Heziketa fisikoa Heziberri berriangidalerroak eta argudioak azaltzen

  1. Martinez-Santos, Raul
  2. Oiarbide, Asier
  3. Aracama, Astrid
  4. Founaud, Maria
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2021

Volumen: 33

Número: 2

Páginas: 29-47

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Heziberri 2020, the plan that regulates basic education in the Basque Country, is com-ing to its end. This paper is a reflection on the elements to be taken into account when designing the new plan. It is known that the existing decree includes several key concepts of the science of motor ac-tion, such as motor behaviour or motor conduct. Now that it is about to be reviewed, it has been found appropriate to set out the criteria for a physical education based on motor action and consistent with praxeology. After the introduction of the internal logic of physical education, the legislative, pedagogi-cal, and didactic areas of intervention are explained by considering the motor action, which gives and assures its distinctive characteristics. Our aim is to set the foundations of a modern physical education on a rationale able to explain and give sense to the action of physical educators.

Referencias bibliográficas

  • Barrena, S. (2015). Pragmatismo y educación. Charles S. Peirce y John Dewey en las aulas. Machado.
  • Bordes, P., Lesage, T., eta Level, M. (2013). Les jeux collectifs de rue : résurgences ou re-création ? Staps, 101(3), 33-46. or. https://doi.org/10.3917/sta.101.0033
  • Bordes, P., eta Martínez-Santos, R. (2020). ¿Es deporte el eSport? Explorando los límites praxicos del videojuego competitivo. LÍMITE. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología (15-16), 1-15. or.
  • Colapietro, V. M. (2009). A revised portrait of human agency. European Journal of Pragmatism and American Philosophy, I(1-2), 1-25. or.
  • Delors, J. (1996). Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo xxi, presidida por Jacques Delors: la educación encierra un tesoro. In. Madrid: España: Santillana Ediciones UNESCO.
  • Dewey, J. (1897). My pedagogic creed. E.l. Kellog & Co. https://archive.org/details/mypedagogiccree00dewegoog/page/n2/mode/2up
  • Expósito, C. D., Marsollier, R. G., eta Difabio de Anglat, H. (2018). Los valores en educación para una educación sin valores. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, V(2.38), 1-27. or. https://dilemascontempora- neoseducacionpoliticayvalores.com/_files/200003736-7c0f57cec2/18.1.38%20Los%20valores%20en%20educación%20para%20una%20educación%20sin%20valores.pdf
  • Fernandes, E. (2014). Sport, Représentation du corps et Socialisation: Vers un décryptage d’un monde de symboles: comment observer ce que nos enfants apprennent? Éditions universitaires européennes.
  • González del Valle, J. M. (1981). Libertad de cátedra y libertad de enseñanza en la legislación española. Revista Persona y Derecho(8), 313-327. or. https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/persona-y-derecho/article/ viewFile/32708/28080
  • Goodman, R. B. (2007). Two genealogies of action in prgmatism. Cognitio, 8(2), 213-222. or. https://revistas.pucsp.br/cognitiofilosofia/article/view/12227/9494
  • Guilbaud, G. T. (1964). Théorie des jeux. In R. Alleau (arg.), Dictionnaire des jeux (254-270 or.). Tchou.
  • Joas, H. (2013). La creatividad de la acción. CIS.
  • Martínez-Santos, R. (2018). ¿Juegos de palabras o palabras que juegan? Sobre la naturaleza jurídica de los juegos deportivos. Cultura, Ciencia y Deporte, 13(38), 183-194. or. https://doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1074
  • Martínez-Santos, R. (2019). La intervención motriz como proceso comunicativo. Innovación, tradición y formación de formadores. In S. Alonso, J. M. Romero, C. Rodríguez-Jiménez, eta J. M. Sola (arg.), Investigación, Innovación docente y TIC. Nuevos horizontes educativos (1472-1483 or.). Dykinson.
  • Martínez-Santos, R. (2020). Signos, metáforas y educación física: conectando Peirce y Parlebas mediante la acción motriz. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, 18, 1-18. or. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20396/conex. v18i0.8659170
  • Nando, J., eta Sanz, J. R. (2019). La autonomía del profesorado no universitario: ell derecho a la libertad de cátedra. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23, 517-534. or. https://doi.org/http://orcid.org/0000-0003-1147-743X
  • Parlebas, P. (1972). Jeux sportifs et sociomotricité. Revue EP&S(114), 17-25.
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Paidotribo.
  • Parlebas, P. (2003). Un nuevo paradigma en educación física: los dominios de acción motriz. In J. P. Fuentes eta M. Bellido (arg.), Primer Congreso Europeo de Educación Física FIEP 2003 (27-42 or.). Diputación de Cáceres.
  • Parlebas, P. (2006). L’action motrice, fer de lance de l’éducation physique. Les cahiers de EPS, 34, 5-10. or. http://www.educ-revues.fr/CEPS/AffichageDocument.aspx?iddoc=38460
  • Parlebas, P. (2008). Un ludorama exubérant. In D. Lobjoias (Ed.), Jeux traditionnels et populaires de Picardie et du Nord–Pas-de-Calais. Engelaere Editions.
  • Parlebas, P. (2016). Heziketa fisiko moderno baterako ikuspuntuak. UPV/EHU.
  • Parlebas, P. (2017). La aventura praxiológica. Ciencia, acción y educación física. Junta de Andalucía.
  • Parlebas, P. (2018). Une pédagogie des competences motrices. Acción motriz (20), 89-96. or. http://www.accionmotriz.com/documentos/revistas/articulos/20_8.pdf
  • Parlebas, P. (2020). The universals of games and sports. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.593877
  • Parlebas, P., eta Dugas, E. (1998). Transfert d’apprentissage et domaines d’action motrice. Revue EP&S(270), 41-47. or. Talisse, R. B., eta Hester, D. M. (2004). On James. Thomsom Wadswoth.
  • Zabala, A. (1999). Enfoque globalizador y pensamientocomplejo: una respuesta para la comprension e intervencion en la realidad. Graó.
  • Zoro, J. (2002). Images de 150 ans d’EPS: l’éducation physique et sportive à l’école, en France. Amicale EPS.