El sistema de estímulos a la industria audiovisual en Colombia

  1. Moreno Cano, Antonia 1
  2. Miguel de Bustos, Juan Carlos 2
  3. Revelo Castro, Ángela 3
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

  2. 2 University of the Basque Country (UPV/EHU)
  3. 3 Faculty of Arts, Department of Graphic Design, University of Cauca.
Journal:
Comunicación y sociedad

ISSN: 0188-252X 2448-9042

Year of publication: 2021

Issue: 18

Type: Article

DOI: 10.32870/CYS.V2022.7746 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Comunicación y sociedad

Sustainable development goals

Abstract

The objective of paper is to study the progression of the Colombian film industry and the birth of its film policy. By analyzing the new laws and the distribution of funds around the Proimágenes Program of the Ministry of Culture we identify that the creation of the Ministry of Culture (1997) and the Mixed Fund for Film Promotion-Proimágenes is the first milestone, followed and complemented by the Film Law (2003) that institutes the Film Development Fund (FDC) and the Film Law (2012), which attracts foreign companies and approves the Colombia Film Fund (FFC).

Bibliographic References

  • Alvaray, L. (2008). National, Regional and Global : New Waves of Latin American Cinema. Cinema Journal, 47(3), 48-65. http://www.jstor.org/stable/30136116
  • Augros, J. (2017). National Film Policies: Discourses and Loopholes. En N. Mingant & C. Tirtaine (Eds.), Reconceptualising Film Policies (pp. 61-66). Routledge.
  • Broche, J., Chatterjee, O., Orssich, I. & Tosics, N. (2007). Industry Report: Financing State aid for films – a policy in motion? Cine Europa, 1. http://www.cineuropa.org/dd.aspx?t=dossier&l=en&did=80521&tid=1365
  • Castellanos Valenzuela, G. (2003). Sistema jurídico de incentivos económicos a la cultura en los países del Convenio Andrés Bello. Convenio Andrés Bello, Unidad Editorial.
  • Castellanos Valenzuela, G. (2013). Prólogo. En E. Ordoñez, ¡Luces, cámara, Colombia! Impresol Ediciones.
  • Castendyk, O. (2018). Tax Incentive Schemes for Film Production: A Pivotal Tool of Film Policy? En P. C. Murschetz, R. Teichmann & M. Karmasin (Eds.), Handbook of State Aid for Film Finance, Industries and Regulation (pp. 597-615). Springer.
  • Crusafon, C. (2011). El espacio audiovisual euro-latinoamericano: el cine como eje central de la cooperación supranacional. Anàlisi, 41, 27-45. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/244642
  • Crusafon, C. (2017). The Ibermedia Programme: How Supra-National Policy Developed the Ibero-American Audiovisual Space. En N. Mingant & C. Tirtaine (Eds.), Reconceptualising Film Policies (pp. 143-156). Routledge.
  • Dirección de Cinematografía. (2016). Anuario Estadístico del cine colombiano 2015. Ministerio de Cultura. https://bit.ly/3bYc0xs
  • Dirección de Cinematografía. (2017). Asamblea Nacional de Consejos de Cinematografía. Información general del sector. Ministerio de Cultura.
  • Egeda. (2017). Panorama Audiovisual Iberoamericano 2017. https://bit.ly/3kLQqRH
  • Egeda. (2018). Panorama Audiovisual Iberoamericano 2018. https://bit.ly/3Hraa6J
  • Egeda. (2019). Panorama Audiovisual lberoamericano 2019. https://bit.ly/2YTUOWV
  • Falicov, T. L. (2018). Diversifying Public Film Funding Policies in Latin America. En P. C. Murschetz, R. Teichmann & M. Karmasin (Eds.), Handbook of State Aid for Film Finance, Industries and Regulation (pp. 367-382). Springer.
  • Gallagher, B. K., Aughinbaugh, A. & Voss, Z. G. (2018). Beyond the “Studio System”: Public Support for Films in the United States. En P. C. Murschetz, R. Teichmann & M. Karmasin (Eds.), Handbook of State Aid for Film Finance, Industries and Regulation (pp. 463-480). Springer.
  • García Leiva, M. T. (2016). Política audiovisual europea y diversidad cultural en la era digital. Comunicación y Sociedad, 27, 221-241. https://doi.org/10.32870/cys.v0i27.4592
  • García Leiva, M. T. & Mastrini, G. (2016). La diversidad cultural en las políticas de comunicación: un estudio comparado de España y Argentina. Chasqui, 133, 299-315. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/2770
  • Getino, O. (1998). Cine Argentino: Entre lo posible y lo deseable. Ciccus.
