de Barcelona”. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16 (3), 59-79.
  • Alegre, Miquel Àngel; Benito, Ricard; Gónzalez-Baetbó, Isaac (2008): “Procesos de segregación y polarización escolar: La incidencia de las políticas de zonificación escolar”. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado,12 (2), 2-26.
  • Allport, Gordon (1962). La naturaleza del prejuicio. Buenos Aires: Eudeba.
  • Ball, Stephen (2003). Class Strategies and the Education Market. Londres: Routledge Falmer.
  • Barquín, Amelia (2008): “Immigrazioa eta euskara: gogoetarako zenbait gai”. Jakin, 165, 75-97.
  • Barquín, Amelia (2011): “El futuro modelo lingüístico único y la escolarización de los alumnos de origen inmigrante”. Revista Mugak, 39 (en línea). http://www.mugak.eu/revista-mugak/no-39/el-futuro-modelo- linguistico-unico-y-la-escolarizacion-de-los-alumnos-de-origen-inmigrante-1.
  • Bernal, Jose Luis (2005): “Parental Choice, Social Class and Market Forces: The Consequences of Privatization of Public Services in Education”. Journal of Education Policy, 20 (6), 779-792. DOI: https://doi. org/10.1080/02680930500293825.
  • Bonal, Xavier (2012). Municipis contra la segregació escolar. Sisexperiencies de política educativa local. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • Bonal, Xavier y Bellei, Cristián (2018): “The Renaissance of School Segregation in a Context of Globalization” en Xavier Bonal y Cristián Bellei (comps.). Understanding School Segregation. Patterns, Causes and Consequences of Spatial Inequalities in Education. London: Bloomsbury.
  • Bonal, Xavier; Alegre, Miquel Angel; Herrera, Diego; González, Isaac; Rovira, Marta y Saurí, Enric (2005). Apropiaciones escolares. Usos y sentidos de la educación obligatoria desde los adolescentes. Barcelona: Octaedro.
  • Calero, Jorge y Bonal, Xavier (1999). Política educativa y gasto público en educación. Aspectos teóricos y una aplicación al caso español. Barcelona: Ed. Pomares-Corredor.
  • Chen, Christine (2010). Minority on Minority Discrimination: Impact of Majority Social Norm Perception. Technical Report. Pittsburgh: Carnegie Mellon University.
  • Cuadrado, Isabel; López-Rodríguez, Lucía y Navas, Marisol (2016): “La perspectiva de la minoría: estereotipos y emociones entre grupos inmigrantes”. Anales de Psicología, 32 (2), 535-544. DOI: http:// dx.doi.org/10.6018/analesps.32.2.205341.
  • Fernández, Roberto y Muñiz, Manuel (2012): “Colegios concertados y selección de escuela en España: un círculo vicioso”. Presupuesto y Gasto Público, 67, 97-118.
  • Gobierno Vasco (2015). El alumnado inmigrante en Euskadi: Características y análisis de resultados (en línea). https://www.berrigasteiz.com/site_argitalpenak/docs/311_evaluacion_diagnostico/ 3112016003c_Pub_ISEI_ED_2015_etorkinak_c.pdf.
  • Juliano, Dolores (2002): “Los desafíos de la migración. Antropología, educación e interculturalidad”. Anuario de psicología/The UB Journal of Psychology, 33 (4), 487-498.
  • IKUSPEGI (2014). Estudio-diagnóstico sobre el fenómeno migratorio en Vitoria-Gasteiz 2014 (en línea). https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/27/34/62734. pdf.
  • IKUSPEGI (2015). Percepciones y actitudes hacia la inmigración extranjera. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • ISEI-IVEI (2015). Informe ejecutivo. 2º Educación Secundaria Obligatoria. Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura. Gobierno Vasco (en línea). https://isei-ivei.hezkuntza.net/c/document_ library/get_file?uuid=be60df72-16aa-402f-b6c1-8cdcfa3f8565&groupId=635622.
  • Kaztman, Rubén (2013). Segmentaciones y cohesión social en América Latina. Santiago: CEPAL, 2010.
  • Murillo, F. Javier; Martínez-Garrido, Cynthia y Belavi, Guillermina (2017): “Segregación escolar por origen nacional en España”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12 (2), 395-423. DOI: https://doi. org/10.14198/OBETS2017.12.2.04.
  • Rambla, Francesc Xavier (2003): “Las desigualdades de clase en la elección de escuela”. Revista de Educación, 330, 83-98.
  • Rodríguez, Vanesa; Pruneda, Gabriel; Cueto, Begoña (2014): “Actitudes de la ciudadanía hacia los servicios públicos. Valoración y satisfacción en el periodo 2009-2011”. Política y Sociedad, 51 (2), 595-618. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2014.v51.n2.43561.
  • Rubia, Fernando (2013): “La segregación escolar en nuestro sistema educativo”. Forum Aragón: Revista digital de FEAE-Aragón sobre organización y gestión educativa, 10, 47-52.
  • Salinas, Javier y Santín, Daniel (2012): “Selección escolar y efectos de la inmigración sobre los resultados académicos españoles en PISA 2006”, Revista de Educación, 358, 382-405.
  • Shapiro, Jenessa y Neuberg, Steven (2008): “When Do The Stigmatized Stigmatize? The Ironic Effects of Being Accountable to (Perceived) Majority Group Prejudice-Expression Norms”. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 877-898. DOI: https://doi.org/10.1037/a0011617.
  • SIIS (2017). Estudio diagnóstico de la situación de la infancia y la adolescencia en Vitoria-Gasteiz. Vitoria-Gasteiz: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz.
  • Valiente, Òscar (2008): “¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06)”. Revista de curriculum y formación del profesorado, 12, 1-23.
  • Van Zanten, Agnes (2007): “Reflexividad y elección de la escuela por los padres de la clase media en Francia”. Revista de Antropología Social, 16, 245-278.
  • Zapata, Mario (2008): “Etorkinak eta hizkuntz ereduak”. Jakin, 154, 57-66.