La narratología semiótica en la pintura de Magritte

  1. NADAL, José María 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy

ISSN: 1668-8104 0327-1471

Year of publication: 2001

Issue: 17

Type: Article

More publications in: Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy

Abstract

We will deal with whom shows things in Magritte ́s pictures, and we will also study whom it is attributed and why things are so in these pictures. There exist some ways in the proposed task that we have wanted to avoid for its questionable heuristic value. One of these is to utilize Magritte as a privileged corpus to illustrate same semantic mechanisms of surrealism; another one, to use him as repertory to describe semiotically some rhetorical figures; another one, considering them good, by undergoing a semiotic treatment, declarations and writing belonging to Magritte himself about his works. However, the most of all the way is the pretension of taxonomizing his works, in any of the pertinent levels, worst inductive “methods”, incoherent or essay-like. We have pursued to increase the knowledge about Magritte ́s painting as well as his pictorial and visual discourse in itself. First, using two brief visual, examples which are about local customs, and fantasy ridden. Let us see: a) What is predicated, what makes a picture to be in a certain way, b) Who appreciats it the discursive instance which is attributed to the content responsibility of what has been predicated in the picture; and c) who discourse sender is the discursive instance that shows what is predicated in the picture. Later, we will draw a first typology of strange narratological statements, not common in painting, but always present in Magritte, and we will discuss, with this parameters, some of his pictures. Finally, we will obtain the aesthetic conclusions of our analysis of Magritte ́s works.

Bibliographic References

  • AA.VV. (1989) Magritte. 20 de enero-23 de abril de 1989, trad. de Felicia de Casas, Madrid, Fundación Juan March.
  • AA.VV. (1988) Rétrospective Magritte: dans les collections privées, Bruxelles, Galerie Isy Brachot.
  • BENVENISTE, É (1981) Problèmes de linguistique générale, I y II, Paris, Gallimard.
  • BLESA, T y PALLARÉS, E (1997) «El abismo de la mise en abîme», in Túa Blesa (ed.), Quinientos años de soledad, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, Anexos de Tropelías, n. 3, colección Trópica, pp. 191-207.
  • CORTENOVA, G (1991) Magritte, Art e Dossier, Firenze, Giunti, nº 59.
  • EVERAERT-DESMEDT, N (1994) La pensée de la ressemblance: l’oeuvre de Magritte à la lumière de Peirce, in D. Mieville (ed.), Charles Sanders Peirce, Apports récents et perspectives en épistémologie, sémiologie, logique, Travaux du Centre de Recherches sémiologiques, Université de Neuchâtel, n. 62, pp. 85-151.
  • EVERAERT-DESMEDT, N (1996) La communication artistique: subversion des règles et nouvelle connaisance, in AA.VV., La communication: des règles et un art, Actes du colloque d’Albi, juillet, 1995, Toulouse, Université de Toulouse-Le Mirail, pp. 99-113.
  • EVERAERT-DESMEDT, N (1997) Une histoire de grelots qui gardent le secret, Degrés, n. 89-90, pp. 1-21.
  • EVERAERT-DESMEDT, N (editora) (1999) Magritte au risque de la sémiotique, Bruxelles, Facultés Universitaires Saint-Louis.
  • FLOCH, J-M (1990) ¿Vale la pena crear grandes opciones a partir de la oposición entre lo abstracto y lo figurativo, en la semiótica de lo visible?, Ponencia presentada a las II Jornadas Internacionales de Semiótica: De lo visible, Bilbao, Biblioteca Municipal de Bidebarrieta, Asociación Vasca de Semiótica.
  • FONTANILLE, J (1995) Sémiotique du visible. Des mondes de Lumière, Paris, PUF.
  • FONTANILLE, J et ZILBERBERG, C (1998) Tension et signification, Sprimont, Mardaga.
  • FOUCALT, M (1981) Esto no es una pipa: ensayo sobre Magritte, trad. de Francisco Monge, Barcelona, Anagrama, 1981.
  • GIMFERRER, P (1986) Magritte, Barcelona, Polígrafa.
  • GONZÁLEZ REQUENA, J (1989) El discurso televisivo: el espectáculo de la posmodernidad, Madrid, Cátedra.
  • GUBERN, R (1992) La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea, Barcelona, Gustavo Gili, 2ª ed. revisada.
  • MAGRITTE, R (1979) Écrits complets, édition établie et annotée par André Blavier, Paris, Flammarion.
  • MAGRITTE, R (1982) Photographies de Magritte, textes y légendes de Marcel Paquet, Paris, Contrejour.
  • MEURIS, J (1993) René Magritte, Verlag, Benedikt Taschen.
  • MONNERET, J (1993) Le triomphe du Trompe-l’oeil: histoire du trompe-l’oeil dans la peinture occidentale du VI siècle avant J.-C. à nos jours, Paris, Mengès.
  • NADAL, JM (1985) La narración en La voluntad de José Martínez Ruiz, Cahiers de l’Université de Pau, n. 8, pp. 33-47.
  • NADAL, JM (1986) Tipología de los discursos narrativos de Rosalía, in AA.VV., Rosalía de Castro e o seu tempo, Santiago de Compostela, Consello da Cultura Galega e Universidade de Santiago de Compostela, pp. 529-547.
  • NADAL, JM (1990) Narratología semiótica general: Algunos principios. (El aparato formal de la enunciación plástica), in AA.VV., Investigaciones semióticas, III: Retórica y lenguajes, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, II, pp. 223-234.
  • NADAL, JM (1991) Narratología semiótica: la cuestión del "punto de vista", Tropelías, n. 2, pp. 113-127.
  • NADAL, JM (1995) El discurso indirecto de expresión lingüística, visual y sonora. La obertura de Apocalypse Now, in Jesús González Requena (ed.), El análisis cinematográfico. Modelos teóricos. Metodologías. Ejercicios de análisis, pp. 177-211.
  • NADAL, JM (1997) La cuestión del punto de vista en Relato de un náufrago, in Túa Blesa (ed.), Quinientos años de soledad, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, Anexos de Tropelías, n. 3, colección Trópica, pp. 643-652.
  • PAQUET, M (1994) René Magritte 1898-1967: El pensamiento visible, trad. de Sara Mercader, Verlag, Benedikt Taschen.
  • ROSSET, C (1993) Lo real y su doble: ensayo sobre la ilusión, trad. de Enrique Lynch, Barcelona, Tusquets.
  • TOMÁS, F (1998) Escrito, pintado: dialéctica entre escritura e imágenes en la conformación del pensamiento europeo, Valencia, Visor.
  • ZUNZUNEGUI, S (1992) Pensar la imagen, Madrid-Bilbao, Cátedra-UPV.