Conocimiento del Profesorado de Infantil y Primaria en Reanimación Cardiopulmonar

  1. Gaintza, Zuriñe 1
  2. Velasco, Zaloa 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Año de publicación: 2021

Número: 39

Páginas: 446-452

Tipo: Artículo

DOI: 10.47197/RETOS.V0I39.79354 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In Spain, the educational legislation (LOMCE, 2013) includes the need to train students in First Aids and research indicates the importance of knowing Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) techniques. In this context, with the aim of evaluating the knowledge of infant a primary school teacher (N=361) in CPR, a descriptive study is carrying out using questionnaire divided into two parts, is applied: demographic data and questions related to theoretical knowledge in first aid. The results indicate that the teachers do not have knowledge in CPR and there are not significant differences with regard to age, gender, education and work experience (p>.05). There is a significant difference between those who have taken a course in first aid and those who have not. Based on the results, it is concluded that it is necessary to train in first aid, paying special attention to cardiopulmonary resuscitation, both for students in infant and primary education grades and for active teachers.

Referencias bibliográficas

  • Abelairas, C, López, S., Martínez, S., Carballo, A., & Rodríguez, A. (2019). Basic life support knowledge of the future of the Infant and Primary School teacher. An unresolved problem in university study plans? Annals Pediatría, 91(5), 344-345. doi: 10.1016/j.anpedi.2018.10.010
  • Abelairas, C., Carballo, A., Martínez, S., López, S., Rico, J., & Rodríguez, A. (2019). Conocimientos y actitudes sobre los primeros auxilios y soporte vital básico de docentes de Educación Infantil y Primaria y los progenitores. Anales de Pediatría, 92(5), 268-276. doi: 10.1016/j.anpedi.2019.10.010
  • Abelairas, C., Rodríguez, A., Casillas, M., Romo, V., & Barcala, R. (2014). Schoolchildren as life savers: At what age do they become strong enough? Resuscitation, 84(4), 814-819. doi: 10.1016/j.resuscitation.2014.03.001
  • Abernethy, L., MacAuley, D., McNally, O., & McCann, S. (2003). Immediate Care of School Sport Injury. Injury Prevention, 9, 270-273. doi: 10.1136/ip.9.3.270.
  • Abraldes, J., & Ortín, A. (2008). La Formación del Profesorado de Educación Física en PPAA. Almería, España: APEF
  • Abraldes, J., & Ortín, A. (2010). Conocimiento en PPAA de los profesores de Educación Física en la ESO. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(38), 271-283.
  • Alba, R. (2015). Educación para la salud en PPAA dirigida al personal docente del ámbito escolar. Enfermería universitaria, 12(2), 88-92. doi: 10.1016/j.reu.2015.04.004
  • Alonso, N., & Campo, M. (2014). Necesidad percibida de formación sanitaria de los profesores de Primaria. Nuberos Científica, 2(13), 25-31 Al-Robaiaay, Y. (2013). Knowledge of Primary School Teachers Regarding First Aid in Baghdad, Al-Kindy College. Medical Journal, 9, 54-59.
  • American Heart Association (2015). Guidelines CPR & ECC. https://www. eccguidelines.heart.org/index.php/americanheart-association/ Acceso junio, 2019
  • Ammirati, C., Gagnayre, R., Amsallem, C., Némitz, B., & Gignon, M. (2014). Are Schoolteachers Able to Teach First Aid to Children Younger than 6 Years? A comparative study. BMJ open, 4(9), 27-48. doi:10.1136/bmjopen-2014-005848
  • Amro, N., & Qtait, M. (2017). General Knowledge & Attitude of First Aid among Schoolteacher’s in Palestine. International Journal of Innovative Research in Medical Science, 2(4), 660-665. doi: 10.23958/ijirms/vol02-i4/05
  • ANECA, (2004). Libro Blanco. Título de Grado en Magisterio, vol. I y II. Madrid.http://www.aneca.es/var/media/150404/ libroblanco_jun05_magisterio1.pdf. Acceso Junio, 2019.
  • Arribas, C., Bardón, E. J., Rivas, A., Mintegi, S., & Marañón, R. (2018). Consultas relacionadas con lesiones no intencionadas en urgencias en España: serie de casos. Anales de Pediatría, 89(6), 333-343.
