Urrutiko hezkuntza. COVID-19aren eragina Bigarren Hezkuntzan

  1. Gamarra, Ainhize
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2021

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 43-82

Type: Article

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

This article is a research whose objective is to study the impact of the sudden change from on-site education to distance education on the educative quality, namely on Secondary Education in the Autonomous Community of the Basque Country. As a consequence of the COVId-19 pandemic, distance education turned into a necessity, due to the closure of schools and population’s confinement. Secondary Education’s teachers and students have always work edonon-site education, no having previous contact with distance education, with the exception of few cases. For this reason, it is analyzed the impact on educational quality and its consequences, showing the results and conclusions obtained. In this way, it is studied the experimented situation from the point of view of both teachers and students using quantitative and qualitative methodology.

Bibliographic References

  • Bates, T. (1999). La tecnología en la enseñanza abierta y la educación a distancia. Trillas.
  • Battenberg, R. W. (1971). The Boston Gazette. March 20, 1728. Epistolodidaktika, 1, 44-45. or.
  • Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Camacho, A. (2019). E-learningaren iragana, oraina eta geroa: ohar batzuk. In Iruskieta, M., Maritxalar, M., Arroyo, A. eta Camacho, A. (arg.) IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan (117-128 or.). Euskal Herriko Unibertsita- teko Argitalpen Zerbitzua.
  • Clark, J. J. (1906). The correspondence school - Its relation to technical education and some of its results. Science, 24(611), 327-334. or.
  • Eitb-ko erredakzioa (2020-03-09). Gasteizko eskola eta hezkuntza zentro guztiak itxi dituzte, martxoaren 23ra arte. Eitb albisteak. https://www.eitb.eus/eu/albisteak/gizartea/osoa/7086214/gasteizko-eskola-eta-hezkuntza-zentro- guztiak-itxi-dituzte-martxoaren-23ra-arte/
  • Eitb-ko erredakzioa (2020-03-11). Arabako eta Balmasedako ikastetxe guztiak itxi dituzte. Eitb albisteak. https://www.eitb.eus/eu/albisteak/gizartea/osoa/7093249/arabako-eta-balmasedako-ikastetxe-guztiak-itxi-dituzte/
  • Eitb-ko erredakzioa (2020-03-12). Eskolak bertan behera geratuko dira bihartik EAEn. Eitb albisteak. https://www.eitb.eus/eu/albisteak/gizartea/osoa/7094648/eaeko-ikastetxe-guztiak-itxiko-dituela-iragarriko-du-eusko-jaurlaritzak/
  • Eitb-ko erredakzioa (2020-03-14). Sanchezek gaur alarma egoera ezarriko du koronabirusa geldiarazteko. Eitb albisteak. https://www.eitb.eus/eu/albisteak/gizartea/osoa/7097388/espainian-alarma-egoera-deklaratu-du-2020ko-mar- txoaren-13an-koronabirusagatik/
  • García, L. (1999). Historia de la educación a distancia. Revista Iberoamericana de educación a distancia, 2(1).
  • García, L. (2002). La educación a distancia. de la Teoría a la Práctica. Ariel.
  • Vela, P. A., Ahumada V. R. eta Guerrero, J. H. (2015). Conceptos estructurantes de la educación a distancia. Revista de Investigaciones UNAd, 14(1), 115-149. or.
  • Hezkuntza eta Lanbide Heziketa Ministerioa (2019). Estadísticas de la Educación, enseñanzas no universitarias: alumnado. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado.html
  • Hezkuntza eta Lanbide Heziketa Ministerioa (d. g.). Estudiar Bachillerato en España: dónde estudiar. http://www.educacionyfp.gob.es/contenidos/estudiantes/bachillerato/donde-estudiar.html
  • Hezkuntza eta Lanbide Heziketa Ministerioa (d. g.). Estudiar Educación Secundaria Obligatoria en España: dónde estudiar. http://www.educacionyfp.gob.es/contenidos/estudiantes/educacion-secundaria/donde-estudiar.html
  • Holmberg, B. (1995). The evolution of the character and practice of distance education. Open Learning: The Journal of Open, distance and e-Learning, 10(2), 47-53. or.
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education. Londres: Routledge.
  • Institutu Cervantes (d. g.). Diccionario de términos clave de ELE: Consultas en Internet. https://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/indice.htm
  • King, F. B., Young, M. F., Drivere-Richmond, K., eta Schrader, P. G. (2001). Defining distance learning and distance education. AACE journal, 9(1), 1-14. or.
  • Klaudio Harluxet Fundazioa (2001). Harluxet: Euskal Hiztegi Entziklopedikoa. Elkarlanean.
  • Lamí, L. E., Pérez, M. G., eta Rodríguez, M. E. (2016). Las herramientas de comunicación sincrónica y asincrónica en la clase presencial. Revista Conrado, 12(56), 84-89. or.
  • López, S. (2020-03-09). Cierre de todos los colegios de Vitoria y el campus alavés de la UPV durante 15 días. El Diario Vasco. https://www.diariovasco.com/sociedad/salud/labastida-cierra-colegios-20200309080615-nt.html
  • Lukas, J. F., eta Santiago, K. (2016). Hezkuntza-ebaluazioa. Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Martín, Ó. (2013). La satisfacción del usuario en la enseñanza virtual: el caso del sistema universitario andaluz. Doktorego tesia. Universidad de Granada, DIGIBUG.
  • Martínez, C. H. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual. Educación, 17(33), 7-27. or.
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C., eta Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. or.
  • Phipps, R. A., eta Merisotis, J. P. (1999). what’s the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. The Institute for Higher Education Policy.
  • Real Academia Española (2019). Diccionario de la Lengua Española (23.3. edizio elektronikoa).
  • Repáraz-Abaitua, C., Sobrino, A. eta Naval, C. (2004). Cuestionario de satisfacción con la formación online. In M.A. Fortea eta L. Lapeña (arg.), Hacia una docencia de calidad: políticas y experiencias. Publicaciones de la Universitat Jaume I.
  • RTVE-ko erredakzioa (2020-04-04). ¿Qué se sabe del coronavirus de Wuhan?.
  • RTVE albisteak. https://www.rtve.es/noticias/20200405/se-sabe-del-nuevo-coronavirus-china/1996067.shtml
  • Santoveña, M. S. (2010). Cuestionario de evaluación de la calidad de los cursos virtuales de la UNED. Revista de Educación a distancia, 25.