Sentido estadístico en la formación de las y los estudiantes del Grado de Educación Infantil. Una aproximación desde un contexto de aprendizaje STEAM

  1. Berciano, Ainhoa 1
  2. Anasagasti, Jon 1
  3. Zamalloa, Teresa 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

ISSN: 1887-3987

Year of publication: 2021

Issue Title: Monográfico de Estadística y Probabilidad en Educación Infantil

Volume: 15

Issue: 4

Pages: 289-309

Type: Article

DOI: 10.30827/PNA.V15I4.22510 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

Abstract

One of the main characteristics that determine the degree of statistical literacy becomes evident when the disciplinary knowledge associated with it is transferred and applied to external contexts to mathematics. This study is focused on analysing which are the previous statistical knowledge and selection criteria regarding graphics of the students of the Degree of Early Childhood Education and how these vary when group mediation is proposed in a STEAM context. After the mixed design study with 25 participants, the low importance they give to statistics in STEAM contexts has been confirmed, the clear confusion about what are statistical graphics and the relative influence of group dynamics in these two aspects, showing a partial improvement in their statistical sense.

Bibliographic References

  • Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN). (2005). Estrategia para la Nutrición, Actividad Física y Prevención de la Obesidad. https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/web/nutricion/subseccion/piramide_NAOS.htm
  • Aldemir, J., y Kermani, H. (2017). Integrated STEM curriculum: improving educational outcomes for Head Start children. Early Child Development and Care, 187(11), 1694–1706. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1185102
  • Alsina, Á. (2012). La estadística y la probabilidad en Educación Infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22.
  • Alsina, Á. (2017). Contextos y propuestas para la enseñanza de la estadística y la probabilidad en educación infantil. Épsilon, 95, 25-48.
  • Alsina, A. (2020). Conexiones matemáticas a través de actividades STEAM en Educación Infantil. Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 58, 168-190.
  • Anasagasti, J. (2019). Desarrollo de la competencia estadística del futuro docente de primaria a través del aprendizaje basado en proyectos (tesis doctoral). Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao, España.
  • Aranceta, J., Pérez, C., Dalmau, J., Gil, A., Lama, R., Martín, M.A., Martínez , V., Pavón, P., y Suárez, L. (2008). El comedor escolar: situación actual y guía de recomendaciones. Anales de Pediatría, 69(1), 72-88. https://doi.org/10.1157/13124224.
  • Arteaga, P. (2011). Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos de futuros profesores (tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España.
  • Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: componentes y desarrollo. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea y P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 55-61). Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
  • Berciano, A., y Jiménez-Gestal, C. (2021). Influencia de la comunicación en una tarea de representación espacial para maestras de Educación Infantil en formación. Formación Universitaria, 14(3), en prensa.
  • Berciano, A., Jiménez-Gestal, C., y Salgado, M. (2021). Educación STEM en Educación Infantil: un acercamiento a la Ingeniería. Didacticae: Revista de investigación en didácticas específicas, 10, en prensa.
  • Bogdan Toma, R. y García-Carmona, A. (2021).«De STEM nos gusta todo menos STEM». Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 65-80. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3093
  • Botero, J. (2018). STEM. Introducción a una nueva forma de enseñar y aprender. Bogotá, Colombia: STEM Educación Colombia.
  • Coquillat, F. (1991). Estadística descriptiva. Metodología y cálculo. Madrid: Tébar Flores.
  • Daniels, L.A., Magarey, A., Battistutta, D., Nicholson, J.M., Farrell, A., Davidson, G., y Cleghorn, G. (2009). The NOURISH randomised control trial: positive feeding practices and food preferences in early childhood - a primary prevention program for childhood obesity. BMC Public Health, 9, 387. https://doi.org/10.1186/1471-2458-9-387