  • Atkins, D., Everson, S., Sears, G., Daya, M. Osmond, M. Warden, C., & Berg, R. (2009). Epidemiology and outcomes from outof-hospital cardiac arrest in children: The Resuscitation Outcomes Consortium Epistry-Cardiac Arrest. Circulation, 119, 1484-1491. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.108.802678
  • Bashir, S., & Bakarman, M. (2014). Are our children in safe hands? Evaluating the preparedness of primary school staff in Jeddah, Saudi Arabia in responding to health-related emergencies. Life Science Journal, 11(11), 986–989.
  • Berends, M. (2006). Survey Methods in Educational Research. In J. L. Green, G. Camilli, & P. B. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in education research (p. 623–640). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Blom, M., Beesems, S., Homma, P., Zijlstra, J., Hulleman, M., van Hoeijen, D... Koster, R. (2014). Improved survival after outof-hospital cardiac arrest and use of automated external defibrillators. Circulation, 130(21), 1868-1875. doi:10.1161/ circulationaha.114.010905
  • Bohn, A., Van Aken, H., Möllhoff, T., Wienzek, H., Kimmeyer, P., Wild, E., ... Weber, T. (2012). Teaching resuscitation in schools: annual tuition by trained teachers is effective starting at age 10. A four-year prospective cohort study. Resuscitation, 83, 619–625. doi:10.1016/j.resuscitation.2012.01.020
  • Bohn, A., Lukas, R., Breckwoldt, J., Böttiger, B., & Van Aken, H. (2015). ‘‘Kids save lives’’: Why schoolchildren should train in cardiopulmonary resuscitation. Curren Opinion Critical Care, 21, 220-5. doi: 10.1097/MCC.0000000000000204
  • Brugulat, P., Medina, A., & Mompart, A., (2009). La Salut de la Població Infantil a Catalunya: Enquesta de Salut de Catalunya 2006. 1ª ed. Catalunya: Direcció General de Planificació i Avaluació.
  • Campbell, S. (2012). Supporting Mandatory First Aid Training in Primary Schools. Nursing Estándar, 27(6), 35-39.
  • Cave, D., Aufderheide, T., Beeson, J., Ellison, A., Gregory, M., Hazinski, ... Schexnayder, S. (2011). Importance and implementation of training in cardiopulmonary resuscitation and automated external defibrillation in schools: A science advisory from the American Heart Association. Circulation, 123, 691-706. doi:10.1161/CIR.0b013e31820b5328
  • Chamberlain, D., & Hazinski, M. (2003). Education in resuscitation: an ILCOR symposium. Circulation, 108, 2575– 2594. doi: 10.1161/01.CIR.0000099898.11954.3B
  • Colquhoun, M. (2012). Learning CPR at school – Everyone should do it. Resuscitation, 83, 543-544.
  • Consejo Español de Resucitación Cardiopulmonar (2015). Declaración del consejo español de resucitación cardiopulmonar sobre las nuevas recomendaciones del consejo europeo de resucitación. www.erc.edu
  • De Buck, E., Van Remoortel, H., Dieltjens, T., Verstraeten, H., Clarysse, M., Moens, O., & Vandekerckhove, P. (2015). Evidence-based Educational Pathway for the Integration of First Aid Training in School Curricula. Resuscitation, 94, 8- 22. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.06.008
  • Dopico, M. (2016). Estudio descriptivo sobre la formación inicial de los/as maestros y maestras de EF escolar. Sportis, 2(2), 188-205. doi: 10.17979/sportis.2016.2.2.1429
  • Drezner, J., Rao, A., Heistand, J., Bloomingdale, M., & Harmon, K. (2009). Effectiveness of emergency response planning for sudden cardiac arrest in United States high schools with automated external defibrillators. Circulation, 120, 518-25. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.109.855890
  • Eustat, (2017). Eskola-jardueraren estatistika 2016/2017 ikasturtea, https://goo.gl/j7vUgP. Acceso, julio, 2020.
  • Fothergill, R., Watson, L., Chamberlain, D., Virdi, G., Moore, F., & Whitbread, M. (2013). Increases in Survival from Out-OfHospital Cardiac Arrest: A Five-Year Study. Resuscitation, 84(8), 1089-1092. doi: 10.1016/j.resuscitation.2013.03.034.
  • Fradejas, V., & Pérez, P. (2013). Importancia de una comunidad educativa formada en técnicas de RCP, Nuberos Científica, 3(10), 13-17.
  • Gaintza, Z., & Velasco, Z. (2017). Análisis del grado en formación en PPAA del profesorado en activo de infantil y primaria. Formación Universitaria, 10(2), 67-78. doi: 10.4067/S0718-50062017000200008
