"Bullying"-a Lehen hezkuntzanfenomenoaren nondik-norakoak, prebentzioa eta probentzioa

  1. Zarraga, Alazne 1
  2. Seoane, Olatz 1
  3. Redondo, Iratxe 2
  1. 1 Barakaldoko Salesianos San Paulino de Nola Ikastetxea
  2. 2 Euskal Herriko Unibertsitatea (EHU)
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2022

Volumen: 34

Número: 1

Páginas: 105-127

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/TANTAK.22723 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Bullying is a phenomenon that has gained great strength in recent years and its effects are devastating at all levels. Being a reality that begins in the last years of Primary Education, it is essentialto identify it as early as possible, and implement intervention mechanisms. Therefore, this article had two main objectives: on the one hand, to contextualize and describe the phenomenon, explaining its types, participants and consequences for everyone involved. On the other hand, to address the possible intervention from schools in bullying situations. Thus, as part of this second objective, themost known and currently used prevention programs are presented and the term «provention» is explained,another interesting and innovative approach to be taken into account. In addition, the role of tutors is highlighted, since their attitude and involvement is fundamental, both in the evolution and in the resolution of these situations.

Referencias bibliográficas

  • Arellano, N. (2007). La violencia escolar y la provención del conflicto. Revista ORBIS, 3(7), 23-45.
  • Arellano, N. (d.g.). Provención una forma inteligente de resolver conflictos en la escuela. http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_1/nr_767/a_10363/10 363.html
  • Avilés, J. M.ª (2002). Bullying: Intimidación y maltrato entre el alumnado. http://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/BULLYING_Intimidacion_Maltrato_entreAlumnado.PDF
  • Avilés, J. M.ª eta Monjas, M.I. (2008). Estudio de la incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria mediante el cuestionario CIMEI (Avilés, 1999), cuestionario sobre intimidación y maltrato entre iguales. Anales de Psicología, 21(1), 27-41.
  • Avilés, J. M., Paulino, L. R. eta Petta, R. (2020). Actuaciones del profesorado ante el bullying en contextos con y sin Equipos de Ayuda. Estudio en España y Brasil. Revista de Investigación en Psicología, 23(1), 23-41.
  • Avilés, J. M.ª, Ururtia, M. J., García-Lopez, L. J., eta Caballo, V. E. (2011). El maltrato entre iguales: Bullying. Psicología Conductual, 19(1), 57-90.
  • Babarro, J. M. (2014). Assessment and detection of peer-bullying through analysis of the group context. Psicothema, 26(3), 357-363.
  • Bang, Y. R., eta Park, J. H. (2017). Psychiatric disorders and suicide attempts among adolescents victimized by school bullying. Australasian Psychiatry, 25(4), 376-380.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis-Wolters Kluwer.
  • Bisquerra, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Desclée De Brouwer.
  • Björkqvist, K., Österman, K., eta Kaukiainen, A. (2000). Social intelligence-em- pathy aggression? Aggression and Violent Behavior, 5, 191-200.
  • Boldrini, A. (2014ko uztailaren 1a). «Bullying»: una palabra que encierra un concepto. La Voz. http://www.lavoz.com.ar/ciudadanos/bullying-una-palabra-que-encierra-un-concepto
  • Bonanno, R. A., eta Hymel, S. (2010). Beyond hurt feelings: Investigating why some victims of bullying are at greater risk for suicidal ideation. Merrill-Palmer Quarterly, 56, 420-440.
  • Cambridge Dictionary (2021). https://dictionary.cambridge.org/es/diccionario/ingles/bully
  • Card, N. A., Isaacs, J., eta Hodges, E. V. E. (2007). Correlates of school victimization: Implications for prevention and intervention. In J. E. Zins, M. J. Elias, eta C. A. Maher (Eds.), Bullying, victimization, and peer harassment: A handbook of prevention and intervention (pp. 339-366). Haworth Press.
  • Carozzo, J., Benites, L., Zapata, L., & Horna, V. (2012). El bullying no es juego. Guía para todos. Auspiciadores: OBSA, SA.
  • Cascón, P. (2000). ¿Qué es bueno saber sobre el conflicto? Cuadernos de pedagogía (287), 57-79.
  • Cascón, P. (2001). Gatazkan eta gatazkarako hezi. http://pacoc.pangea.org/documentos/euskera.
  • Cerezo, F., eta Ato, M. (2010). Social status, gender, classroom climate and bullying among adolescents pupils. Anales de Psicología, 26(1), 137-144.
  • Díaz-Aguado, M.J. (1996). Programas de educación para la tolerancia y la prevención de la violencia en los jóvenes. Instituto de la Juventud. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Díaz-Aguado, M.J. (2004). Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. La violencia entre iguales en la escuela y el ocio. Instituto de la Juventud. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Díaz-Aguado, M.J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17(4), 549-558.
