Capacidad predictiva de la inteligencia emocional en el bienestar subjetivo de los adolescentes

  1. Jiménez Rosario, Mercedes Nancy 1
  2. Esnaola Echaniz, Igor 1
  3. Axpe Sáez, Inge 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).
Aldizkaria:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: ODS 4: Garantizar una educación inclusiva para el 2030

Alea: 33

Zenbakia: 94

Orrialdeak: 127-144

Mota: Artikulua

DOI: 10.47553/RIFOP.V33I2.72723 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Laburpena

The purpose of this study has been to analyze the predictive capacity of emotional intelligence (ability and mixed) on subjective well-being (cognitive and affective), differentiating between both genders male and female, as well as early and middle age adolescents. This research involved 1030 high school students aged between 11 and 19 years (M = 14.68, SD = 1.73), of whom 579 were girls (56.2%) and 451 were boys (43.8%), residents in the Dominican Republic. For measuring emotional intelligence, the Trait Meta Mood Scale (TMMS) and the Emotional Quotient Inventory (EQ-i: YV-S) questionnaires were used, and to measure subjective well-being the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) were used. Statistical analysis was performed with the statistical package SPSS, using multiple linear regression. In general, the results indicate that emotional intelligence predicts subjective well-being in a more significant way in the female sample in comparison with the male sample with no significant differences regarding age.

Finantzaketari buruzko informazioa

Esta investigación ha recibido financiación del Ministerio de Educación Superior, Ciencia y Tecnología (MESCyT). Por otra parte, se enmarca dentro de parte del trabajo realizado en el Grupo Consolidado de Investigación del Sistema Universitario Vasco IT934-16, así como del proyecto de investigación PPG17/61 de la Universidad del País Vasco y del proyecto EDU2017-83949-P del subprograma estatal de Generación del Conocimiento del Ministerio de Economía, Industria y Competitividad.