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon
  • González, I., & Reche, E. (2010). Las Demandas Formativas del Alumnado de Magisterio. Construcción de un Plan de Formación Complementaria. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(4), 383-400.
  • Isbye, D.L., Rasmussen, L.S., Ringsted, C., & Lippert, F.K. (2007). Diseminating CPR training by distributing 35,000 personal manikins among school children. Circulation, 116, 1380- 1385.
  • Jones, I., Whitfield, R., Colquhoun, M., Chamberlain, D., Vetter, N., & Newcombe, R. (2007). At what age can schoolchildren provide effective chest compressions? BMJ, 334, 1201-15. doi:10.1136/bmj.39167.459028.DE
  • Joseph, N., Narayanan, T., bin Zakaria, S., Venugopal Nair, A., Belayutham, L., & Subrmanian, A. M. (2015). Awareness, Attitudes and Practices of First Aid Among School Teachers in Mangalore. Journal of Primary Health Care, 7(4), 274- 281. doi: 10.1071/HC15274
  • Koenraad G. Monsieurs, J. P. Nolan, L. L... Bossaert, T. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resucitation. Section 1. Executive summary. Resuscitation, 95, 1-80. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.07.038.
  • Monsieurs, K.G., Nolan, J.P., Bossaert, L.L., Greif, R., Maconochie, I.K., Nikolaou, N.I. ... Zideman, D.A. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resucitation 2015 Section 1. Executive summary. Resuscitation, 95, 1-80. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.07.038
  • Kumar, S., Kulkarni, P., Srinivas, N., Prakash, B., Hugara, S., & Ashok, N. (2013). Perception and Practices Regarding First Aid Among School Teachers in Mysore. National Journal of Community Medicine, 4, 349–52.
  • Lago, J., Basanta, S., & Navarro, R. (2018). La enseñanza de PPAA en educación física: revisión sistemática acerca de los materiales para su implementación. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, 34, 349- 355.
  • Lind, B., & Stovner, J. (1963). Mouth to mouth resuscitation in Norway. Journal of the American Medical Association, 185, 933-935.
  • Lockey, A., & Georgiou, M. (2013). Children Can Save Lives. Resuscitation, 84(4), 399-400. doi: 10.1016/ j.resuscitation.2013.01.011
  • Lotfi, K., White, L., Rea T., Cobb, L., Copass, M., Yin, L... Eisenberg, M. (2007). Cardiac arrest in schools. Circulation, 116,1374- 9. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.107.698282 LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. España: Boletín Oficial del Estado.
  • Longás, E., Longás, J., & Riera, J. (2014). Daños No Intencionados en la Escuela. Estudio en Escolares de Cataluña. Educar, 50(2), 243-263. doi: 10.5565/rev/educar.42 López, R., Navarro, R., & Basanta, S. (2015). Formación y actitud del profesorado de EF en educación Primaria con respecto a los PPAA en Lugo. Trances, 7(1), 91-112.
  • Mafre. (2014). Accidentes de la Población Infantil Española. https://www.fundacionmapfre.org/documentacion/publico/ i18n/catalogo_imagenes/ imagen.cmd?path=1078066&posicion=1. Acceso Septiembre, 2019.
  • Medtronic Foundation. (2013). Every Second Counts. Every Action Matters, A Community Response Planning Guide for Sudden Cardiac Arrest. HeartRescue Project. http:// www.heartrescueproject.com/wcm/groups/mdtcom_sg/ @mdt/@corp/@fndn/@heartrescue/documents/images/ hrp-brochure.pdf. Acceso Mayo, 2019.
  • Miró, O., Díaz, N., & Sánchez, M. (2012). Aprender reanimación cardiopulmonar desde la escuela. Emergencias, 24, 423-5. Montero, I., & León, O. G. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología. International Journal of clinical and health psychology, 5(1), 115-127.
  • Mpotos, N., Vekeman, E., Monsieurs, K., Derese, A., & Valcke, M. (2013). Knowledge and Willingness to Teach CPR: A Survey Amongst 4273 Teachers. Resuscitation, 84(4), 496- 500. doi: 10.1016/j.resuscitation.2013.01.023
  • Navarrete R. (2010). La Actuación del Docente en EF ante el Accidente Escolar. Revista Portaldeportivo, 19, 4-15.
  • Navarro, R., Basanta, S., Abelairas, C., & López, S. (2015). Análisis de la situación de los PPAA en los planes de estudio de los grados de maestra/o de Primaria. Trances, 7(4), 599-612.
