Estadística por proyectos en el grado de Educación Primariaun estudio de casos
- Anasagasti Aguirre, Jon 1
- Berciano Alcaraz, Ainhoa 1
- Murillo Ramón, Jesús 2
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
-
2
Universidad de La Rioja
info
ISSN: 0212-4521, 2174-6486
Año de publicación: 2022
Volumen: 40
Número: 1
Páginas: 125-142
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas
Resumen
Among the appropriate methodological principles for the teaching-learning of statistics, project-based learning (PBL) stands out. In this article, we focus on identifying the emerging characteristics of the implementation of a module designed according to the methodological principles of PBL. For this purpose, we present a case study of three students analysing their perceptions about: the PBL methodology used, the development of their statistical competence and the evolution of their attitude towards statistics. The results suggest that the students perceive these principles positively as they help them introduce real contexts, generate their own hypotheses and put into effect the work teams, thus contributing to an improvement in both their statistical competence and their attitude towards it.
Referencias bibliográficas
- Alsina, A. (2016). La estadística y la probabilidad en educación primaria. ¿Dónde estamos y hacia dónde debemos ir? Aula de Innovación Educativa, 251, 12-17.
- Anasagasti, J. (2019). Desarrollo de la competencia estadística del futuro docente de primaria a través del aprendizaje basado en proyectos (tesis doctoral). Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://addi.ehu.es/handle/10810/42760
- Anasagasti, J. y Berciano, A. (2012). Prueba exploratoria sobre competencias de futuros maestros de primaria: conocimiento de conceptos básicos de estadística. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F. J. García, L. Ordóñez (Eds.), Investigación en educación matemática XVI (pp. 113-122). Baeza, España: SEIEM.
- Anasagasti, J. y Berciano, A. (2013). Prueba exploratoria sobre competencias de futuros maestros de primaria: conocimiento del bloque relativo al tratamiento de la información, azar y probabilidad, en el currículo escolar de matemáticas. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea y P. Arteaga (Eds.), Actas de las jornadas virtuales en didáctica de la estadística, probabilidad y combinatoria (pp. 531- 538). Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
- Anasagasti, J. y Berciano, A. (2016). El aprendizaje de la estadística a través de PBL con futuros profesores de primaria. Contextos Educativos, 1 (extraordinario), pp. 31-43. https://doi.org/10.18172/con.2699
- Anasagasti, J. y Berciano, A. (2017). Evolución de las actitudes de futuros docentes de primaria hacia la estadística tras un curso basado en metodología ABP. En C. Arriaga y A. Romero (Eds.), XXIV jornadas de investigación en Psicodidáctica (pp. 8-22). Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
- Arteaga, P. (2011). Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos de futuros profesores (tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ ARTICULOS/arteaga.pdf
- Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: componentes y desarrollo. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea y P. Arteaga (Eds.), Actas de las jornadas virtuales en didáctica de la estadística, probabilidad y combinatoria (pp. 55-61). Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
- Batanero, C. y Díaz, C. (2004). El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística. En J. Patricio Royo (Ed.), Aspectos didácticos de las matemáticas (125-164). Zaragoza: ICE.
- Berciano, A., Anasagasti, J. y Zamalloa, T. (2021). Sentido estadístico en la formación de las y los estudiantes del Grado de Educación Infantil. Una aproximación desde un contexto de aprendizaje STEAM. PNA, 15(4), 289-309.
- Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M. y Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3 y 4), 369-398. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139
- Ben-Zvi, D., Gravemeijer, K. y Ainley, J. (2019). Design of statistics learning environments. En U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, y M. Veldhuis (Eds.), Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 878-885). Utrecht, Holanda: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME.
- Boletín Oficial del Estado (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A
- -2014-2222-consolidado.pdf
- Burrill, G. y Biehler, R. (2011). Fundamental statistical ideas in the school curriculum and in training teachers. En C. Batanero, G. Burrill y C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics. Challenges for teaching and teacher education: a joint ICMI/IASE study (pp. 57-69). Dordrecht, Holanda: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1131-0_10
- Carnell, L. J. (2008). The effect of a student-designed data collection project on attitudes toward statistics. Journal of Statistics Education, 16(1). https://doi.org/10.1080/10691898.2008.11889551
- delMas, R., Garfield, J. y Chance, B. (1999). A model of classroom research in action: developing simulation activities to improve students’ statistical reasoning. Journal of Statistics Education, 7(3).
