Tendencias lingüísticas de la juventud vasca. Minorización y visibilización en el contexto español y europeo

  1. Benito del Valle Eskauriaza, Amelia 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, España
Aldizkaria:
Cuadernos europeos de Deusto

ISSN: 1130-8354

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: SPECIAL ISSUE. Linguas minoritarias e futuro de Europa. Minority Languages and the Future of Europe

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 107-135

Mota: Artikulua

DOI: 10.18543/CED.2474 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos europeos de Deusto

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Basque society is concerned about the use and linguistic practice of Basque. The Plans for the normalization of Basque have an impact on the different social and administrative sectors. At an educational level, the linguistic immersion model is the most effective when it comes to ensuring communicative competence in the Basque language. The latest sociological survey by the Basque Government shows that Basque youth are able to express themselves in Basque but opt for a bilingual linguistic practice with a predominance of Spanish. Sociolinguistic scientific research must delve into the study of the awareness and use of language in the university environment. For its part, the monolingual linguistic imaginary of Spanish society in general needs updating based on its different educational and social plans that take into account European regulations on multilingualism and the principles reflected in the European Charter for Regional and Minority Languages. Received: 31 March 2022Accepted: 17  May 2022

Erreferentzia bibliografikoak

  • Maitane Etxebarria, Principios y fundamentos de sociolingüística (Leioa: Universidad del País Vaco/Euskal Herriko Unibertsitatea, 2000)
  • Francesc Vallerdú, Aproximació crítica a la sociolingüística catalana: Balanç dels estudis de sociologia lingüística als Països Catalans (Barcelona: Edicions 62, 1980)
  • Koldo Mitxelena, Sobre el pasado de la lengua vasca (Donostia: Auñamendi, 1964)
  • Jon Kortazar, Euskal literatura xx Mendean (Zaragoza: Prames, 2000)
  • Joaquín Gorrochategui, Iván Igartua y Joseba Lakarra (eds.), Historia de la lengua vasca (Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco, 2018)
  • Rafael Mieza y Juan Gracia, Historia de las instituciones educativas en Euskal Herria. La enseñanza primaria en el Antiguo Régimen. Pautas para la investigación. Haciendo Historia. Homenaje a M.ª Ángeles Larrea (Bilbao: EHU-UPV, 2000)
  • William Labov, Sociolinguistic patterns (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972)
  • Humberto López Morales, Sociolingüística (Madrid: Editorial Gredos, 1989)
  • Iñaki Martínez de Luna, «La sociolingüística del euskera: del movimiento social a la práctica académica», Treballs de Sociolingüística Catalana 25 (2014): 231-249.
  • Isabel Zollna, «Contacto de lenguas y conflicto de lenguas» en Aspectos del desarrollo de la lingüística española a través de los siglos, ed. por Vera Eilers, Kirsten Süselbeck y Katharina Wieland (Alemania: Helmut Buske Verlag, 2021), 125-140. 21
  • Henry Boyer, «Hoja de servicios y futuro de la sociolingüística catalana: una exploración epistemológica (y glotopolítica)», Revista Archivum LXX (II) (2020): 59-81.
  • Rafael Areiza Londoño, «¿Lenguas en contacto o lenguas en conflicto?», Revista lenguas en contacto y bilingüismo. Expresión de una realidad intercultural y multicultural 1 (2008): 11-21.
  • Alicia Fernández García y Marta López Izquierdo, «Lenguas en contacto con el español y desafíos sociales. Presentación», Hispanismes 16 (2020): 1-17, doi: https://doi. org/10.4000/hispanismes.733.
  • José María Sánchez Carrión, Un futuro para nuestro pasado: claves de la recuperación del euskera y teoría social de las lenguas (Donostia: egilearen argitalpena, 1987), 33-41.
  • Miren Nekane Goikoetxea Agirre, «Gure gaztetxoen gaitasun komunikatiboaren argazkia», Uztaro 64, (2008): 61-66.
  • María Asunción Aldecoa Arana, «Euskararen normalizazioa hezkuntzan (2000-2010): Ulibarri programa. Euskarri teorikoa, metodologia eta faktore azalgarriak» (tesis doctoral, Universidad del País Vasco, 2011)
  • Iñaki Martinez de Luna, El euskera en la CAPV: competencia, uso y opinión. Análisis y reflexiones (Gasteiz: Eusko Jaurlaritza Argitalpenaren Zerbitzu Nagusia, 2013
  • Naiara Berasategi Sancho, «Hizkuntza eta kultura aniztasuna Bilboko eskoletan, euskararen erabileran eta euskal kultur praktikan eragiten duten faktoreak», Uztaro 95, (2015): 145-146
  • Jone Miren Hernández García, «Familia hizkuntz politika: transmisioa ulertzeko eredu berri baten bila». BAT Soziolinguistika Aldizkaria 94 (2015): 47-62
  • Jone Miren Hernández García (dir.), Gazteak euskararen eszenatokian: erabileraren auzia (Soziolinguistika Klusterra , 2020)
  • Iñaki Martinez de Luna, «La sociolingüística del euskera: del movimiento social a la práctica académica», Treballs de Sociolingüística Catalana 25 (2015): 231-249, doi: 10.2436/20.2504.01.101
  • Guillem Calaforra, «Lengua y poder en las situaciones de minorización» (Conferencia Universidad Jagellónica, Cracovia, 2003)
  • Gobierno Vasco, VI Encuesta Sociolingüística (Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco, 2019