Gilead está cerca

  1. AROCENA BADILLOS, Carmen
Aldizkaria:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: XVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y IX Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU

Zenbakia: 30

Orrialdeak: 287-301

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.29311 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Objetivos de desarrollo sostenible

Laburpena

Abstract: Simone de Beauvoir defined women as the clearest representative of otherness, arising from a manipulative process. The woman occupies each of the four positions of the semiotic square with which Eric Landowski has represented the different ways of relating to the different. The television series The Handmaid’s Tale reflects them and formalises the relationship of asymmetry through oppositions between types of planes and the repeated use of figurative motifs.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AROCENA, C. (2016). “De paseo por la calle mayor. Matrimonio, soltería y violencia simbólica”. En Image et Violence, VV.AA., 447-453. Lyon: Le Grimh.
  • ATWOOD, M. (2017). El cuento de la criada. Barcelona: Salamandra.
  • COBO, R. (2018). “El feminismo hace historia”. El País, 8 de octubre. Disponible en línea: https://elpais.com/sociedad/2018/10/05/ actualidad/1538749779_915230.html [19/03/2020].
  • DE BEAUVOIR, S. (1949). El segundo sexo. Los hechos y los mitos. Buenos Aires: Siglo XX.
  • DE MIGUEL, A. (2015). Neoliberalismo sexual. Madrid: Cátedra.
  • GREIMAS, A. J. y COURTÉS, J. (1990). Semiótica. Diccionario razonado de la Teoría del Lenguaje. Madrid: Gredos.
  • LANDOWSKI, E. (2007). Presencias del Otro. Ensayos de Sociosemiótica. Leioa: Servicio Editorial de la UPV / EHU.