La Huella deportiva como factor emocional para la formación docente universitaria en Educación física

  1. Alonso Roque, José Ignacio 1
  2. Lavega Burgués, Pere 2
  3. Etxebeste Otegui, Joseba 3
  4. Lagardera Otero, Francisco 4
  1. 1 Universidad de Murcia, España
  2. 2 Instituto Nacional de Educación Física de Cataluña, España
  3. 3 Universidad del País Vasco, España
  4. 4 Universidad de Lleida, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2020

Issue Title: Pensamiento crítico y pedagogías emergentes en la formación del profesorado

Volume: 23

Issue: 3

Pages: 169-186

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.366371 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Sustainable development goals

Abstract

Traditional sports games generate motor interactions between participants that activate cognitive, social and affective processes of great interest to understand human relationships in university teacher formation. This work studies the emotional impact of motor interactions and sports history (sport track) on university students in formation. To this end, the cooperative and opposition motor interactions and different types of sports history are analysed in a playful context. A total of 241 student’s participated and emotional intensity was analysed using the Games and Emotions Scale (GES) questionnaire. The data analysis followed a model of generalized estimation equations (GEE) (Gaussian family). The positive experiences were majority in the two types of motor interactions experienced, being the cooperative experience the most intense. The previous physical event modified the experience of emotions. The knowledge of the emotional characteristics in both motor interactions and also the sports track allows to apply to future training programs specific contents to improve the management of motor relationships.

Bibliographic References

  • Citas Alonso, J.I., Lavega, P. y Gea, G. M. (2013). Incidencia de los juegos de oposición en la vivencia de emociones. En Gázquez et al. (Comps). Investigación en el ámbito escolar. Granada: Ed. GEU.
  • Bächler, R. y Poblete, O. (2012). Interacción, emoción y cognición: Una aproximación integrada a la comprensión del comportamiento humano. Anales de Psicología, 28(2), 490-504. doi:10.6018/analesps.28.2.147601.
  • Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.
  • Burton-Chellewa, M., Ross-Gillespieb, A. & West, S. (2010). Cooperation in humans: competition between groups and proximate emotions. Evolution and Human Behavior, 31(2), 104-108.
  • Castelló, A. y Cano, M. (2011). Inteligencia interpersonal: conceptos clave. REIFOP, 14(3), 23-35.
  • Del Pino, J.M., Gómez, E., Moreno, S. y Gálvez, G. (2009). Inteligencias múltiples y deporte. Revista Apunts Educación física y deportes, 95, 5-13.
  • Etxebarria, I., Apodaca, P., Eceiza, A., Fuentes, Mª. J. y Ortiz, Mª. J. (2003). Diferencias de género en emociones y en conducta social en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 147-161.
  • Etxebeste, J. (2012). À cloche-pied. Les jeux sportifs traditionnels et la socialisation des enfants basques [Hopping on one leg. Traditional sporting games and Basque children´s socialization]. Sarrebruck: Editions universitaires europeennes.
  • Fabes, R. y Martin, C. (1991). Gender and age stereotypes of emotionality. Personality and Social Psychology Bulletin, 17, 532-540.
  • Gutiérrez, D., González, S., García-López, L. M., & Mitchell, S. (2011). Differences in decision-making development between expert and novice invasion game players. Perceptual and Motor Skills, 112(3), 871-888.
  • Harris, D. (1981). Personality research: implications for women in sport. In J. Borms, M. Hebbelinck & A. Venerando (Eds.). The female athlete (pp. 49-57). Basel, NY: Karger.
  • Jaqueira, A., Lavega, P., Lagardera, F., Araujo, P., y Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI, 32(1), 15-32.
  • Lavega, P., Alonso, J. I., Etxebeste, J., Lagardera, F. & March, J. (2014). Relationship Between Traditional Games and the Intensity of Emotions Experienced by Participants. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(4), 457-467, DOI: 10.1080/02701367.2014.961048.
  • Lavega, P., Araujo, P. y Jaqueira, A. (2013). Teaching motor and emotional competencies in university students. Cultura, Ciencia y Deporte, 22(8), 5-15.
  • Lavega, P., Filella, G., Agulló, M., Soldevila, A., & March, J. (2011).Understanding emotions through games: Helping trainee teachers to make decisions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9, 617-640.
  • Lavega, P., March, J. y Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la educación física y el deporte. Revista de investigación educativa, 31(1), 151-166.
  • Lazarus, R. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Bilbao: DDB.
  • Liukkonen, J., Barkoukis, V., Watt, A., & Jaakkola, T. (2010). Motivational Climate and Students' Emotional Experiences and Effort in Physical Education. Journal of Educational Research, 103(5), 295-308.
  • Mateu, M., Romero-Martín, R., Gelpí, P., Rovira, G. y Lavega, P. (2014). La educación emocional a través de las prácticas motrices de expresión. Perspectiva de género. Educatio Siglo XXI, 32(1), 49-70.
  • Kelly, J. & Hustson-Comeaux, S. (1999). Gender-emotion stereotypes are context specific. Sex Roles, 40, 107-20.
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
  • Pena, M. y Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida en el profesorado de Primaria y su relación con los niveles de burnout e ilusión por el trabajo (engagement). Revista de Educación, 359, 604-627.
  • Sáez de Ocáriz, U., Lavega, P., Costes, T. y Serna, J. (2014). ¿Por qué te peleas? Conflictos motores y emociones negativas en la clase de Educación Física: el caso de los juegos de oposición. Educatio Siglo XXI, 32(1), 71-90.
  • Simon, R. W. y Nath, L. E. (2004). Gender and emotion in the United States: do men and women differ in self-reports of feelings and expressive behavior? The American Journal of Sociology, 109(5), 1137-1177.
  • Starkes, J. & Ericcson, K. (2003). Expert Performance in Sports: Advances in Research on Sport Expertise. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Velásquez, M. T. y Guillén, N. (2007). Regulación emocional en nadadores en proceso de formación deportiva, categoría infantil. Avances en Psicología Latinoamericana, 25(2), 112-125.
  • Wolf, F. M. (1986). Meta-analysis: Quantitative methods for research synthesis. Beverly Hills, CA: Sage.