  • Insun, C. (2015). Risk or chance: “the liberalization of foreign film imports” and its impacts in Korea and Japan. International Journal of Cultural Policy, 48(3), 1-17. http://doi.org/10.1080/10286632.2015.1116525
  • Lafuente Ibáñez, C. & Marín Egoscozábal, A. (2008). Metodologías de la investigación en las ciencias sociales: Fases, fuentes y selección de técnicas. Revista Escuela de Administración de Negocios, (64), 5-18. https://doi.org/10.21158/01208160.n64.2008.450
  • Liu, Z. (2020). The development of the Latin American film industry between 2017 and 2018. En B. Li, Y. Guan & H. Lu (Eds.), Development of the Global Film Industry Industrial Competition and Cooperation in the Context of Globalization (pp. 65-78). Routledge.
  • Lorenzen, M. (2007). Internationalization vs. Globalization of the Film Industry. Industry & Innovation, 14(4), 349-357. http://doi.org/10.1080/13662710701543650
  • Martín-Barbero, J. (2008). Políticas de la comunicación y la cultura: Claves de la investigación. Documentos CIDOB. Serie: Dinámicas interculturales, 11. Fundació CIDOB.
  • Mattelart, A., Delcourt, X. & Mattelart, M. (1984). International Image Markets. Comedia.
  • Miller, T. (2003). The Film Industry and the Government: Endless Mr Beans and Mr Bonds. En J. Lewis & T. Miller (Eds.), Critical Cultural Policy Studies (pp. 134-141). Blackwell Publishers. https://doi.org/10.1002/9780470690079.ch10
  • Miller, T. & Maxwell, R. (2006). Film and Globalization. En O. Boyd-Barrett (Ed.), Communications Media, Globalization and Empire (pp. 33-52). John Libbey Publishing.
  • Ministerio de Cultura de Colombia. (2003). Impacto económico de las industrias culturales en Colombia. Convenio Andrés Bello. Unidad Editorial.
  • Ministerio de Cultura de Colombia. (2010). Informe de gestión 2002-2010. https://bit.ly/3H7g90e
  • Morley, D. & Robins, K. (2002). Spaces of Identity: Global Media, Electronic Landscapes and Cultural Boundaries. Routledge.
  • Murschetz, P. C. & Teichmann, R. (2018). State Aid for Film: A Synoptic Overview of Current Issues. En P. C. Murschetz, R. Teichmann & M. Karmasin (Eds.), Handbook of State Aid for Film Finance, Industries and Regulation (pp. 23-32). Springer.
  • Patiño, S. C. (2015). Exploring the formal and informal distribution mechanisms for Colombian documentary films (Disertación doctoral). University of Salford School of Media & Arts.
  • Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo-PNUD. (2014). Informe sobre la Economía Creativa. Edición especial 2013. Ampliar los cauces de desarrollo local. https://es.unesco.org/creativity/publication/informe-sobre-economia-creativa-2013
  • Proimágenes Colombia. (2020). Cine en cifras Ed. 19 [Newsletter]. https://cutt.ly/Xk5EqVp
  • Quartesan, A., Romis, M. & Lanzafame, F. (2007). Cultural Industries in Latin America and the Caribbean: Challenges and Opportunities. Inter-American Development Bank. https://publications.iadb.org/handle/11319/1143?locale-attribute=en
  • Quiroga, A., Castellanos Valenzuela, G. & Tavera Castillo, J. C. (2014). ¿Cómo? En Colombia. Impresol.
  • Rangel, V. A. (2018). Anuario Estadístico del Cine Colombiano. 2017. Dirección Cinematografía, Ministerio de Cultura. Bogotá, Colombia. https://bit.ly/3oAyBpH
  • Rivera-Betancur, J. (2014). ¿Va el cine colombiano hacia su madurez? Análisis de 10 años de ley de cine en Colombia. Anagramas, 13(25), 127-144. https://doi.org/10.22395/angr.v13n25a7
  • Ross, M. R. (2010). Audiovisual laws and legal intervention in South American cinematic culture. International Journal of Cultural Policy, 16(4), 418-432. https://doi.org/10.1080/10286630903383246
  • Sánchez Ruiz, E. (1994). The Mexican Audiovisual Space & the North American Free Trade Agreement (NAFTA). Media International Australia, 71(1), 70-77. https://doi.org/10.1177%2F1329878X9407100111
  • Sarabia Sánchez, J. F. (1999). Metodología para la investigación en Marketing y dirección de empresas. Pirámide.
  • Sinclair, J. (2005). Latin American Space. En J. K. Chalaby (2005), Transnational Television Worldwide: Towards a New Media Order (pp. 196-215). I.B.Tauris.
  • Sinclair, J. & Straubhaar, J. (2013). Latin American Television Industries. Palgrave BFI.
  • Talavera, J., Fontaine, G. & Kanzler, M. (2016). Public financing for film and television content. The state of soft money in Europe. European Audiovisual Observatory.