Irakasleen arteko harreman pedagogikoak eskola testuinguruanJakintza ikastola, begirada berrien bila.
- Amenabarro Iraola, Esti 1
- Navarro Rodríguez, Nerea 1
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 0214-9753
Año de publicación: 2020
Volumen: 32
Número: 1
Páginas: 137-163
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria
Resumen
When analyzing the society we live in today, it is unavoidable to perceive instability and constant modifications caused by it. In such a context, it is of great importance to study the relations among teachers amidst the educational environment. With this article we show the opinions of various teachers on the relationships that arise between them. For this, we put the focus of attention on the interpersonal relationships between teachers, their definition, the school climate, space, time and care among teachers. In order to obtain information on these aspects, we use the qualitative methodology. We carried out 3 semi-structured interviews with teachers and later, a seminar with the structure of the dynamic focus groups with 13 teachers. In the seminar, we used photographic recording techniques and their respective narratives, description of concepts and focused debate. The results show that despite the importance of relationships between teachers, it is important to increase training in the subject, since the dynamics of relationships can have a great influence on the school climate and the wellbeing of teachers.
Referencias bibliográficas
- Alvarado, A. (2004). La ética del cuidado. Aquichan, 4(1), 30-39. http://www.scielo.org.c /scielo.php?pid=S165759972004000100005&script=sci_arttext&tlng=en 2019ko irailaren 28an eskuratua.
- Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, 24, 89-110. doi: http://hdl.handle.net/2445/22305.
- Appadurai, A. (zuz.) (1988).The social life of things: Commodities in cultural perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
- Ardévol, E; Muntañola, N. (coords.) (2004). Representación y cultura audiovisual en la sociedad contemporánea. Bartzelona: Editorial UOC. Humanidades.
- Ball, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela: hacia una teoría de la organización escolar. Bartzelona: Paidós.
- Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México DF: Fondo de Cultura Económica.
- Bautista, A. B., Rayón, L. R., eta De las Heras, A. (2012). Valor de los registros audiovisuales en educación intercultural. Comunicar Revista Científica de Educomunicación, 39(XX), 169-176. DOI: 10.3916/C39-2012-03-07.
- Bautsita, A. B., Rayon, L. R., eta De las Heras, A. M. (2018). Imágenes expe-rienciales y fotoelicitación en la formación del profesorado. Educatio Siglo XXI,36 (2 Uztaila), 135-162. DOI: 10.6018/j/333001.
- Bautista Garcia-Vera, A., eta Velasco Maillo, H. M. (2011). Antropología Audio-visual, medios e investigación en Educación. Madril: Trotta.
- Benito-Martín, B. (2006). Las relaciones interpersonales de los profesores en los centros educativos como fuente de satisfacción. Conferencia de la Sociología de la Educación, 1-20. https://dialnet.unirioja.es/servle /articulo?codigo=2377185 2019ko abenduaren 1ean kontsultatua.
- Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madril: La Muralla.
- Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbo: Desclée de Brower.
- Calderón Almendros, I. eta Verde Francisco, P. (2018). Reconocer la diversidad. Textos breves e imágenes para transformar miradas. Bartzelona: Octaedro.
- Coomber, B., eta Barriball, K. L. (2007). Impact of job satisfaction components on intent to leave and turnover for hospital-based nurses: a review of the research literature.International journal of nursing studies, 44(2), 297-314.
- Daniels, H. (2007). La formación de equipos interagenciales: un estudio de aprendizaje innovador. Cultura y Educación, 19(3), 295-309.
- Devine, J. F., eta Cohen, J. (2007). Making your school safe: Strategies to protect children and promote learning. New York: Teachers College Pr, Columbia University.
- Edwards, J. eta Cable, D. (2009). The value of value congruence. Journal of Applied Psychology,94(3), 654-677.
- Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madril:Morata.
- Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación, 4.ª ed. Madril: Morata.
- Esteve, J. M. (1987). El malestar docente. Bartzelona: Laia.
- Faragher, E., Cass, M. eta Cooper, C. (2005). The relationship between job satisfaction and health: a meta-analysis. Occupational and Environmental Medicine, 62, 105-112.
- Ferres, N., Connell, J. eta Travaglione, A. (2004). Coworker trust as a social catalyst for constructive employee attitudes. Journal of Managerial Psychology, 19(6), 608-622.
- Flick, U. (2002). Qualitative research-state of the art.Social science information, 41(1), 5-24.
- Flick, V. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madril: Morata.
