La casa de los Martínez (1971)la nueva televisión en una sociedad aperturista

  1. Andoni Iturbe Tolosa
Journal:
Aposta: Revista de ciencias sociales

ISSN: 1696-7348

Year of publication: 2022

Issue: 92

Pages: 106-119

Type: Article

More publications in: Aposta: Revista de ciencias sociales

Abstract

La casa de Los Martínez was a successful television show which represented the daily life of a Spanish family`s role model. It was broadcasted since 1966 to 1970 and, a year later, it was taken to the cinema screen. The core of methodology is the analysis of the script, consulting documents on the General Archive of the Administration in Spain, reviewing also the complete filmography of the director Agustín Navarro whose most relevant benchmark was the creation of a new and complex interrelationship between television and cinema, and finally, the film analysis. The objective of the article is to analyze different level of representations that also raises a new and important set of challenges, such as the way the movie represent TV and the Spanish society in terms of nostalgia and reflexivity. The article concludes that La casa de Los Martínez did so by modelling the emerging television and the new Spanish society in order to assume the changes in the Spanish society at the beginning of 70s. The movie creates a new imaginary around tourism, television and Spanishness.

Bibliographic References

  • Aranzubia, A. (2007). Carlos Serrano de Osma: historia de una obsesión. Madrid: Filmoteca Española.
  • Barnés, S. J. (2006). ¿Qué son las imágenes? Interpretación y aplicaciones. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Bustamente, E. (2006). Radio y televisión en España: historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.
  • Carmona, R. (1991). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.
  • Castro de Paz, J.L., Pérez Perucha, J. y Zunzunegui, S. (directores, 2005). La nueva memoria. Historia (s) del cine español. Madrid: Vía Láctea Editorial.
  • Cueto, E., López, F. y George, Jr. D.R. (2009). Historias de la pequeña pantalla. Representaciones históricas en la televisión de la España democrática. MadridFrankfurt: Ververt Iberoamericana.
  • Faulkner, S (2017). Una historia del cine español. Cine y sociedad, 1919-2020. Madrid: Iberoamericana.
  • Gómez, A. y Poyato, P. (2010). Profundidad de campo: más de un siglo de cine rural en España. Girona: Luces de Gálibo.
  • Monterde, J. E. (1993). Veinte años de cine español. Un cine bajo la paradoja (1973- 1992). Barcelona: Paidós Studio.
  • Navarrete, L. (2009). La historia contemporánea de España a través del cine español. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Paulus, T. y King, K. (2010). Slapstick comedy. Nueva York: Routledge.
  • Pérez, M. Á. (2003). La transición de la publicidad española. Anunciantes, agencias centrales y medios. 1950-1980. Madrid: Fragua editorial.
  • Pérez, P. (2004). El cine melodramático. Barcelona: Paidós 17.
  • Rueda, J.C. y Chicharro, M. (2006). La televisión en España. 1956-2006. Política, consumo y cultura televisiva. Madrid: Editorial Fragua.
  • Vila, S. (1997). La escenografía. Cine y arquitectura. Madrid: Cátedra. Signo e Imagen.