Led argiztapenari buruzko hausnarketa arteanDario Urzayk sortutako Behatzailearen sabela (Arreta-atalasea) (Afterimages) (2011) artelanaren zaharberritze-prozesuaren azterketa eta honek eragindako ikerketa- eta sorkuntza-prozesua

  1. Arturo Cancio Ferruz
  2. Jabier Martínez López
Revista:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Arte garaikidearen eta haren kontserbazioaren inguruko gogoeta eta jokaerak. Erronka berriak, hurbilketa berriak = Reflexiones y prácticas en torno al arte contemporáneo y su conservación. Nuevos retos, nuevos planteamientos

Volumen: 9

Número: 2

Páginas: 127-142

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/AUSART.23111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Resumen

This text revolves around the use of led lighting in art. After reviewing the existing literature on the matter, we found that a large majority focus mainly on technical aspects regarding lighting works of art in exhibition spaces. The approaches related to the correct lighting of the exhibited works, energy-saving, or preventive conservation stand out. However, we have not found many case studies which analyzed the structural implications of led lighting in the restoration of artworks. For this reason, after presenting the current state of led lighting in exhibition spaces, we highlight and critically analyze the restoration process of The belly of the observer (Threshold of attention) (Afterimages) (2011) by Darío Urzay. Finally, we propose and describe, by way of conclusion, a research-creation process initiated as a result of such analysis.

Referencias bibliográficas

  • Arévalo León, Edisson Paúl. 2018. “Degradación del arte colonial religioso por mala iluminación de la Iglesia de San Sebastián de la ciudad de Cuenca”. Lizentziatura-tesia, Univ. Católica de Cuenca (Ecuador). https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/8216
  • Benítez, Anto J., Daniel Vázquez Moliní & Antonio Álvarez Fernández. 2016. “Iluminar obras de arte mejorando la conservación: Proyecto Zeus”. Opción 32(7) 196-214. https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=31048480013
  • Berns, Roy S. 2010. “Designing white-light LED lighting for the display of art: A feasibility study”. Color Research & Application 36(5): 324-34. https://doi.org/10.1002/col.20633
  • Bhattacharjee, Amrita & Swati Pal. 2021. “Preferred illumination level by the viewers for displaying paintings in exhibition space”. Journal of Optics 50: 289-98. https://doi.org/10.1007/s12596-021-00690-2
  • Dang, Rui, Huijiao Tan, Nan Wang, Gang Liu, Fenghui Zhang & Xiangyang Song. 2020. “Raman spectroscopy-based method for evaluating LED illumination-induced damage to pigments in high-light-sensitivity art”. Applied Optics 59(15): 4599-605. https://www.osapublishing.org/ao/abstract.cfm?uri=ao-59-15-4599
  • Durmus, Dorukalp. 2021. “Characterizing color quality, damage to artwork, and light intensity of multi-primary LEDs for museums”. Heritage 4(1): 188-197. https://doi.org/10.3390/heritage4010011
  • Felip Miralles, Francisco & Julia Galán Serrano. (2015). “La revitalización del espacio público desde la comunicación y la práctica creativa neomedial: Nuevos lenguajes para el diálogo entre el ciudadano y el entorno urbano”. Arte y Políticas de Identidad 12: 63-82. https://doi.org/10.6018/236071
  • Furió Vita, Dolores. 2020. “Atmósferas lumínicas: La luz como materia prima en las prácticas artísticas del siglo XXI”. Cinema & Território 5: 65-73. https://doi.org/10.34640/52020CTD-FVATM
  • Furlanetto, Andrea. 2018. “L'utilizzo del LED nell'illuminazione museale: Considerazioni critiche e prospettive future”. Tesia, Università degli Studi di Padova. http://tesi.cab.unipd.it/59700/1/Furlanetto_Andrea_1106512.pdf
  • Gambaro, Gabriele. 2020. “La spazialità del colore nell’opera di James Turrell: Una prospettiva ecologica sul carattere cromatico della luce”. Itinera 19: 127-45. https://doi.org/10.13130/2039-9251/13885
  • ICOM (International Council of Museums). 2008. “Terminología para definir la conservación del patrimonio cultural tangible: Resolución que se presentará a los miembros del ICOM-CC durante la XV Conferencia Trianual, Nueva Delhi, 22-26 de septiembre”. https://ge-iic.com/files/Cartasydocumentos/2008_Terminologia_ICOM.pdf
  • Jo, Soomin, Soo Ryeon Ryu, Wonhyeong Jang, Oh-Sun Kwon, Boa Rhee, Young Eun Lee, Dongmin Kim, Jungsik Kim & Kwanwoo Shin. 2019. “LED illumination-induced fading of traditional Korean pigments”. Journal of Cultural Heritage 37: 129-36. https://doi.org/10.1016/j.culher.2018.11.005
  • Kerman, Sjoukje. 2011. “A thesis on LEDs for museum exhibition purposes”. Tesia, Reinwardt Academie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. http://www.olino.org/blog/us/wp-content/uploads/2011/09/A-Vision-on-LED.pdf
  • Massa, Sandro, Luca Papi & Roberta Sidera. 2010. “Sicurezza, conservazione e valorizzazione dei BBCC: un'opera di Caravaggio nel museo di Carpineto Romano”. Archeomatica 1(2): 12-5. https://doi.org/10.48258/arc.v1i2.156
  • Maza, Sabrina, Julieta Dávila Feinstein & Martín Raúl Eckmeyer. 2016. “Musicar: Otra forma de vivir la música”. In II Jornadas Estudiantiles de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JEIDAP): 6 y 7 de octubre. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/57562/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Meucci, Marco, Marco Seminara, Fabio Tarani, Cristiano Riminesi & Jacopo Catani. (2021). “Visible light communications through diffusive illumination of sculptures in a real museum”. Journal of Sensor and Actuator Networks 10(3): 45. https://doi.org/10.3390/jsan10030045
  • Nilo Gatica, Andrea Cecilia & Elizabeth Stephens Contreras. 2019. “Puesta en valor del monumento sepulcral monseñor Rafael Valentín Valdivieso”. In XX Encuentro Iberoamericano de Valorización y Gestión de Cementerios Patrimoniales: Los cementerios como recurso cultural, educativo y turístico: Málaga (España), 11 al 16 de noviembre de 2019, coord. por Francisco José Rodríguez Marín. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7952235.pdf