Egiletasuna eta gorputza kritika feministaren argitan. Miren Agur Meaberen Kristalezko begi bat nobelaren irakurketa bat

  1. Egaña Etxeberria, Ibon 1
  1. 1 Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU
Journal:
Fontes linguae vasconum: Studia et documenta

ISSN: 0046-435X

Year of publication: 2021

Issue Title: Fontes Linguae Vasconum

Year: 53

Issue: 132

Pages: 375-402

Type: Article

DOI: 10.35462/FLV132.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fontes linguae vasconum: Studia et documenta

Abstract

This article synthesizes the theoretical contributions that feminist criticism has made on authorship. Although Roland Barthes advocated the «death of the author» in 1968, the article argues that feminist criticism and recent research on authorship offer new views to rethink authorship. The article reflects on the relationship between authorship and the body, as well as on the characteristics of the autofiction as genre. These concepts are key to proposing an interpretation of the novel A glass eye (2013) by Miren Agur Meabe. The article proposes that Meabe’s novel poses a new embodied authorship, through autofiction.

Bibliographic References

  • Ahmed, S. (1998). Differences that matter: feminist theory and postmodernism. Cambridge University Press.
  • Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.
  • Alberdi, U. (2019). Kontrako eztarritik. Emakume bertsolarien testigantzak. Susa.
  • Allen, M. P. & Lincoln, A. E. (2004). Critical discourse and the cultural consecration of American films. Social Forces, 82(3), 871-894. https://doi.org/10.1353/sof.2004.0030
  • Apalategi, U. (2000). La naissance de l’écrivain basque. L’évolution de la problématique littéraire de Bernardo Atxaga. L’Harmattan.
  • Barthes, R. (1968/2009). La muerte del autor (C. Fernández Medrano, itzul.). Teoría Literaria y Enseñanza de la Literatura.
  • Belsey, C. (1985). Constructing the Subject: Deconstructing the Text. In J. Newton & D. Rosenfelt (arg.), Feminist criticism and social change (45.- 64. or.). Methuen.
  • Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Anagrama.
  • Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Paidós.
  • Cabo, F. (2014). Teatralidad, itinerancia y lectura. Sobre la tradición teórica de la autoficción. In A. Casas (arg.), El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción (25.-43. or.). Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954878154-002
  • Casas, A. (2014). La autoficción en los estudios hispánicos: perspectivas actuales. In A. Casas (arg.), El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción (7.-21. or.). Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954878154-001
  • Erostarbe, G. (2013/03/8). Biluzteak baino beldur handiagoa ematen dit horri etekin literariorik ez ateratzeak. Berria. https://www.berria.eus/paperekoa/1484/036/001/2013-03-08/biluzteak-baino-beldur-handiagoa-ematen-dit-horri-etekin-literarioa-ez-ateratzeak.htm
  • Etxeberria, H. (2002). Bost idazle Hasier Etxeberriarekin berbetan. Alberdania.
  • Etxeberria, H. (zuz.). (2014/06/21). Zer da autofikzioa? (381. atala) [telebista saioa] In Sautrela. EITB. https://www.eitb.eus/eu/telebista/programak/sautrela/bideoak/osoa/2350434/bideoa-zer-da-autofikzioa--sautrela/
  • Foucault, M. (1999). Entre filosofía y literatura. Paidós.
  • Friedman, S. S. (2019). La creatividad y la metáfora del parto: la diferencia de género en el discurso literario. In A. Pérez Fontdevila & M. Torras Francès (arg.), ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría (173.-218. or.). Icaria.
  • Golubov, N. (2015). Del anonimato a la celebridad literaria: la figura autorial en la teoría literaria feminista. Mundo nuevo, 16, 29-48.
  • Heinich, N. (2005). L’élite artiste. Excellence et singularité en régime démocratique. Gallimard.
