Sensaciones corporales y el Trabajo Fin de Grado: una propuesta práctica

  1. Eider Gamboa Ruiz de Eguilaz
  2. Asier Huegun Burgos
  3. Pello Jauregi Etxaniz
Journal:
Revista de innovación y buenas prácticas docentes

ISSN: 2531-1336

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 27-39

Type: Article

DOI: 10.21071/RIPADOC.V10I2.13294 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de innovación y buenas prácticas docentes

Abstract

This article presentsthe research carried out to build new spaces of thought from body sensations in the process of creating the Final Degree Project in Higher Education. For this purpose, based on Inquiry Based Learning, it hasdeveloped exercises based on the body approach to deepen this type of learning. The sensations that emanate from one's own experiences are a source of knowledge in the reflective and action processes carried out by students in university education. Through qualitative tools for data collection, we haveobtained significant results in terms of the relevance of students' own experience, as well as the function of bodily sensations in the reflective processes.

Bibliographic References

  • Aguilar, E. (2011). Niveles experienciales en grupo de prácticas de Pensar desde Borde (PDB/TAE) de Gendlin. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 69, 134, 55-82.
  • Alemany, C. (2007). Manual práctico de focusing de Gendlin. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Alemany, C., & Aguilar, E. (2019). Homenaje a Eugene Gendlin, psicoterapeuta, humanista e investigador, con motivo de su muerte. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 77, 150, 5-28.
  • Aramendi, P., Arburua, R.M.,& Buján, K. (2018). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 109-124.
  • Barceló, T. (2015). La creación de significado. El modelo de filosofía experiencial del lenguaje de Eugene T. Gendlin. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 73, 142, 5-34.
  • Dewey, J. (2004). Experiencia yEducación. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Esteves, D. (2018). Colaborar para innovar: contribuciones desde un caso portugués para rediseñar la noción de innovación educativa. Revista Educación, Política y Sociedad, 3 (1), 7-30. https://bit.ly/2wBYw5N
  • Ferrer, V., Carmona, M.,& Soria, V. (2008). ElTrabajo Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI
  • Gadamer, H.G. (1977). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
  • Gendlin, E.T. (1983). Focusing: proceso y técnica del enfoque corporal.Bilbao: Mensajero
  • Gendlin, E.T. (1997). La escala experiencial. En C. Alemany (coord.), Psicoterapia experiencial y focusing. La aportación de E.T. Gendlin(pp.101-108). Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Gendlin, E.T. (2009). Introducción a “Pensando desde el borde” (Thinking at the Edge).https://bit.ly/3Ao0Yex
  • Gromi, A. (2013). Juzgar. De la opinión no fundamentada al juicio elaborado. Madrid: Narcea.
  • Jordi, R. (2011). Reframing the Concept of Reflection: Consciousness, Experiential Learning, and Reflective Learning Practices. Adult Education Quarterly61(2), 181–197.
  • Krycka, K. (2015). Thinking at the Edge: Where Theory and Practice Meet to Create Fresh Understandings. Indo-Pacific Journal of Phenomenology,6, 1-10.
  • Lukas, J.F., & Santiago, K. (2009). Evaluación educativa. Madrid: Alianza Editorial.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. London: Sage.
  • Nagamine T., Fujieda Y., & Iida A. (2018). The Role of Emotions in Reflective Teaching in Second Language Classrooms: Felt Sense, Emotionality, and Practical Knowledge Acquisition. En J.Martínez (ed),Emotions in Second Language Teaching.
  • Peñaherrera, M., Chiluiza, K., & Ortiz, A. (2014). Inclusión del Aprendizaje Basado en Investigación (ABI) como práctica pedagógica en el diseño de programas de postgrados en Ecuador. Elaboración de una propuesta. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 204 -220.
  • Prigogine, I. (2008). Las leyes del caos. Madrid: Crítica.
  • Scharmer, O. (2020). How to reinvent the 21st century University. Tackling the lack of vertical literacy. https://bit.ly/2YxNdxf
  • Sterling, S. (2004). Higher Education, Sustainability, and the role of systemic learning. InP.B.Corcoran& A.E.J. Wals (eds).Higher Education and the Challenge of Sustainability. https://doi.org/10.1007/0-306-48515-X_5.
  • Tokumaru, S. (2011). Qualitative research with TAE steps. Thinking at the Edge: Theory and Aplications.Japón: Keisuisha.
  • UPV-EHU (2019). Bases para el desarrollo curricular de las titulaciones oficiales de la UPV/EHU. https://bit.ly/3FwiaSY.
  • Velarde, J. (1996). Pensamiento difuso, pero no confuso: de Aristóteles a Zadeh (y vuelta). Psicothema, 8, 2, 435-466.
  • Wagensberg, J. (2008). El gozo intelectual. Teoría y práctica sobre la inteligibilidad y la belleza. Barcelona: Tusquets.
  • Zadeh, L. (2014). What is Fuzzy Logic and What Does it Have to Offer?https://bit.ly/3mH4s78.
  • Zambrano, M. (1996). Filosofía y Poesía. México: Fondo de Cultura Económica.