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Albuquerque, I., de Lima, M. P., Matos, M., y Figueiredo, C. (2012). Personality and subjective well-being: What hides behind global analyses?. Social Indicators Research, 105(3), 447-460.
  • Atienza, F. L., Pons, D., Balaguer, I., y García-Merita, M. (2000). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes. Psicothema, 12(2), 314-319.
  • Augusto-Landa, J. M., López-Zafra, E., y Pulido-Martos, M. (2011). Inteligencia emocional percibida y estrategias de afrontamiento al estrés en profesores de enseñanza primaria: propuesta de un modelo explicativo con ecuaciones estructurales (SEM). Revista de Psicología Social, 26(3), 413-425. doi:10.1174/021347417973613110
  • Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Intelligence Inventory. En R. Bar-On y J. D. A. Parker (Eds), The handbook of emotional intelligence (pp.363-388). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.
  • Bar-On, R., y Parker, J. (2000). The Bar-On Emotional Quotient Inventory: youth version (EQ-i: YV) Technical Manual Translated to Spanish by Caraballo, C. M. y Villegas, O.). Toronto, Canada: Multi-Health Systems.
  • Barrón-Sánchez, M., y Molero, D. (2014). Estudio sobre inteligencia emocional y afectos en escolares de educación primaria. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 12, 7-18.
  • Bisquerra, A. R. (2010). Educación emocional y bienestar. Madrid: Wonters Kluwer.
  • Boyatzis, R. E., Goleman, D., y Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of Emotional Intelligence, 99(6), 343-362.
  • Bradburn, N. (1969). The structure of psychological well-being. Chicago: Aldine Publisling Company.
  • Cejudo, J., López-Delgado, M. L., y Rubio, M. J. (2016). Inteligencia emocional y resiliencia: su influencia en la satisfacción con la vida en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología, 46(2), 51-57. doi: 10.1016/j.anpsic.2016.07.001
  • Di Fabio, A., y Kenny, M. E. (2011). Promoting emotional intelligence and career decision making among Italian high school students. Journal of Career Assessment, 19(1), 21-34. doi:10.1177/1069072710382530
  • Di Fabio, A., y Kenny, M. E. (2016). From decent work to decent lives: positive self and relational management (PS&RM) in the twenty-first century. Frontiers in Psychology, 7, 1-12. doi:10.3389/fpsyg.2016.00361
  • Diener, E. (2009). Subjective well-being. En E. Diener (Eds.), In the science of well-being (pp. 11-58). New York, NY, US: Springer Science + Business Media.
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., y Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.
  • Diener, E., y Larsen, R. J. (2009). Temporal stability and cross-situational consistency of affective, behavioral, and cognitive responses. En E. Diener (Eds.), Assessing well-being: The collected works of Ed Diener (pp. 7-24). Nueva York: Springer.
  • Diener, E., Suh, E., Lucas, R., y Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302.
  • Esnaola, I., Azpiazu, L., Antonio-Agirre, I., Sarasa, M., y Ballina, E. (2018). Validity evidence of Emotional Quotient Inventory: Youth Version (Short) in a sample of Mexican adolescents/Evidencias de validez del Emotional Quotient Inventory: Youth Version (Short) en una muestra de adolescentes mexicanos. Estudios de Psicología, 39(1), 127-153. doi:10.1080/02109395.2017.1407905
  • Extremera, N., Durán, A., y Rey, L. (2007). Perceived emotional intelligence and dispositional optimism–pessimism: Analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents. Personality and Individual Differences, 42(6), 1069-1079.doi:10.1016/j.paid.2006.09.014
  • Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 45-51.
  • Extremera, N., Salguero, J. M., y Fernández-Berrocal, P. (2011). Trait meta-mood and subjective happiness: A 7-week prospective study. Journal of Happiness Studies, 12(3), 509-517.
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751-755. doi:10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Fisher, J. E., Sass, S. M., Heller, W., Silton, R. L., Edgar, J. C., Stewart, J. L., y Miller, G. A. (2010). Time course of processing emotional stimuli as a function of perceived emotional intelligence, anxiety, and depression. Emotion, 10(4), 486-497. doi:10.1037/a0018691
  • Gartzia, L., Aritzeta, A., Balluerka, N., y Barberá, E. (2012). Inteligencia emocional y género: más allá de las diferencias sexuales. Anales de Psicología, 28(2), 567-575. doi:10.6018/analesps.28.212.4111
  • Gartzia, L., y Lopez-Zafra, E. (2014). Gender research in Spanish psychology: An overview for international readers. Sex Roles, 70(11), 445-456.
  • Gascó, V. P., Badenes, L. V., y Plumed, A. G. (2018). Trait emotional intelligence and subjective well-being in adolescents: The moderating role of feelings. Psicothema, 30(3), 310-316. doi: 10.7334/psicothema2017.232
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
  • Joseph, D. L., y Newman, D. A. (2010). Emotional intelligence: an integrative meta-analysis and cascading model. Journal of Applied Psychology, 95(1), 54-78. doi:10.1037/a0017286
  • Kong, F., Zhao, J., y You, X. (2012). Emotional intelligence and life satisfaction in Chinese university students: The mediating role of self-esteem and social support. Personality and Individual Differences, 53(8), 1039-1043. doi:10.1016/j.paid.2012.07.032
  • Landa, J. M., López-Zafra, E., Martos, P. B., y Aguilar-Luzón, M. (2008). The relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45(6), 888-901. doi:10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005
  • Limonero, J. T., Tomás-Sabado, J., Fernández-Castro, J., Gómez-Romero, M. J., y Ardilla-Herrero, A. (2012). Estrategias de afrontamiento resilientes y regulación emocional: predictores de satisfacción con la vida. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 20(1) ,183-196.
  • Mayer, J. D., Roberts, R. D., y Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annual Review of Psychology, 59, 507-536.
  • Mayer, J. D., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence?. En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-34). New York: Basic Books.
  • Mayer, J. D., Salovey, P., y Caruso, D. R. (2000). Models of emotional intelligence. En R. J. Sternberg (Eds.), Handbook of Intelligence (pp. 396-420). New York: Cambridge University Press.
  • Merchán-Clavellino, A., Morales-Sánchez, L., Martínez-García, C., y Gil-Ollarte, P. (2018). Valor predictivo de la inteligencia emocional rasgo en los estados afectivos: una comparación de género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 137-146.
  • Petrides, K. V., y Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: Behavioural validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17(1), 39-57. doi:10.1002/per.466
  • Rey, L., Extremera, N., y Pena, M. (2011). Perceived emotional intelligence, self-esteem and life satisfaction in adolescents. Psychosocial Intervention, 20(2) 227-234. doi:10.5093/in2011v20n2a10
  • Rodríguez-Fernández, A., y Goñi-Grandmontagne, A. (2011). La estructura tridimensional del bienestar subjetivo. Anales de Psicología, 27(2), 327-332.
  • Rubio, M. J. (2016). Implicaciones de la inteligencia emocional en los constructos resiliencia y satisfacción vital. (Tesis de doctorado). Universidad de castilla-La Mancha, Toledo.
  • Salguero, J. M., Palomera, R., y Fernández-Berrocal, P. (2012). Perceived emotional intelligence as predictor of psychological adjustment in adolescents: a 1-year prospective study. European Journal of Psychology of Education, 27(1), 21-34.
  • Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
  • Sánchez-Álvarez, N., Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2015). The relation between emotional intelligence and subjective well-being: A meta-analytic investigation. The Journal of Positive Psychology, 11(3), 276-285. doi: 10.1080/17439760.2015.1058968
  • Sánchez-Núñez, M. T., Rubio, C. M., y García, N. R. (2018). Gender differences in perceptive emotional adjustment of parents on their children’s emotional intelligence. Psychology, 9(01), 124-143. doi:10.4236/psych.2018.91009
  • Sandín, B., Chorot, P., Lostao, L., Joiner, T. E., Santed, M. A., y Valiente, R. M. (1999). Escalas PANAS de afecto positivo y negativo: validación factorial y convergencia transcultural. Psicothema, 11(1), 37-51.
  • Serrano, C., y Vaillo, Y. A. (2016). Inteligencia emocional percibida, bienestar subjetivo, estrés percibido, engagement y rendimiento académico en adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 357-374.
  • Teal, C., Downey, L. A., Lomas, J. E., Ford, T. C., Bunnett, E. R., y Stough, C. (2018). The role of dispositional mindfulness and emotional intelligence in adolescent males. Mindfulness, 10,159-167.
  • Ugarriza, N., y Pajares-Del-Águila, L. (2005). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn ICE: NA, en una muestra de niños y adolescentes. Persona, 8, 11-58. doi:10.4067/S0718070520130002000
  • Watson, D., Clark, L. A., y Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.
  • Zavala, M. A., S Valadez, M. D., y Vargas, M. D. (2017). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15), 319-338. doi:10.25115/ejrep.v