  • Decreto 237/2015, de 22 de diciembre, por el que se establece el currículo de Educación Infantil y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Boletín Oficial del País Vasco. Vitoria-Gasteiz, 15 de enero de 2016, núm. 9, pp. 1-50. https://www.euskadi.eus/gobierno-vasco/-/eli/es-pv/d/2015/12/22/237/dof/spa/html/
  • España, E., Cabello, A., y Blanco, A. (2014). La competencia en alimentación. Un marco de referencia para la educación obligatoria. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 611-629. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1080
  • Espinel, M.C. (2007). Construcción y razonamiento de gráficos estadísticos en la formación de profesores En M. Camacho, P. Flores y M.P. Bolea. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 99-120). Tenerife, España: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Estrada, A. (2007). Evaluación del conocimiento estadístico en la formación inicial del profesorado. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 45, 80-98.
  • Freedman, D.S., Srinivasan, S.R., Cresanta, J.L., Webber, L.S., y Berenson, G.S. (1987). Cardiovascular risk factors from birth to seven years of age: the Bogalusa Heart Study. Serum lipids and lipoproteins. Pediatrics, 80(Suppl), 789-796.
  • Friel, S., Curcio, F. y Bright, G. (2001). Making sense of graphs: critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in mathematics Education, 32(2), 124-158. https://doi.org/10.2307/749671
  • Garza, A., y Travis, C. (2019). The STEAM Revolution. Transdisciplinary Approaches to Science, Technology, Engineering, Arts, Humanities and Mathematics. Gewerbestrasse, Switzerland: Springer. https://doi.org/ 10.1007/978-3-319-89818-6
  • Ge, X., Ifenthaler, D., y Spector, J.M. (2015). Emerging technologies for STEAM education. Gewerbestrasse, Switzerland: Springer. https://doi.org/ 10.1007/978-3-319-02573-5
  • Haven, J., Burns, A., Britten, P., y Davis, C. (2006). Developing the consumer interface for the mypyramid food guidance system. Journal of Nutrition Education and Behavior, 38, 124-135. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2006.08.002.
  • Helle, C., Hillesund, E.R., Omholt, M.L., y Cecilie, N. (2017). Early food for future health: a randomized controlled trial evaluating the effect of an eHealth intervention aiming to promote healthy food habits from early childhood. BMC Public Health, 17, 729. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4731-8
  • Kelley, T. R., y Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1):11. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
  • Margot, K.C., y Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6:2 https://doi.org/10.1186/s40594-018-0151-2
  • Merelles, T., Costa, A., Sánchez, A., y Ruano, L. (2005). La educación nutricional desde la Atención Primaria. En C. Vázquez, C. López-Nomdedeu y A. de Cos. (Eds.), Alimentación y nutrición: manual teórico-práctico (pp. 273-283). Madrid, España: Díaz de Santos.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20, 547–552. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.09.317
  • National Research Council. (2013). Next generation science standards: For states, by states. Washington, DC; EEUU: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18290
  • OMS (2018). https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet
  • Shaughnessy, J.M., Garfield, J., y Geer, B. (1996). Data handling. En A. J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick y C. Laborde. (Eds.). International handbook of Mathematics Education, 1, 205-237. Dordrecht, Holanda: Kluwer Academic Publishers.
  • Sousa, D.A., y Pilecki, T. (2013). From STEM to STEAM: Using brain-compatible strategies to integrate the arts. Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/10.1080/10632913.2017.1300970
  • Yildirim, B. (2021). Preschool STEM Activities: Preschool Teachers’ Preparation and Views. Early Childhood Education Journal, 49, 149–162. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01056-2
  • Wahyuningsih, S, Nurjanah, N.E, Rasmani, U.E.E, Hafidah, R, Pudyaningtyas, A.R, y Syamsuddin, M.M. (2020). STEAM learning in early childhood education: A literature review. International Journal of Pedagogy and Teacher Education, 4(1), 33-44. https://dx.doi.org/10.20961/ijpte.v4i1.39855
  • Wild, C. y Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67 (3), 221-248.