  • Duncan, R. D. (2011). Family relationships of bullies and victims. In D. L. Espelage eta S. M. Swearer (Eds.), Bullying in North American schools (pp. 191-204). Routledge.
  • Escola de Cultura de PAU (d.g.). Avanzar en la provención. Ajuntament de Barcelona. https://escolapau.uab.cat/municipiosypaz/municipis/Ficha03.pdf
  • Garaigordobil, M. eta Oñederra, J.A. (2004). Intervención psicológica en la conducta agresiva y antisocial con niños. Psicothema, 16 (3), 429-435.
  • Garaigordobil, M. eta Oñederra, J.A. (2010). La violencia entre iguales. Pirámide.
  • González, A. (2015). Programa TEI «Tutoría Entre Iguales». Innovación Educativa (25), 17-32.
  • Hawker, D. S., eta Boulton, M. J. (2000). Twenty years’ research on peer victimization and psychosocial maladjustment: A meta–analytic review of cross–sectional studies. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(4), 441-455.
  • Heinemann, P.P. (1969). Apartheid. Liberal debalt, 22(2), 3-14. Irakas Sistema Ebaluatu eta Ikertzeko Erakundea ISEI-IVEI (2012). El maltrato entre iguales en Educación Primaria y ESO. Investigación 2012. http://www.iseiivei.net/cast/pub/bullying2012/Informe_Ejecutivo%20_maltrato2012.pdf
  • Irakas Sistema Ebaluatu eta Ikertzeko Erakundea ISEI-IVEI (2019). Maltrato entre iguales. Bullying 2018. 4.º, 5.º y 6.º de Educación Primaria. 1.º, 2.º, 3.º y 4.º de Educación Secundaria Obligatoria. Informe Ejecutivo. https://isei-ivei. hezkuntza.net/documents/635622/2640958/Ikerbul18_Informe.pdf/7d05cd61-ed13-594e-771b-51faf1cb4217
  • Juvonen, J., Nishina, A., eta Graham, S. (2000). Peer harassment, psychological adjustment, and school functioning in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 92(2), 349-359.
  • KiVa Anti-Bullying Program (d.g.). KIVA: ¡Di No al Bullying con KiVa!. https://espanaes.kivaprogram.net/.
  • Klomek, A. B., Sourander, A., eta Elonheimo, H. (2015). Bullying by peers in childhood and effects on psychopathology, suicidality, and criminality in adulthood. The Lancet Psychiatry, 2(10), 930-941.
  • Konishi, C., Hymel, S., Zumbo, B. D., eta Li, Z. (2010). Do school bullying and student—teacher relationships matter for academic achievement? A multilevel analysis. Canadian Journal of School Psychology, 25(1), 19-39.
  • León del Barco, B., Castaño, E., Fajardo-Bullón, F. eta Gómez, T. (2012). Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: variables moduladoras y redes sociales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(27), 771-788.
  • Lugones, M., eta Ramírez, M. (2017). Bullying: aspectos históricos, culturales y sus consecuencias para la salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(1), 154-162.
  • Ma, L., Phelps, E., Lerner, J. V., eta Lerner, R. M. (2009). Academic competence for adolescents who bully and who are bullied: Findings from the 4-H study of positive youth development. The Journal of Early Adolescence, 29(6), 862- 897.
  • Marín, A. eta Reidl, L. (2013). Validación Psicométrica Del Cuestionario «Así Nos Llevamos En La Escuela» Para Evaluar El Hostigamiento Escolar (Bullying) En Primarias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (56), 11-36.
  • Mora-Merchán, J. A. (2006). Las estrategias de afrontamiento,¿ mediadoras de los efectos a largo plazo de las víctimas del bullying?. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 2, 15-26.
  • Muñoz, L. C., Qualter, P., eta Padgett, G. (2011). Empathy and bullying: Exploring the influence of callous-unemotional traits. Child Psychiatry & Human development, 42(2), 183-196.
  • Nuñez-Gaitán, M.C., Herrero, S., eta Aires, M. (2006). Acoso escolar. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 2, 35-50.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. B lackwells.
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Ediciones Morata.
  • Olweus, D. (1999). The nature of school bullying. A cross-national perspective. Routledge.
  • Olweus, D. (2005). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Ediciones Morata.
  • Oñate, A. eta Piñuel, I. (2005). Informe Cisneros VII: «Violencia y acoso escolar en alumnos de Primaria, ESO y Bachiller». Instituto de Innovación educativa y Desarrollo directivo.
  • Ortega, R. (2006). La convivencia: Un modelo de prevención de la violencia. Cordobako Unibertsitatea Ortega, R. eta Mora Merchán, J.A. (2008). Las redes de iguales y el fenómeno del acoso escolar: Explorando el esquema dominio-sumisión. Infancia y Aprendizaje, 31(4), 515-528.
  • Ovejero, A., Smith, P. K. eta Yuvero, S. (2013). El acoso escolar y su prevención. Perspectivas internacionales. Biblioteca Nueva.
