Social movements and network analysisthe case of Tunisia digital activism before and during the Arab Spring (2010-2011)
- Pérez Altable, Laura
- Javier Díaz Noci Director/a
Universidad de defensa: Universitat Pompeu Fabra
Fecha de defensa: 20 de diciembre de 2016
- Benjamín Tejerina Montaña Presidente/a
- Rafael Pedraza Jiménez Secretario/a
- Emiliano Treré Vocal
Tipo: Tesis
Resumen
This thesis aims to bridge social movement studies with media and communication studies, taking the case study of the Arab Spring in Tunisia and combining quantitative and qualitative approach. Methodologically, this thesis integrates social network analysis with qualitative content analysis and semi- structured interviews. The main objective is to give an account Tunisia’s digital network before and during the Arab Spring, along with its relationship with the social movement that characterized the Arab Spring in Tunisia. Overall, our research has identified a series of dynamics which determine the patterns of diffusion of information through digital networks. Our findings demonstrate that this networks tends to be highly participatory, but that it is also hierarchical, showing a power- law distribution. Nevertheless, this type of power distribution allows much information to spread quickly and reach a wide audience. Moreover, our study shows that the combination of online and offline networks was essential for the success of the Tunisian uprising. Esta tesis tiene el objetivo de proporcionar un puente entre las disciplinas de sociología y comunicación. Tomando como estudio de caso la primavera árabe en Túnez, esta investigación combina el enfoque cuantitativo y cualitativo. Metodológicamente en esta tesis se lleva a cabo un análisis de redes sociales, combinándolo con análisis de contenido cuantitativo y entrevistas semiestructuradas. El objetico principal es el de dar cuenta de la red digital de Túnez antes y durante la primavera árabe. En general, los resultados han identificado una serie de dinámicas que determinan los patrones de difusión de información a través de redes digitales. Nuestros resultados demuestran que estas redes tienden a ser más participativas, pero también jerárquicas. Esta estructura permite difundir más información en menor tiempo y llegar a un público más amplio. Por otra parte, nuestro estudio ha demostrado, además, que en nuestro caso de estudio resultó esencial la combinación de redes digitales y personales para el éxito de la primavera árabe en Túnez.