Gilead está cerca

  1. AROCENA BADILLOS, Carmen
Revue:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Année de publication: 2021

Titre de la publication: XVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y IX Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU

Número: 30

Pages: 287-301

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.29311 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Abstract: Simone de Beauvoir defined women as the clearest representative of otherness, arising from a manipulative process. The woman occupies each of the four positions of the semiotic square with which Eric Landowski has represented the different ways of relating to the different. The television series The Handmaid’s Tale reflects them and formalises the relationship of asymmetry through oppositions between types of planes and the repeated use of figurative motifs.

Références bibliographiques

  • AROCENA, C. (2016). “De paseo por la calle mayor. Matrimonio, soltería y violencia simbólica”. En Image et Violence, VV.AA., 447-453. Lyon: Le Grimh.
  • ATWOOD, M. (2017). El cuento de la criada. Barcelona: Salamandra.
  • COBO, R. (2018). “El feminismo hace historia”. El País, 8 de octubre. Disponible en línea: https://elpais.com/sociedad/2018/10/05/ actualidad/1538749779_915230.html [19/03/2020].
  • DE BEAUVOIR, S. (1949). El segundo sexo. Los hechos y los mitos. Buenos Aires: Siglo XX.
  • DE MIGUEL, A. (2015). Neoliberalismo sexual. Madrid: Cátedra.
  • GREIMAS, A. J. y COURTÉS, J. (1990). Semiótica. Diccionario razonado de la Teoría del Lenguaje. Madrid: Gredos.
  • LANDOWSKI, E. (2007). Presencias del Otro. Ensayos de Sociosemiótica. Leioa: Servicio Editorial de la UPV / EHU.