- Escolano, R., Gairín, J. M., Jiménez-Gestal, C., Murillo, J. y Roncal, L. (2012). Perfil emocional y competencias matemáticas de los estudiantes del grado de Educación Primaria. Contextos Educativos, 15, 107-134. https://doi.org/10.18172/con.658
- Estrada, A. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado (tesis doctoral). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. https://repositori.udl.cat/handle/ 10459.1/62686
- GAISE (2016). Guidelines for assessment and instruction in statistics education. College report. Alexandria, VA: American Statistical Association. www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/GaiseCollege_Full.pdf]
- Gal, I. (2002). Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x
- Gal, I., Ginsburg, L. y Schau, C. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education. En I. Gal y J. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education. Ámsterdam, Holanda: IOS Press and International Statistical Institute.
- Green, J. L. y Blankenship, E. E. (2013). Primarily statistics: Developing an introductory statistics course for pre-service elementary teachers. Journal of Statistics Education, 21(3). https://doi.org/10.1080/10691898.2013.11889683
- Kubiatko, M. y Vaculová, I. (2011). Project-based learning: characteristic and the experiences with application in the science subjects. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(1), 65-74.
- Leavy, A. (2010). Teaching statistics at the primary level: identifying obstacles and challenges in teacher preparation from looking at teaching. 8th international conference on teaching statistics. International Association for Statistical Education. Ljuviana, Eslovenia. https://iase-web.org/documents/papers/icots8/ICOTS8_3B3_LEAVY.pdf?1402524969
- Makar, K. y Confrey, J. (2004). Secondary teachers’ statistical reasoning. En D. Ben-Zvi y J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking (pp. 353-373). Dordrecht, Holanda: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/1-4020-2278-6_15
- Mc Leod, D. B. (1992). Reseach on affect in mathematics education: A reconceptualization. En D. A. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning: a project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 575-596). Nueva York: Macmillan Publishing.
- Mendes, C. R. (2006). One step beyond formulas: Statistical projects for future mathematics teachers. 7th International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education, Salvador de Bahía, Brasil. https://www.ime.usp.br/~abe/ICOTS7/Proceedings/index.html
- Metz, M. L. (2010). Using GAISE and NCTM standards as frameworks for teaching probability and statistics to pre-service elementary and middle school mathematics teachers. Journal of Statistics Education, 18(3). https://doi.org/10.1080/10691898.2010.11889585
- Moore, D. (2005). Preparing graduate students to teach statistics: Introduction. The American Statistician, 59, 1-3. https://doi.org/10.1198/000313005X20745
- Nortes, R. y Nortes, A. (2017). Ansiedad, motivación y confianza hacia las matemáticas en futuros maestros de primaria. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 95, 77-92.
- Ponte, J. P. y Noll, J. (2018). Building capacity in statistics teacher education. En D. Ben-Zvi, K. Makar y J. Garfield (Eds.), International handbook of research in statistics education (pp. 433-455). Cham, Suiza: Springer International. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66195-7
- Rivas, H., Godino, J. D. y Arteaga, P. (2018). Desarrollo de conocimientos estadísticos en futuros profesores de educación primaria a través de un proyecto de análisis de datos: posibilidades y limitaciones. Educación Matemática, 30(3), 83-100. https://doi.org/10.24844/em3003.04
- Rivas, H., Godino, J. D. y Arteaga, P. (2019). Los proyectos como contextualizadores de nociones básicas de estadística y probabilidad en la formación inicial de profesores de educación primaria. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(1), 41-59. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000100041
- Rodríguez-Muñiz, L. J., Díaz, P. y Muñiz-Rodríguez, L. (2019). Statistics and probability in the Spanish baccalaureate: intended curriculum and implementation in textbooks. En Y. Shimizu y R. Vithal (Eds.), 24th ICMI study conference. School mathematics curriculum reforms: challenges, changes and opportunities (pp. 413-420). Tsukuba, Japón: ICMI.
- Rosli, M. K., Maat, S. M. y Rosli, R. (2017). Students’ attitude and anxiety towards statistics: a descriptive analysis. Research on Education and Psychology, 1(1), 47-56.
- Schau, C. (2003). Students’ attitudes: The «other» important outcome in statistics education. Joint Statistical Meetings. American Statistical Association. San Francisco, California. http://statlit.org/pdf/2003SchauASA.pdf
- Schau, C., Stevens, J., Dauphinee, T. L. y Del Vecchio, A. (1995). The development and validation of the Survey of Attitudes Toward Statistics. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 868-875. https://doi.org/10.1177/0013164495055005022
- Shaughnessy, J. M. (2019). Recommendations about the big ideas in statistics education: A retrospective from curriculum and research. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 18, 44-58.
- Wild, C. y Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry (with discussion). International Statistical Review, 67(3), 223-265. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x