El papel de la fotografía y el fotomontaje en el proyecto del Monumento a Aita Donostia (Jorge Oteiza y Luis Vallet)

  1. Etxepare Igiñiz, Lauren 1
  2. García Nieto, Fernando 2
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Investigador independiente
Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2021

Issue Title: Conversando con...Sol Madridejos

Volume: 26

Issue: 41

Pages: 242-253

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2021.14241 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Sustainable development goals

Abstract

Once Jorge Oteiza defined the stele in tribute to Aita Donostia by order of the Aranzadi Science Society, Luis Vallet began the development of the architectural project for the chapel that was to accompany it. Vallet was in charge of integrating the stele with the chapel and the millenary henges of Agiña, making use of photography as a work tool that would be applied at every stage of the project. During  the project that commenced in November 1956 and finished in the summer of 1959, Oteiza and Vallet used two techniques: photography and photomontage, and three types of photographic cameras: Weltaflex, Polaroid and Leica. It is time to bring  to light the technical aspects of these photo reports, as well as the influences under which they were made, and the motives that made them choose one technique or camera in each of the stages.

Bibliographic References

  • Archive of the Foundation Museum Jorge Oteiza, Alzuza [AFMJO].
  • Luis Vallet Archive [LVA].
  • ARNAIZ GÓMEZ, A., 2006. “Entre escultura y monumento. La estela del Padre Donostia para Agiña del escultor Jorge Oteiza”, Ondare, 25, pp. 305-325.
  • BADIOLA, T., 2016. “Homenaje al Padre Donosti, 1957-1958”, en Oteiza, catálogo razonado de escultura, vol. 2. Alzuza: Foundation Museum Jorge Oteiza, pp. 582-589.
  • BENJAMIN, W., 1939. L’oeuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique mecanisee. Paris: Payot, 2013.
  • BERGERA, I., 2014. “Fotos de casas, cosas de fotos”, in I. Bergera (Ed.) Fotografía y Arquitectura Moderna en España, 1925-1965. Madrid: La Fábrica.
  • BERGERA, I., 2016. Retratando sueños: Fotografías de maquetas de arquitectura moderna en España”, Proyecto, Progreso, Arquitectura, 15, pp. 30-41. https://doi.org/10.12795/ppa.2016.i15.02
  • CALVO, I., 2014. “Nicolás de Lekuona, la poesía del fotomontaje”, Ah, Magazine.
  • CHÉROUX, C. and JONES, J. (Eds.), 2014. Henri Cartier-Bresson. Ver es un todo. Entrevistas y conversaciones 1951-1998. (translated by Carles Roche). Barcelona: Gustavo Gili. p.12
  • CRABIFFOSSE, F., Historia de la fotografía en Gijón (1839-1936), Gijón: Fundación Municipal de Cultura, 2000, pp. 206-208.
  • ELORZA, M., 2008. En torno a la revista novedades: fotografía y fotógrafos en el País Vasco en el primer tercio del siglo XX (PhD Thesis). Universidad del País Vasco.
  • GONZÁLEZ JIMÉNEZ, B. S., 2017. La mirada construida: aproximación moderna española a través de la fotografía de Juan Pando Barrero (PhD Thesis). School of Architecture (Universidad Politécnica de Madrid.
  • LÉVI–STRAUSS, C., 1962. La Pensée sauvage. Paris: Plon, pp. 34-35.
  • LÓPEZ-BAHUT, E., 2013. “Oteiza y la construcción del Paisaje: intervenciones desde la arquitectura en los años 50”, ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture ans Urbanism, 1, pp. 104- 115.
  • LÓPEZ RIVERA, F.J., 2014. “El GATEPAC y algunas de sus claves a través de las imágenes fotográficas”, Constelaciones, 2, 161-174.
  • MANTEROLA, I. 2008. Nicolás de Lekuona: estrella fugaz en la vanguardia de los años 30. Madrid: Galería Guillermo de Osma.
  • MOYA, A. 1994. Orígenes de la Vanguardia Artística en el País Vasco. Nicolás de Lekuona y su tiempo. Madrid: Electa.
  • OTEIZA, J., 1979. “Noticia sobre los fotógrafos”, in M. Pelay Orozco (ed.), Oteiza. Su obra, su vida, su pensamiento, su palabra, Bilbao: Biblioteca de la Gran Enciclopedia Vasca, Bilbao, p. 597.
  • OTEIZA, J. and VALLET, L., 1957, “Memorial en honor al padre Donosti, capuchino y musicólogo”, Munibe, 3, pp. 189-193.
  • ORTIZ-ECHAGÜE, J., 2013, “La cámara metafísica: fotografía y cine al final del ciclo experimental de Jorge Oteiza”, Goya, 342, pp. 74-89.
  • PAPADAKI, S., 1958, Oscar Niemeyer: Works in Progress. New York: Reinhold.
  • PELAY OROZCO, M., 1979. Oteiza, su vida, su pensamiento, su palabra. Bilbao: Biblioteca de la Gran Enciclopedia Vasca.
  • PEÑA, L., 1960. “Reconstitución y catalogación de los «cromlechs» existentes en Guipúzcoa y sus zonas fronterizas con Navarra”. Munibe, 12, pp. 89-212.
  • ZUAZNABAR, G., 2006.: Piedra en el Paisaje. Cuadernos del Museo Oteiza, nº 2. Fundación Museo Jorge Oteiza, Alzuza.