El error como oportunidadun siglo de registro y evolución de la música popular

  1. Jon Martín Colorado 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Sonidos urbanos: música, sonido y sociedad

Alea: 9

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 175-185

Mota: Artikulua

DOI: 10.1387/AUSART.22671 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Laburpena

The emergence and development of sound recording has had an obvious impact on the very form of popular music; from the rural fields of the early twentieth century, to the industrial cities of the 1970s and the bedrooms of our homes today. Field recordings with a direct relationship to space and little control over it; studio recordings where microphones are dispensed with; home recordings where the studio is dispensed with. Evolution in which a different relationship has also developed in respect to the concept of music itself and its aspects in terms of fidelity, energy and error.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ariza Pomareta, Javier. 2003. Las imágenes del sonido: Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
  • Cowey, John H. 1994. “No me dejes aquí: El blues no comercial; las grabaciones de campo, 1924-1960”. En Solamente blues: La música y sus músicos, Mary Katherine Aldin et al.; Lawrence Cohn, comp.; traducción, Yolanda Fontal. Barcelona: Odín
  • Evans, David. 1994. “Recorriendo el país: El blues de Texas y el profundo Sur”. En Solamente blues: La música y sus músicos, Mary Katherine Aldin et al.; Lawrence Cohn, comp.; traducción, Yolanda Fontal. Barcelona: Odín
  • Fukuoka, Masanobu. (1975) 2011. La revolución de una brizna de paja: Una introducción a la agricultura natural. Teruel: EcoHabitar
  • Gioia, Ted. 2010. Blues: La música del Delta del Mississippi. Ilustraciones de Neil Harpe, traducción de Mariano Peyrou. Madrid: Turner
  • Huxley, Aldous. (1954) 1992. Las puertas de la percepción; Cielo e infierno. Traducción de Miguel de Hernani. Barcelona: Edhasa
  • López, Julio. 1984. La música de la modernidad: De Beethoven a Xenakis. Barcelona: Anthropos
  • Mumford, Lewis. (1952) 1968. Arte y técnica. Traducción de Luis Fabricant. Buenos Aires: Nueva Visión
  • Mumford, Lewis. (1967) 2010. El mito de la máquina: Técnica y evolución humana. Traducción, Javier Rodríguez Hidalgo. Logroño: Pepitas de Calabaza
  • P-Orridge, Genesis Breyer. 2009. Thee psychick bible. New York: Feral House
  • Rifkin, Jeremy. (1995) 2008. El fin del trabajo: El declive de la fuerza de trabajo global y el nacimiento de la era posmercado. Prólogo de Robert L. Heilbroner; traducción de Guillermo Sánchez. Barcelona: Paidós
  • Spottswood, Richard. 1994. “Chicas del campo, blues clásico y voces de variedades. Las mujeres y el blues”. En Solamente blues: La música y sus músicos, Mary Katherine Aldin et al.; Lawrence Cohn, comp.; traducción, Yolanda Fontal. Barcelona: Odín
  • Tzara, Tristan. (1924) 1979. Siete manifiestos Dada. Con algunos dibujos de Picabia; traducción de Huberto Haltter Barcelona: Tusquets
  • Xenakis, Iannis. (1963) 1992. Formalized music: Thought and mathematics in composition. Stuyvesant NY: Pendragon
  • Xirou, Efi. 2009. Charisma X: Iannis Xenakis. New York: Mode Records, DVD, 61 min.