Las pantallas preferidas por los jóvenes vascosel uso de los dispositivos y plataformas digitales por parte de los estudiantes de Secundaria

  1. Fernández de Arroyabe-Olaortua, Ainhoa 1
  2. Eguskiza-Sesumaga, Leyre 1
  3. Miguel-Sáez de Urabain, Ainara 1
  1. 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2020

Volume: 25

Issue: 2

Pages: 551-561

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.72284 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this work is to measure the use by Basque teenagers (between 12 and 16 years old) of devices, platforms and digital services for consumption, prescription, creation and publication of audiovisual content. In order to fulfill this purpose, surveys have been carried out to 2,426 Secondary students from Gipuzkoa. The results speak of digital and connected young people, who handle all the technological devices of the market: they relax watching smart TV and listening to music on YouTube, they study with their computers, and they create their own contents with their mobile phones. The results do not speak, however, of young prosumers, since they use technologies much more to consume and learn than to create, participate or empower themselves

Funding information

Este trabajo parte de los resultados de una investigación titulada La presencia del euskera en los hábitos de consumo, creación y difusión de contenidos audiovisuales de los adolescentes guipuzcoanos (12-16) en internet y financiada por la Diputación Foral de Gipuzkoa, mediante un convenio con la Universidad del País Vasco UPV/EHU. La investigación ha sido realizada por el grupo de investigación consolidado del Gobierno Vasco, Mutaciones del Audiovisual Contemporáneo (IT1048-16).

Funders

Bibliographic References

  • Arnett, Jeffrey Jensen (1995), “Adolescents’ Uses of Media for Self-Socialization”, Journal of Youth and Adolescence, nº 24 (5), pp. 519–533. https://doi.org/10.1007/BF01537054
  • Baudelaire, Charles (2017), Salones y otros escritos sobre arte, Antonio Machado.
  • Bringué, Xavier, y Sádaba Charo (2009), La generación interactiva en España: niños y adolescentes ante las pantallas, Ariel.
  • Cardoso, Gustavo (2009), Los medios de comunicación en la sociedad en red. Filtros, escaparates y noticias, Universitat Oberta de Catalunya.
  • Castells, Manuel (2006), La sociedad red: una visión global, Alianza.
  • Catalina, Beatriz; García, Antonio y Montes, Manuel (2015), “Jóvenes y consumo de noticias a través de Internet y los medios sociales”, Historia y Comunicación Social, nº 20 (2), pp. 601-619. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51402
  • Cole, Jeffrey I. (2015), “The 2015 Digital Future Report: Surveying the Digital Future: Year Thirteen”, University of Southern California. Annenberg School Center for the Digital Future.
  • Coupland, Douglas (2010), Generation A, Random House Canada.
  • Feixa, Carles (2000), “Generación @. La juventud en la era digital”, Nómadas, nº 13, p. 75-91.
  • Fernández-Planells, Ariadna, y Figueras, Mónica (2012), “La televisión e Internet hoy: diferentes roles. Usos y consumos en el tiempo libre de jóvenes de Barcelona y Lima”, ICONO14, nº 10 (3), pp. 176-201. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.200
  • Fernández-Planells, Ariadna, y Figueras, Mónica (2014), “De la guerra de pantallas a la sinergia entre pantallas: el multitasking en jóvenes”, Audiencias juveniles y cultura digital, Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona. p. 87-105.
  • García Fernández, Fernando (2009), Nativos interactivos. Los adolescentes y sus pantallas: reflexiones educativas, Foro Generaciones Interactivas.
  • García, Agustín, y Molina, Juan Pedro (2008), “Televisión y jóvenes en España”, Comunicar, nº 31 XVI, pp. 83-90. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-010
  • Gardner, Howard, y Davis, Katie (2014), The App Generation: How Today’s Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World, Yale University Press.
  • Gilder, George (1990), Life after Television: The Coming Transformation of Media and American Life, Norton.
  • Howe, Neil, y Strauss, Bill (2000), Millennials Rising. The Next Great Generation, Vintage Books.
  • Instituto Vasco de Estadística (2019), Equipamientos en TIC de la población vasca.
  • Jenkins, H. (2008), Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Paidós.
  • Livingstone, Sonia (2003), Young People and New Media, Sage.
  • López, Nereida; González, Patricia, y Medina, Elena (2011), “Jóvenes y televisión en 2010: Un cambio de hábitos”, Zer, nº 16 (30), pp. 97-113.
  • Millward, Brown (2004), Media Consumption Study II, European Interactive Advertising Association.
  • Morduchowicz, Roxana (2008), Los jóvenes y las pantallas. Nuevas formas de sociabilidad, Gedisa.
  • Negroponte, Nicholas (1995), Being Digital, Alfred A. Knopf.
  • Observatorio Vasco de la Juventud (2019), La juventud vasca en las redes sociales, Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura, Gobierno Vasco.
  • OCENDI (2011), Preferencia juvenil en nuevos formatos de televisión. Tendencias de consumo en jóvenes de 14 a 25 años.
  • Perse, Elizabeth, y Dunn, Debra (1998), “The Utility of Home Computers: Implications of Multimedia and Connectivity”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, nº 42, p. 435-456. https://doi.org/10.1080/08838159809364461
  • Prensky, Marc (2001), “Digital Natives, Digital Immigrants”, On the Horizon, MCB University Press, nº9 (5).
  • Tapscott, Don, y Williams, Anthony (1998), Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything, Portfolio.
  • The Cocktail Analysis (2018), Televidente Now! Temporada XI.
  • Tubella, Inma; Tabernero, Carlos, y Dwyer, Vincent (2008), Internet y la televisión: la guerra de las pantallas, Ariel.
  • Viñals, Ana; Abad, Marina, y Aguilar, Eduardo (2014), “Jóvenes conectados: Una aproximación al ocio digital de los jóvenes españoles”, Comunication Papers, nº3 (4), pp. 52-68.
  • Viñals, Ana (2016), “El ocio conectado, móvil, transmedia y multisoporte de los jóvenes en la era digital”, Journal of Communication, nº 13, pp. 99-113. https://doi.org/10.14201/fjc20161399113
  • White, David, y Le Cornu, Alison (2011), “Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement”, First Monday, nº 16 (9), pp. 1-10.