¿Analizamos la partida? comunidades de práctica, análisis post mortem y módulos de ajedrez

  1. Ion Arrieta Valero 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
Aldizkaria:
Dilemata

ISSN: 1989-7022

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Comunidades de práctica y el futuro de la educación

Zenbakia: 33

Orrialdeak: 199-208

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Dilemata

Laburpena

This article aims to address the impact of the Web on a community of practice, and it does so through chess. Thanks to Information and Communication Technologies (ICTs), in recent decades knowledge and practice of chess have grown exponentially all over the world. However, these digital tools are changing some of their traditional habits. For example, post mortem analysis, a social and face-to-face learning practice, is giving way to an individual and virtual exercise supported by online analysis engines. In most cases, ICTs contribute to the construction, maintenance and growth of communities of practice, but they can also contribute to their disappearance. But a community of practice is not defined by the medium through which members connect. Therefore, this duality should not be thought of in dichotomous or negative terms.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Federación Internacional de Ajedrez (2018). Ajedrez. Una herramienta para la educación y la salud. Secretaría de la FIDE. http://cis.fide.com/images/stories/OGF3/ogf3es180220.pdf (última consulta: 25.08.20)
  • Fernández, F. J. (2010). El Ajedrez de la Filosofía. Madrid, México D.F., Plaza y Valdés.
  • García, J. M. (2019). “AlphaZero: la inteligencia artificial con intuición humana”. La Vanguardia (sección Tec-nología). https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20190807/463277991361/alphazero-inteligencia-arti-ficial.html (última consulta: 25.08.20)
  • García, L. (2013a). Ajedrez y ciencia. Pasiones mezcladas. Barcelona, Crítica.
  • García, L. (2013b). “Muy pocos ajedrecistas profesionales desarrollan alzhéimer”. Servicio de Información y Noticias Científicas (SINC). https://www.agenciasinc.es/Entrevistas/Muy-pocos-ajedrecistas-profesionales-desar-rollan-alzheimer(última consulta: 25.08.20)
  • González de la Torre, S. (2015). “¿Cómo utilizar un motor de análisis? (1)” Blog NowInChess. https://nowinchess.com/2015/01/23/como-utilizar-un-motor-de-analisis-1/ (última consulta: 25.08.20)
  • Illescas, M. (2017). “El hombre y la máquina”. Peón de Rey, 127, pp. 52-63. https://www.peonderey.com/2017/03/25/analisis-con-ordenador/ (última consulta: 25.08.20)
  • Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: legitime peripheral participation. Cambridge, Cambridge University Press.
  • Lillo-Crespo, M., Froner-Ruiz, M., Riquelme-Galindo, J., Ruiz-Fernández, D. & García-Sanjuan, S. (2019). “Chess Practice as a Protective Factor in Dementia”. International Journal of Enviromental Research and Public Health, 16 (12), p. 2116. https://www.mdpi.com/1660-4601/16/12/2116 (última consulta: 25.08.20)
  • Menéndez, A. y Casado, A. (2011). “Comités 2.0.: deberes, posibilidades y desafíos de la ética institucionalizada en el siglo XXI”. DILEMATA. Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 2 (5), pp. 163-180. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/80 (última consulta: 25.08.20)
  • Muñoz, D. (2020). “El reconocimiento del ajedrez en plataformas streaming”. The Zugzwang Blog. https://the-zugzwangblog.com/ajedrez-streaming/ (última consulta: 25.08.20)
  • Rodríguez, E. J. (2019). “¿Es posible el ajedrez perfecto?” Jot Down Magazine. https://www.jotdown.es/2017/06/posible-ajedrez-perfecto/ (última consulta: 25.08.20)
  • Sanz, S. (2005). “Comunidades de práctica virtuales: acceso y uso de contenidos”. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2 (2), pp. 26-35. http://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/view/v2n2-sanz.html (última consulta: 25.08.20)
  • Torres, M. (2011). “Una mirada filosófico-autobiográfica sobre el ajedrez” [Reseña de Fernández, F. J. (2010) El ajedrez de la Filosofía. Madrid, México D.F., Plaza y Valdés] Isegoría, 44, pp. 363-367.
  • Wenger-Trayner, E. & B (2011). “Can acommunity of practice exist only online?”. Wenger-Trayner’s website. https://wenger-trayner.com/resources/online-communities-of-practice/ (última consulta: 25.08.20)
  • Wenger-Trayner, E. & B (2015). “Communities of practice. A brief introduction”. Wenger-Trayner’s website. https://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/ (última consulta: 25.08.20)