Nola egin lekua ikasleen intuizioei goi-mailako hezkuntzan?

  1. Huegun, Asier Burgos 1
  2. Gamboa, Eider Ruiz de Eguilaz 2
  3. Jauregi, Pello Etxaniz 2
  1. 1 UPV/EHU. Hezkuntza, Filosofia eta Antropologia Fakultatea, Donostia
  2. 2 EHU/UPV. Hezkuntza Zientziak Saila
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2021

Volumen: 33

Número: 2

Páginas: 113-130

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Draft SentiGrAL is presented in the article. The goal has been to build new spaces of thought, from bodily sensations, in the process of creating a Final Project Degree (FPD) in higher education. For this purpose, given the study of the processes of search, exercises have been developed which have a axial view of the body, in order to deepen it. All these exercises have been taken up in a didactic guide. The basic idea of all this is to take experience and intuition as a source of knowledge that enables students to develop their abilities, to take them as a cornerstone in the deliberative processes of the FPD of Social Education and Pedagogy. Research has a methodological interpretive view, and qualitative tools have been used to collect data. The students have been interviewed to raise their perception of the proceedings. Significant results have been obtained in the reflective processes as to the function of bodily sensations. For the study of sensations has enriched the process of thought. As a consequence, we can understate the fact that the didactic guide created has the character of training for students and is helpful to the search processes.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, E. (2011). Niveles experienciales en grupo de prácticas de Pensar desde Borde (PDB/TAE) de Gendlin. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 69 (134), 55-82. or.
  • Alcalá del Holmo, M. J. (2019). Identidad profesional y formación del docente universitario: retos e incertidumbres. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 18-37. or. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6201
  • Alsina, J., Roser,B., Burset, S., Buscà, F., Colomina, R.M., García, M.A., Mauri, T., Pujolà, J.T., eta Sayó, R. (2011). Evaluación por competencias en la universidad: las competencias transversales. Octaedro.
  • Aramendi, P., Arburua, R.M. eta Buján, K. (2018). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 109-124. or.
  • Barceló, T. (2015). La creación de significado. El modelo de filosofía experiencial del lenguaje de Eugene T. Gendlin. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 73(142), 5-34. or.
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
  • Bauman, Z. (2013). La vida líquida. Austral.
  • Contreras, L.C., eta Gómez, L. (2012). La inteligencia intuitiva y la toma de decisiones. Revista de Educación y Desarrollo Social, 6(2), 65-78. or.
  • Darling-Hammond, L. (2010). The flat world and education. Teachers College Press.
  • Darling-Hammond, L. eta Oakes, M. (2019). Preparing Teachers for Deeper Learning. Harvard Education Press.
  • Dewey, J. (2004). Experiencia y Educación. Biblioteca Nueva.
  • Ferrer, V., Carmona, M. eta Soria, V. (2008). El Trabajo Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. McGraw-Hill.
  • Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
  • Gadamer, H.G. (1977). Verdad y método. Sígueme.
  • Gendlin, E.T. (1983). Focusing: proceso y técnica del enfoque corporal. Mensajero.
  • Gendlin, E.T. (1997). La escala experiencial. In C. Alemany (arg.) Psicoterapia experiencial y focusing. La aportación de E.T. Gendlin (101-108 or.). Desclée de Brouwer.
  • Gendlin, E.T. (2009). Introducción a «Pensando desde el borde» (Thinking at the Edge). http://www.focusing.org/es/pdb_introduccion _moreno_lopez_es.html.
  • Gladwel, M. (2020). Inteligencia intuitiva. ¿Por qué sabemos la verdad en dos segundos?. Taurus.
  • Jordi, R. (2011). Reframing the Concept of Reflection: Consciousness, Experiential Learning, and Reflective Learning Practices. Adult Education Quarterly, 61(2), 181-197. or.
  • Lukas, J.F. eta Santiago K. (2009). Evaluación educativa. Alianza.
  • Korthagen, F.A.J. (2010). The relationship between theory and practice in teacher education. In E., Baker, B., McGawy, P., Peterson (arg.), International Encyclopedia of Education (669-675 or.). Sage.
  • Korthagen, F.A.J. (2017a). Inconvenient truths about teacher learning: towards professional development 3.0. Teachers and Teaching, 23(4), 387-405. or.
  • Korthagen, F.A.J. (2017b). A foundation for effective teacher education: Teacher education pedagogy based on theories of situated learning. In D.J., Clandinin,
  • J., Husu (arg.), The SAGE handbook of research on teacher education (528-544. or.). Sage.
  • Korthagen, F.A.J. eta Nuijten, E.E. (2017c). Core reflection approach in teacher education. In J. Lampert (arg.), Oxford research encyclopedia of education. Oxford University Press
  • Korthagen, F.A.J. eta Nuijten, E.E. (2018). Core reflection: Nurturing the human potential in students and teachers. In J.P., Miller, K., Nigh, M.J., Binder, B., Novak, S., Crowell (arg.), International Handbook of Holistic Education, (89-99 or.). Routledge.
  • Miles, M.B. eta Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage.
  • Nagamine T., Fujieda Y. eta Iida A. (2018). The Role of Emotions in Reflective Teaching in Second Language Classrooms: Felt Sense, Emotionality, and Practical Knowledge Acquisition. In J., Martínez Agudo (arg.), Emotions in Second Language Teaching (155-168 or.). Cham.
  • Peñaherrera, M., Chiluiza, K. eta Ortiz, A. (2014). Inclusión del Aprendizaje Basado en Investigación (ABI) como práctica pedagógica en el diseño de programas de postgrados en Ecuador. Elaboración de una propuesta. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 204-220. or.
  • Pérez Gómez, A. I. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3-17 or. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6497
  • Rodríguez, G., Gil, J. eta García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
  • Sterling, S. (2004). Higher Education, Sustainability, and the role of systemic learning. In P., Blaze eta A.,Wals (arg.), Higher Education and the Challenge of Sustainability: Problematics, Promise and Practice (49-70 or.). Corcoran.
  • Taylor, S. J., eta Bogdan, R. (1996). El trabajo con los datos. Análisis de los datos en la investigación cualitativa. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
  • Tokumaru, S. (2011). Qualitative research with TAE steps. Thinking at the Edge: Theory and Aplications. Keisuisha. UPV/EHU (2017). UPV/EHUko Titulu ofizialen curriculum-garapenerako oinarriak. http://www.ehu.eus/ehusfera/urkoizquierdo/files/2017/06/IKD-Oinarriak-Bases_IKD.pdf
  • Velarde, J. (1996). Pensamiento difuso, pero no confuso: de Aristóteles a Zadeh (y vuelta). Psicothema, 8(2), 435-466. or.
  • Wagensberg, J. (2008). El gozo intelectual. Teoría y práctica sobre la inteligibilidad y la belleza. Tusquets.
  • Zadeh, L. (2014). What is Fuzzy Logic and What Does it Have to Offer?. http://www.iaeng.org/WCECS2014/doc/WCECS_2014_keynote_speech_I.pdf.
  • Zambrano, M. (1996). Filosofía y Poesía. Fondo de Cultura Económica.