  • Jimenez, I. (2011/11/19). Dena emakumea euskal literaturan. Gara. https://gara.naiz.eus/paperezkoa/20111119/304375/eu/Dena-emakumea-euskal-literaturan
  • Kortazar, J. (arg.). (2006). Montañas en la niebla. Poesía vasca de los años 90. DVD.
  • Kortazar, J. (2011). Bitartean New York: Kirmen Uriberen literaturgintza. Utriusque Vasconiae.
  • Koskak (2020/01/11). Kultura eta feminismoa. El Salto, 33. https://www.elsaltodiario.com/feminismos/kultura-eta-feminismoa
  • Maingueneau, D. (2009). Auteur et image d’auteur en analyse du discours. Argumentation et Analyse du Discours, 3. https://doi.org/10.4000/aad.660
  • Meabe, M. A. (2000). Azalaren kodea. Susa.
  • Meabe, M. A. (2010). Bitsa eskuetan. Susa.
  • Meabe, M. A. (2013). Kristalezko begi bat. Susa.
  • Meizoz, J. (2016a). Escribir es entrar en escena: la literatura en persona. Estudios: Revista de Investigaciones Literarias y Culturales, 42, 253 -269.
  • Meizoz, J. (2016b). ¿Qué entendemos por «postura»?. In A. Pérez Fontdevila & M. Torras Francés (arg.), Los papeles del autor/a (187.-204. or.). Arco Libros.
  • Méndez Pérez, L. (2006). ¿Quiénes dictan la regla en el arte? De la primitivización de artes y artistas no occidentales al mutuo reconocimiento: un desafío político y artístico pendiente. Artes, la revista, 6(11), 24-34.
  • Miller, N. K. (1986). Changing the subject: authorship, writing, and the reader. In T. de Lauretis (arg.), Feminist studies/Critical studies (102.-120. or.). Palmgrave. https://doi.org/10.1007/978-1-349-18997-7_7
  • Pérez Fontdevila, A. (2019). Qué es una autora o qué no es un autor. In A. Pérez Fontdevila & M. Torras Francès (arg.), ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría (25.-59. or.). Icaria.
  • Pérez Fontdevila, A. & Torras Francès, M. (2015). La autoría a debate: textualizaciones del cuerpo-corpus (una introducción teórica). Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 24, 1-16. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2015241138
  • Pérez Fontdevila, A. & Torras Francès, M. (arg.). (2019). ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Icaria.
  • Retolaza, I. (2019). Bertsolari emakumeak vs idazle emakumeak, kultur esparruak, kultur autoritateak eta genero logikak. In M. Artetxe Sarasola & A. Labaka Mayoz (arg.), Bertsolaritza feminismotik (bir)pentsatzen (313.-342. or.). UEU.
  • Rodriguez, E. (2019). Idazleen gorputzak. Egiletasuna ezbaian literaturaren joko-zelaian. Susa.
  • Susaeta, I. (2014/03/12). Hatzak zaurian sortzen duena. Berria. https://www.berria.eus/paperekoa/1521/031/001/2014-03-12/hatzak-zaurian-sortzen-duena.htm
  • Torras, M. (2007). El delito del cuerpo. In M. Torras (arg.), Cuerpo e identidad. Estudios de género y sexualidad I. Edicions UAB.
  • Urkiza, A. (2006). Zortzi unibertso, zortzi idazle. Alberdania.
  • Viala, A. (1993). Elements de sociopoétique. In A. Viala & G. Molinie (arg.), Approches de la réception sémiostylistique et sociopoétique de Le Clézio (137.-220. or.). PUF.
  • Walker, C. (1990). Feminist literary criticism and the author. Critical Inquiry, 16(3), 551-571. https://doi.org/10.1086/448546
  • Wilson, S. (2012). Feminist critical engagement with Roland Barthes’s The death of the author. Verso, 2012, 1-9.
  • Woodmansee, M. (2016). El genio y el copyright: condiciones económicas y legales del surgimiento del «Autor». In A. Pérez Fontdevila & M. Torras Francès (arg.), Los papeles del autor/a (243.-278. or.). Arco Libros.
  • Zabala, J. L. (2015/01/11). 'Ni'-a, gero eta presenteago. Berria. https://www.berria.eus/paperekoa/1952/032/001/2015-01-11/ni-a-gero-eta-presenteago.htm
  • Zaldua, I. (arg.). (2005). Poetikak & poemak. Erein.
  • Zaldua, I. (2016). (Euskal) literaturaren alde (eta kontra). Elkar.
  • Zapata, J. M. (2011). Muerte y resurrección del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico del autor. Lingüística y literatura, 60, 35-58.