Ikaskuntza-Zerbitzua. Hezkuntza komunitateko eragile ezberdinen arteko harremanak eraikitzeko eta sendotzeko bidea

  1. Ormazabal Arizkorreta, Garazi 1
  2. Basasoro Ciganda, Maitane
  3. Arguiñano Madrazo, Andoni 1
  1. 1 UPV/EHU - Euskal Herriko Unibertsitatea
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2021

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 83-105

Type: Article

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

Education has the duty to prepare children and young people for life as today’s citizens; so it is essential to guarantee the relationship between life and learning. In this task, Service Learning (I-Z) has become an exemplary methodology that links the real world with the school. In this case, the study has been located in the school Santa Maria of Portugalete, as a 22-year S-L High School experience has been found. Thus, the aim of this study is to analyse the relationships established through S-L between the different agents of the educational community in the school Santa Maria. In order to acquire as much knowledge as possible, a qualitative design has been followed, using the case study method. Therefore, the research is based on two non-standardized interviews that have been made to an expert of S-L and on the analysis of 31 documents. After categorising and coding the information obtained, a number of noteworthy results were obtained: it has been known an experience that improves relations between students and teacher-students and fosters links between the school and the community.

Bibliographic References

  • Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
  • Bardin, L. (1996, 2. edizioa). Análisis de contenido. Akal.
  • Battle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Aprendizaje-Servicio?. Rítica, 972, 49-54. or. http://roserbatlle.net/wp-content/uploads/2012/02/de-que-hablamos-cuando-hablamos-de-aps-revista-crc3adtica1.pdf
  • Batlle, R. (2013). El aprendizaje y servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. PPC.
  • Batlle, R. (2020). Aprendizaje-Servicio. Compromiso social en acción. Santillana.
  • Billig, S. H. (2000). The Effects of Service Learning. Service Learning, General, 42. http://digitalcommons.unomaha.edu/slceslgen/42
  • Billig, S. H. (2002). Support for K-12 service learning practice: A brief review of the research. Educational Horizons, 80, 184-189. or. https://www.jstor.org/stable/42927126?seq=1
  • Bisquerra, A. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339(1), 119-146. or. http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/portal_social/index/assoc/miso1089/4_002.dir/miso10894_002.pdf
  • Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., eta Sans A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson.
  • Echeverría, G. (2005). Análisis cualitativo por categorías. Apuntes docentes, Universidad Academia de Humanismo Cristiano. https://www.academia.edu/9444115/Apuntes_Docentes_de_METODOLOGIA_DE_INVESTIGACION_ANALISIS_CUALITATIVO_POR_CATEGORIAS
  • Furco, A. (1996). Service-Learning: A Balanced Approach to Experiential Education. Expanding Boundaries: Serving and Learning, 2-6. https://digitalcom-mons.unomaha.edu/slceslgen/128/
  • Herrera, K., eta Rico, R. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Escenarios, 12(2), 7-18. or. https://doi.org/10.15665/esc.v12i2.311
  • Karrera, I. (2008). El método cualitativo como herramienta válida en la resolución de conflictos. UPV/EHU.
  • Martínez-Odía, A. (2007). Service-learning o aprendizaje-servicio: la apertura de la escuela a la comunidad local como propuesta de educación para la ciudadanía. Bordón. Revista de pedagogía, 59(4), 627-640. or. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=2582784
  • Mendia, R. (2012). El aprendizaje-Servicio como una estrategia inclusiva para su- perar las barreras al aprendizaje y a la participación. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 71-82. or. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/ar- ticle/view/222
  • Mesias, O. (2010). La investigación cualitativa. Seminario de Tesis, Universidad Central de Venezuela. https://www.academia.edu/22351468/LA_INVESTIGACION_CUALITATIVA
  • Montes, R., Tapia, M. R., eta Yaber, L. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Natura2013.pdf
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., eta Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio: Educar para la Ciudadanía. Octaedro.
  • Puig, J.M., Gijón, M., Martín, X., eta Rubio, L. (2011). Aprendizaje-Servicio y educación para la ciudadanía. Revista de educación, 45-67. or. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2011/re2011_03.pdf
  • Quecedo, R., eta Castaño, C. (2003). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-40. or. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/142
  • Santa Maria Ikastetxea. (2020ko maiatzak 3). Nor gara? https://santamariaikastetxea.com/es/sobre-nosotros/quienes-somos.html.
  • Scott, K. E., eta Graham, J. A. (2015). Service-Learning: Implications for Empathy and Community Engagement in Elementary School Children. Journal of Experiential Education, 38(4), 354-372. or. http://dx.doi.org/10.1177/1053825915592889
  • Serrano, D. eta Ochoa A. (2019). El aprendizaje-servicio como potenciador de la educación inclusiva en la educación primaria. RIdAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 7, 37-54. or. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/28817
  • Tapia, M. N. (2000). La Solidaridad como Pedagogía. Ciudad Nueva.
  • Tapia, M. N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario: algunos conceptos básicos. Programa Nacional Educación Solidaria.
  • Taylor, S. J., eta Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
  • Travers, R. (1971). Introducción a la investigación educacional. Paidós.
  • Yamauchi, L. A., Billig, S. H., Meyer, S., eta Hofschire, L. (2006). Student Outcomes Associated with Service-Learning in a Culturally Relevant High School Program. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 32(1-2), 149-164. or. https://doi.org/10.1300/J005v32n01_10 ́
  • Woods, P. (1989). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Paidós.