Cine, ética y alteridad. Metáforas del encuentro con el otro

  1. MARZÁBAL ALBAINA, Íñigo
Aldizkaria:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: XVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y IX Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU

Zenbakia: 30

Orrialdeak: 177-190

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.29304 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Abstract: The article title will allow me a combinatorial game matching its terms in pairs. Thereby, what comes next will consist of three parts. The first one will address the relationship between cinema and ethics, while the last one will approach cinema and the otherness. In between both, there will be a brief exordium that, following the thought of Emmanuel Lévinas, reflects on the link between ethics and the otherness. All of this will be based on the analysis of three films: The Reader (Stephen Daldry, 2008), Rosetta (Jean-Pierre and Luc Dardenne, 1999) and Lone Star (John Sayles, 1996).

Erreferentzia bibliografikoak

  • ARENDT, H. (1999). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. Barcelona: Lumen.
  • BARTHES, R. (1970). “Introducción al análisis estructural de los relatos”. En Análisis estructural de relato, AA.VV, 9-43. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
  • CARROLL, N. (2000). “Art and Ethical Criticism: An Overview of Recent Directions of Research”. Ethics 110.2, 350-387.
  • DARDENNE, L. (2006). Detrás de nuestras imágenes. Madrid: Plot Ediciones.
  • ECO, U. (2010). “Cuando entra en escena el otro”. En Cinco escritos morales, 99-111. Barcelona: Debolsillo.
  • GADAMER, H.-G. (1992). “¿Qué es la verdad? (1957)”. En Verdad y Método II, 51-62. Salamanca: Ediciones Sígueme.
  • KUNDERA, M. (2000). “La desprestigiada herencia de Cervantes”. En El arte de la novela, 11-30. Barcelona: Tusquets.
  • LÉVINAS, E. (1976). “Paul Celan. De l’être à l’autre”. En Noms Propres, 49-56. Paris: Fata Morgana.
  • LÉVINAS, E. (1987). De otro modo que ser, o más allá de la esencia. Salamanca: Ediciones Sígueme.
  • LÉVINAS, E. (1991). Ética e infinito. Madrid: Visor Libros. ____ (2002). Totalidad e infinito: ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Ediciones Sígueme.
  • MARZÁBAL, I. (2004). “Identidad y comunidad”. En Deliberaciones poéticas. Cine y ética narrativa, 52-71. Bilbao: Servicio Editorial UPV / EHU.
  • RORTY, R. (1991). Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.
  • SCHLINK, B. (2000). El lector. Barcelona: Anagrama.
  • STEINER G. (1992). Presencias reales. Barcelona: Destino.
  • STEINER G. (2001). Después de Babel: aspectos del lenguaje y la traducción. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • TUGENDHAT, E. (2002). “Identidad personal, particular y universal”. En Problemas, 15-31. Barcelona: Gedisa.