Puesta en escena y recepción crítica de La zapatera prodigiosa por la compañía de Teatro de la Danza

  1. Carmen Gil Fombellida 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

Aldizkaria:
Don Galán: revista de investigación teatral

ISSN: 2174-713X

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 9

Orrialdeak: 31-34

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Don Galán: revista de investigación teatral

Laburpena

For Federico García Lorca the writing and staging of La zapatera prodigiosa meant a commitment to modernity and a break with the past. Such commitment hindered the reception and the acceptance of the farce after its premiere in 1930. Sixty years later, its modernity prevailed, and its edginess, difficult to be assumed by the public of its time, was the cause for the success of the Teatro de la Danza’s staging in 1994. Describing and comparing both stage proposals will help us understand the difficult acceptance of the former and the success of the latter.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Burrell, Víctor (1994). “La zapatera prodigiosa, de Federico García Lorca”, El Punto de las Artes, del 4 al 10 de noviembre.
  • Centeno, Enrique (1994). “Los fantoches de Lorca”, Diario 16, 27 de octubre.
  • Fernández Almagro, Melchor (1930). “La zapatera prodigiosa”, La Voz, 25 de diciembre, 2.
  • Fondevila, Santiago (1994). “Una diversión popular en el Goya, con La zapatera prodigiosa de Lorca”, La Vanguardia, 30 de noviembre.
  • García Lorca, Federico (1985). La zapatera prodigiosa. En Teatro 1. Obras III. (Ed. Miguel García-Posada). Madrid, Akal.
  • García Lorca, Federico (1986). “Charlas sobre teatro”. En: Lorca. Cuadernos CDN. Madrid, Centro Dramático Nacional.
  • Gil Fombellida, Carmen (2003). Rivas Cherif, Margarita Xirgu y el teatro de la II República. Madrid, RESAD.
  • G[onzález] O[lmedilla], J[uan] (1930). “La zapatera prodigiosa”, Heraldo de Madrid, 5 de diciembre, 7.
  • Hera, Alberto de la (1994). “La esencia de García Lorca, en escena”, Ya, 29 de octubre.
  • Lafuente, Carlota (1994). “Natalia Dicenta: ‘Actuar en La Vaguada es para mí como salir a provincias’”, El País, 23 de noviembre.
  • López Sancho, Lorenzo (1994). “Feliz Zapatera prodigiosa lorquiana en el Teatro Madrid”, ABC, 15 de noviembre.
  • Martínez Velasco, Julio (1995). “La zapatera prodigiosa. Una gozada para la vista, el oído y el espíritu”, ABC de Sevilla, 2 de febrero.
  • Olivares, Juan Carlos (1994). “Prodigiosa Natalia”, ABC de Barcelona, 3 de diciembre, p. 11.
  • Pascual, Itziar (1994). “Pantacomedia. La zapatera prodigiosa, en el Albéniz”, El Mundo, 21 de octubre.
  • Piña, Begoña (1994). “La farsa del zapatero remendón”, Diario 16, 21 de octubre.