Análisis de la idoneidad didáctica de un proyecto de estadística diseñado e implementado en un contexto en riesgo de exclusión social

  1. Ainhoa Berciano 1
  2. Ainhoa Subinas 1
  3. Jon Anasagast 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Avances de investigación en educación matemática: AIEM

ISSN: 2254-4313

Year of publication: 2020

Issue: 18

Pages: 21-39

Type: Article

DOI: 10.35763/AIEM.V0I18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

Statistical education must respond to thechallengeof how to foster critical thinking in students. Such a challenge becomes singularized in contexts at risk of social exclusion,andhencestudies that evaluate the didactic suitability of different types of education are key. Our interest is focused on analyzing a statistical project specifically designed fora socioeconomically complex school context of primary education. After the project implementation in a 5th grade classroom, we analyzed: 1) the work around curricular contentsand 2) itsdidactic suitability according to theoretically-established dimensions. Weconclude about the need to address acertain balance amongst the least represented dimensions, namedhereinepistemicand mediational, in line with those named ecological, cognitiveand interactional

Funding information

Ayudas a la investigación de la Universidad del País Vasco UPV/EHU: Mod. II Grupos (códigos GIU19/008 y PPGA20/14).

Funders

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