La publicidad digital en Euskadi. Gestión publicitaria en línea de los diarios generalistas de la Comunidad Autónoma del País Vasco
- Epalza Lahuerta, Egoitz 1
- Castañeda Zumeta, Aitor 2
- Pazos Illarramendi, Malen 3
- 1 Zosmamedia S.A. Iparraguirre 38, 48011 Bilbao
- 2 UPV-EHU Universidad del País Vasco (UPV/EHU) Sarriena s/n, 48940 Leioa
- 3 Sitab System S.L. Parque Empresarial Itziar-Deba, Parcela 12-2 20829 Itziar-Deba
ISSN: 1137-1102
Año de publicación: 2020
Volumen: 25
Número: 49
Páginas: 189-204
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria
Resumen
This research analyses the management processes of advertising in digital journals of general information in the Basque Autonomous Country (Spain). The research shows the most demanded advertising formats for the press, as well as its business models, metrics and perspectives for the future. Researchers interviewed advertising managers of the four main press groups of the Country. The managers described the versatility of the Advertising, preferring multiscreen formats and the CPM per impressions to measure the its efficiency. They also focus on branded content as a financial source for digital newspapers, as well as advertising.
Referencias bibliográficas
- Abuín, N. (2009). La eficacia publicitaria en prensa digital. Madrid: Fragua
- AIMC (2019). Marco general de los medios en España. Recuperado de http://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2019/01/marco19.pdf
- Alberich, J. (2007). Grafismo multimedia. Comunicación, diseño, estética. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya
- Bloomenthal, A. (2019). Below-the-Line Advertising. Investopedia. Recuperado de 2019 de http://www.investopedia.com/terms/b/below-the-line-advertising.asp
- Boyce, C. y Neale, P. (2006). Conducting in-depth interviews: a guide for designing and conducting in-depth interviews for evaluation input. Monitoring and evaluating, 2, Mayo. Watertown (Massachusetts): Pathfinder. Recuperado de http://www2.pathfinder.org/site/DocServer/m_e_tool_series_indepth_interviews.pdf
- Cerezo, P. (2017). En busca del modelo de negocio. Madrid: Idea Original. Recuperado de http://www.evocaimagen.com/dosieres/dosier-evoca-06-modelos-de-negocio.pdf
- CIES (2017). Estudio de la Audiencia de Medios de Comunicación en la C. A. de Euskadi y Navarra. Recuperado de http://www.ciessl.com/audienciamedios.htm
- Coca, C. y Martínez, F. (1993). Los medios de comunicación en el País Vasco. Bilbao: Servicio Editorial de la UPV/EHU
- Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research. Londres: Sage
- Eskisabel, I. (2005). Prentsako kazetaritzatik edizio digitaleko kazetaritzara: pozak, ajeak eta galderak. Mediatika (11), pp. 313-318. Recuperado de http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/mediatika/11/11313318.pdf
- Gravel, A (2016). 60% of the atlantic’s ad revenue comes from branded content. Toast Studio. Recuperado de http://www.gotoast.ca/en/60-atlantics-ad-revenue-comes-branded-content
- IAB – International Advertising Bureau (Spain) (2019). Estudio anual de Mobile & Connected Devices. Recuperado de http://www.iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-anual-mobile-connected-devices-2019_iab-spain_vreducida.pdf
- Iglesias, F. (2001). Marketing periodístico. Barcelona: Ariel
- Infoadex (2019). Resumen. Estudio de la inversión publicitaria en España. Recuperado de http://www.infoadex.es/home/wp-content/uploads/2019/03/Estudio-InfoAdex-2019-Resumen.pdf
- Kotler, P. y Amstrong, G. (2016). Principles of marketing. Pearson, 14ª ed. Recuperado de http://www.english4success.ru/Upload/books/584.pdf
- Liberos, E., Núñez, Á., Bareño, R. (2013): El libro del Marketing Interactivo y la Publicidad Digital. Madrid: ESIC
- Meso, K., Diaz Noci, J., Larrondo, A., Salaverría, R., Sadaba, Mª R. (2010). Presencia y uso de internet en las redacciones de los diarios vascos y navarros. Mediatika, 12, pp. 301-319. Recuperado de http://www.dadun.unav.edu/bitstream/10171/17955/1/Presencia_y_uso_de_internet_en_las_redacciones_de_los_diarios_vascos_y_navarros__Mediatika_12.pdf
- Moreno, I. (2002). Musas y nuevas tecnologías: El relato hipermedia. Barcelona: Paidós
- Naiz.eus (2012). Nace NAIZ, una nueva ventana basada en la comunidad, 1 de junio. Recuperado de http://www.naiz.eus/eu/actualidad/noticia/20120601/nace-naiz-una-nueva-ventana-basada-en-la-comunidad
- Palacio, L. (2018). Modelos de negocio de los medios digitales: diversificar ingresos para financiar el periodismo. Cuadernos de Periodistas, 36, pp. 9-22. Recuperado de http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2018/07/9-22-Luis-Palacio.pdf
- Patmore, C. (2003). The complete animation course. Londres: Thames&Hudson
- Rica, E. de la (1997). Marketing en Internet. Madrid: Anaya
- Salaverría, R., Cores, R., Diaz Noci, J., Meso, K., Larrondo, A. (2004). Evaluación de los ciberdiarios en las comunidades vasca y navarra. Comunicación y Sociedad, 17(1), pp. 161-189. Recuperado de http://www.dadun.unav.edu/bitstream/10171/5069/1/ciberdiarios_cys2004.pdf