  • Navarro, R., Cons, M., & Romo, V. (2020). Conocimientos en soporte vital básico del profesorado gallego de educación infantil, primaria y secundaria: estudio transversal. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, 38, 172-178.
  • Osakidetza, (2018). Encuesta de Salud del País Vasco. Administración de la CAPV. Departamento de Salud, 1-83. https:// www.euskadi.eus/informacion-encuesta-salud-2018-tablasde-resultados/web01-a3osag17/es/Acceso, julio, 2020.
  • Peden, M., Oyegbite, K., Ozanne, J., Hyder, A.A., Branche, C., Fazlur Rahman, A.K.M., Rivara, F., & Bartolomeos, K. (2008).
  • World Report on Child Injury Prevention. Geneva: World Health Organization and UNICEF Perales, N., & Del Nogal, F. (2019). Una estrategia para el Sistema Nacional de Salud ante la parada cardiaca (1st ed., pp. 35-52). Valladolid: MATA Digital, S.L
  • Perkins, G, Lall, R., Quinn, T., Deakin C., Cooke M., Horton, J., & Smyth, M. (2015). Mechanical Versus Manual Chest Compression for Out-Of-Hospital Cardiac Arrest (PARAMEDIC). Lancet, 385(9972), 947-955. doi: 10.1016/ S0140-6736(14)61886-9.
  • Pichel, M., Martínez, S., Barcala, R., Fernández, F., Vázquez, D., Sánchez, L., & Rodríguez, A. (2018). Un primer paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la formación del profesorado. Anales de Pediatría, 89(5), 265-271. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2017.11.002
  • Plant, N., & Taylor, K. (2013). How best to teach CPR to schoolchildren: a systematic review. Resuscitation, 84, 415- 421. doi: h10.1016/j.resuscitation.2012.12.008
  • Reveruzzi, B., Buckley, L., & Sheehan, M. (2016). School-Based First Aid Training Programs: A Systematic Review. Journal of School Health, 86(4), 266-272. doi:10.1111/josh.12373
  • Rose, K., Martin, M., Berger, S., Courson, R., Fosse, G., Gillary, R., … Thompson, A. (2016). Cardiac Emergency Response Planning for Schools. NASN School Nurse, 31, 263–70. doi: 10.1177/1942602X16655839
  • Rosell, F., Mellado, F. J., López, J. B., Fernández, P., Ruiz, M. M., González, I., … García del águila, J. (2016). Supervivencia y estado neurológico de la parada cardiaca extrahospitalaria en edad pediátrica en Andalucía. Medicina Intensiva, 40(3), 163- 168. doi: 10.1016/j.medin.2015.05.008
  • Smith, C. M., & Colquhoun, M. C. (2015). Out-of-hospital cardiac arrest in schools: A systematic review. Resuscitation, 96, 296-302. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.08.021
  • Slabe, D., & Fink, R. (2012). Kindergarten teachers and their assistant’s knowledge of first aid in Slovenian. Health Education J., 72, 398-407. doi: 10.1177/0017896912446555
  • Sönmez, Y., Uskun, E., & Pehlivan, A. (2014). Knowledge Levels of Pre-School Teachers Related with Basic First-Aid Practices, Isparta Sample. Turkish Archives of Pediatrics, 49, 238-246. doi:10.5152/tpa.2014.1581
  • Strömsöe, A., Svensson, L., Axelsson, A., Claesson., A., Göransson, K., Nordberg, P., & Herlitz, J. (2015). Improved outcome in Sweden after out-of-hospital cardiac arrest and possible association with improvements in every link in the chain of survival. European Heart J., 36(14), 863-871. doi:10.1093/eurheartj/ehu240
  • Tuckman, B. W., & Harper, B. E. (2012). Conducting educational research. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Uray, T., Lunzer, A., Ochsenhofer, A., Thanikkel, L., Zingerle, R.... Lillie, P., (2003). Feasibility of life-supporting first aid (LSFA) training as a mandatory subject in primary schools. Resuscitation, 59(2), 211-220. doi: 10.1016/S0300-9572(03)00233-8
  • Viedma, P., Torner, M., Irles, M., & López, R. (2012). Encuesta de Salud de la Comunitat Valenciana.1ª ed. Generalitat Valenciana: Consejería de sanitat. http://www.san.gva.es/ documents/153218/167513/encuesta2010completo.pdf; ISBN: 978-84-482-5746-0. Acceso, octubre, 2019.
  • Wilks, J., & Pendergast, D. (2017). Skills for life: First aid and CPR in schools. Health Education Journal, 76(8), 1009-1023. doi:10.1177/0017896917728096
  • Zayas, R., Cabrera, U., & Simón, D. (2007). ¿Accidentes infantiles o lesiones no intencionales? Revista Cubana de Pediatría, 79(1), 1-15