  • Oxford University Press. (2021). https://es.oxforddictionaries.com/traducir/ingles-espanol/bull
  • Pérez, V. (2011). Percepción de Gravedad, Empatía y Disposición a Intervenir en Situaciones de Bullying Físico, Verbal y Relacional en Profesores de 5.º a 8.º Básico. Psykhe, 20(2), 25-37.
  • Piñuel, I. eta Cortijo, O. (2016). Cómo prevenir el acoso escolar. Implantación de protocolos antibullying en los centros escolares: una visión práctica y aplicada. Fundación Universitaria San Pablo CEU.
  • Piñuel, I. eta Oñate, A. (2006). Informe Cisneros V: Violencia y acoso escolar en España. Instituto de Inovación Educativa y Desarrollo Directivo (IEDDI).
  • Piñuel, I. eta Oñate, A. (2007). AVE, Acoso y Violencia Escolar. TEA Ediciones.
  • Plitt, L. (2017ko maiatzaren 10a). Cómo es KiVa, el exitoso método creado en Finlandia para combatir el bullying que están empezando a usar en escuelas de América Latina. BBC News. https://www.bbc.com/mundo/noticias-39845405
  • Reyzábal, M.V. eta Sanz, A.I. (2014). Resiliencia y acoso escolar: La fuerza de la educación. Editorial La Muralla.
  • Rodríguez, N. (2004). «Guerra en las aulas, como tratar a los chicos violentos y a los que sufren sus abusos. de los 4 a los 16 años». Ediciones Temas de Hoy, S.A.
  • Ruiz, M. A. S. eta Inostroza, C. (2017). Repercusiones sobre la salud del maltrato entre iguales: acoso escolar y ciberacoso. Revista de Estudios de Juventud (115), 195-206.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., eta Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied disciplines, 49(4), 376-385.
  • Soler, J. (d.g). El bullying: un poco de historia. https://www.noalacoso.org/bullying-historia/
  • Sullivan, K., Cleary, M., eta Sullivan, G. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria, el acoso escolar: cómo se presenta y cómo afrontarlo. Ediciones Ceac.
  • Sutton, J., Smith, P. K., eta Swettenham, J. (1999a). Bullying and «theory of mind:’’ A critique of the social skills deficit view of anti-social behavior. Social development, 8, 117-127.
  • Sutton, J., Smith, P. K., eta Swettenham, J. (1999b). Social cognition and bullying: Social inadequacy or skilled manipulation? British Journal of developmental Psychology, 17, 435-450.
  • Swearer, S. M., Espelage, D. L., Vaillancourt, T., eta Hymel, S. (2010). What can be done about school bullying? Linking research to educational practice. Educational Researcher, 39(1), 38-47.
  • Swearer, S. M., eta Hymel, S. (2015). Understanding the psychology of bullying: Moving toward a social-ecological diathesis–stress model. American Psychologist, 70(4), 344.
  • Tucci, M. (2017). El comportamiento de los testigos de Bullying (Gradu Amaierako Lana). Universidad Argentina de la Empresa, Argentina. https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/6583/TUCCI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tur-Porcar, A., Mestre, V., Samper, P., eta Malonda, E. (2012). Parenting and children’s aggression: Are there differences in the influence of the father and the mother?. Psicothema, 24(2), 284-288.
  • Ubieto, J. R. (2016). Bullying. Una falsa salida para los adolescentes. NED Ediciones.
  • Universidad Internacional de Valencia. (2014). Las diversas formas de bullying: físico, psicológico, verbal, sexual, social y ciberbullying. https://www.universidadviu.es/las-diversas-formas-de-bullying-fisico-psicologico-verbal-sexual-social-y-ciberbullying/.
  • Vaillancourt, T., Hymel, S., eta McDougall, P. (2003). Bullying is power: Implications for school-based intervention strategies. Journal of Applied School Psychology, 19, 157-176.
  • Vargas, J. L. (2015). Elementos del bullying y su impacto en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Primaria de la delegación Venustiano Carranza del dF (Tesi doktorala). Universidad Pedagógica Nacional, México DF.
  • Vaughn, M. G., Fu, Q., Bender, K., DeLisi, M., Beaver, K. M., Perron, B. E., eta Howard, M. O. (2010). Psychiatric correlates of bullying in the United States: Findings from a national sample. Psychiatric Quarterly, 81(3), 183-195.
  • Vidal, A. (d.g.). Aprendizaje cooperativo: tutoría entre iguales como propuesta de mejora de la comprensión lectora (Gradu Amaierako Lana). Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), La Rioja.
  • Viviana, C. (2019ko abuztuaren 29a eta 30a). Prácticas restaurativas en espacios de educación no formal como herramienta eficaz de prevención de violencia social. Puentes entre filosofías y prácticas restaurativas. Congreso latinoamericano de Justicia Restaurativa-n aurkeztutako komunikazioa, ’19, Rosario, Argentina.
  • Voors, W. (2005). Bullying: el acoso escolar. Ediciones Oniro, S.A.