El Conquis¿un reality demasiado vasco? Análisis de una adaptación de un formato internacional

  1. iturbe tolosa, andoni 1
  2. del castillo aira, itxaso 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2020

Volume: 25

Issue: 49

Pages: 153-169

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.21677 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Sustainable development goals

Abstract

This article focuses on the case study of the reality show El conquistador del fin del mundo, the most successful TV program broadcasted by EiTB (Basque public media group) in the last fifteen years. The objective of the article is to analyze and explain the singularity of this adaptation of an international format. The methodology consisted in the complete viewing of the edition 2018/19 (one of the most viewed in its history) and semi-structured interviews with its creators. A mixed methodology was used, combining Anthropological and Television Studies, within the scope of Cultural Studies. Thus, some categories have been assigned in order to explain its exceptionality: the importance and tension between “jokoa” and “jolasa”; the structure of the group; the strategy of the “foxes” and the “lions” and the representation of the bodies. The confluence of these characteristics determines an eminently Basque and singular TV program, which embodied the way in which Basque society imagines and represents itself. 

Bibliographic References

  • CASETTI, F., DI Chio, F. (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
  • CLARK, E. (2008). Hairy Thuggish Women: Female Werewolves, Gender, and the Hoped-For Monster. Washington: Universidad de Georgetown. https://repository.library.georgetown.edu/handle/10822/551562 [Fecha de consulta: 04/09/19].
  • Champion, J. (2016). Survivor Shows and Caveman Masculinity” (2016). The Popular Culture Studies Journal, 240-258. https://mpcaaca.org/wp-content/uploads/2016/10/PCSJ_v4_12.pdf#page=250
  • DE BUSTOS, J.C., CASADO, M. A. (2012). Televisiones autonómicas: Evolución y crisis del modelo público de proximidad. Barcelona: Gedisa.
  • DEERY, J. (2004).” Reality TV as Advertainment”. Popular Communication. 2:1, págs. 1-20.
  • GARCÍA AVIS, I. (2017). “La glocalización como rasgo definitorio del remake transcultural en televisión”. Fonseca, Journal of Communication. Núm. 14, pág. 91-111
  • GORDILLO, I., GUARINOS, V., CHECA, A., ALVARADO, M. del Mar, VAREA, J., LÓPEZ-RODRÍGUEZ, F., DE LOS SANTOS, F., PÉREZ-GÓMEZ, M (2011). “Hibridaciones de la hipertelevisión: información y entretenimiento en los modelos de infoentertainment”. Revista Comunicación. Núm 9, Vol.1, pág. 93-106
  • GORDILLO, I. (2009). Manual de Narrativa Televisiva. Madrid: Síntesis.
  • GONZÁLEZ-ABRISKETA, O. (2005). Pelota vasca: un ritual, una estética. Bilbo: Muelle de Uribitarte Editores.
  • GONZÁLEZ-ABRISKETA, O. (2013). “Cuerpos desplazados. Género, deporte y protagonismo cultural en la plaza vasca. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana. Núm. 1, pág. 83-110.
  • HALBERSTAM, J. (1998). Female Masculinity. Durham: Duke University Press.
  • Ikusiker (2019). https://ikusiker.eus/wp-content/uploads/2020/02/1_ES_INFORME.pdf
  • IMBERT, G. (2008). El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.
  • ITURBE, A. (2012). “Representaciones del yo y del nosotros en los docudramas de ETB. Entre el servicio público y el prime time”. En: Crisis y políticas. La radiotelevisión en el punto de mira. Leioa: EHU/UPV (actas), pág. 601-615.
  • MONTERO, J. (2018). Una televisión con dos cadenas. La programación en España (1956-1990). Madrid: Cátedra. Signo e imagen.
  • PUEBLA-MARTÍNEZ, B.; Magro Vela, S. y FERNÁNDEZ Valera J. (2018) “Funcionalidad de los componentes narrativos cinematográficos en los nuevos formatos televisivos: Los dating shows». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura. Núm. 59, pág. 105-119. DOI:
  • MORAN, A.; MALBON, J.. (2006). Understanding the global TV format. Bristol: Intellect Books. New Jersey: John Wiley&Sons.
  • PROULX, M.; SHEPATIN, S. (2012). Social Tv: how marketers can reach and engage audiences by connecting television to the web, social media, and mobile. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons
  • RAVENTÓS, C., TORREGROSA, M, CUEVAS, E (2012). “El docudrama contempóraneo: rasgos configuradores. Trípodos. Núm. 29, pág. 117-132.
  • RANDALL, L. Rose, Stacy L. Wood (2005). “Paradox and the Consumption of Authenticity through Reality Television”. Journal of Consumer Research. Núm. 32, pág. 284–296.
  • TRUBY, J. (2007). Anatomía del Guión. Barcelona: Alba Editorial
  • ZULAIKA, J. (1991). Violencia Vasca: Metáfora y sacramento. Madrid: Nerea.
  • Bort Gual, I. (2009). La Granhermanización de la Información Televisiva: asimilación de los estilemas del reality-show en los procesos del periodismo informativo (Ac-tas del II Congreso Internacional de Teoría y Técnica de los Medios Audiovisua-les) Universitat Jaume I, Castellón. Recuperado en: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/34026
  • Cascajosa, C. (2007). «Reality Bites». De cómo la telerrealidad ayudó a salvar la ficción. Trípodos, 21, 97-102.
  • Grela., P; López X. y Pérez Pereiro, M. (2018). La re-creación de la realidad en los «reality shows». Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 5, 104-111. https://doi.org/10.24137/raeic.5.9.12
  • Rakesh, N. (2018). Relooking at neo-imperial ideologies in reality television series-man v. wild. Mass communicator: International Journal of Communication Studies, 12, 27-31. http://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:mcomm&volume=12&issue=3&article=004