- Freire, P. (2004). La Educación como Práctica de Libertad. Madril: Siglo XXI.
- Fullan, M. (1994). La gestión basada en el centro: el olvido de lo fundamental. Re-vista de educación, 304, 147-161.
- Gibbs, A. (1997). Focus groups. Social research update, 19(8), 1-8.
- Gilligan, C. (2013). La ética del cuidado. Bartzelona: Cuadernos de la Fundación Víctor Grifols y Lucas. Hemendik hartua: http://www.secpal.com/%5CDocumentos%5CBlog%5Ccuaderno30.pdf
- Gimeno Sacristán, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica Ma-dril: Morata.
- Gimeno Sacristán, J. (2008). El valor del tiempo en educación. Madril: Morata.
- Hargreaves, A. (1984). Experience counts, theory doesn’t: How teachers talk about their work. Sociology of education, 57(4), 244-254.
- Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madril: Morata.
- Hargreaves, A., eta Fink, D. (2006). Estrategias de cambio y mejora en educación caracterizadas por su relevancia, difusión y continuidad en el tiempo. Revista de Educación, 339(84), 43-58.
- Hargreaves, A., eta Fullan, M. (2014).Capital profesional. Madril: Morata.
- Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Bartzelona: Graó.
- Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de en-señar. Bartzelona: Graó.
- Jiménez, B. J. (1996). Los formadores. Educar, 20, 13-27.
- Kincheloe, J., eta Steinberg, S. (1998). Students as researchers: Creating class-rooms that matter. London: Routledge.
- Kincheloe, J. L., eta McLaren, P. (2008).Pedagogía crítica: de qué hablamos, dónde estamos. Bartzelona: Grao.
- Kitzinger, J. (1994). The methodology of focus groups: the importance of interaction between research participants.Sociology of health & illness, 16(1), 103-121.
- Lacunza, A. B., eta Contini, E. N. (2016). Relaciones interpersonales positivas: los adolescentes como protagonistas. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad,16(2), 73-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763101 2019ko azaroaren 2an kontsultatua.
- Longo Martínez, F. (2008). Liderazgo distribuido, un elemento crítico para pro-mover la innovación. Capital humano, 226, 84-89.
- Moliner García, O., Traver Martí, J. A., Ruiz Bernardo, M. P., eta Segarra Arnau, T. (2016). Estrategias que inciden en los procesos de democratización de la escuela. Una aproximación teórica. Revista electrónica de investigación educativa, 18(2), 116-129.
- Noddings, N. (1996). Stories and affect in teacher education. Cambridge Journal of Education, 26(3), 435-447. doi: https://doi.org/10.1080/0305764960260311.
- Noddings, N. (2003) Happiness and Education, New York: Cambridge University Press.
- Noddings, N. (2005). Identifying and responding to needs in education. Cambridge Journal of Education,35(2), 147-159. DOI: 10.1080/03057640500146757.
- Pedrero, E. (2011). La situación de la convivencia escolar en España: análisis del estudio estatal sobre convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. En J. J. Leiva y R. Borrero (eds.) Interculturalidad y escuela, 13-39.
- Perez Serrano, G. (2004). Investigación cualitativa. Retos e Interrogantes. Madril: La Muralla.
- Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende prepara para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Bartzelona: Graó.
- Pink, S. (zuz.). (2007).Visual interventions: Applied visual anthropology. Vol. 4. New York: Berghahn Books.
- Pozo C., Alonso E., Hernández S., eta Martos Méndez, M. (2005). Determinantes de la satisfacción laboral en trabajadores de la administración pública: el valor de las relaciones. Capital Humano. ISSN 1134-7937, 11(2-3), 247-264.
- Sachau, D. (2007). Resurrecting the motivation – hygiene theory: Herzberg and the positive psychology movement. Human Resource Development Review, 6(4), 377-393. doi: https://doi.org/10.1177/1534484307307546.
- Schon, D. (1989). La formación de profesionales reflexivos. Bartzelona: Paidos-MEC.
- Schon, D. A. (1998). El profesional reflexivo, cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.
- Seo, Y., Ko, J., eta Price, J. L. (2004). The determinants of job satisfaction among hospital nurses: a model estimation in Korea. International Journal of Nursing Studies, 41(4), 437-446.
- Sledge, S., Miles, A. eta Coppage, S. (2008). What role does culture play? A look at motivation and job satisfaction among hotel workers in Brazil. The International Journal of Human Resource Management,19(9), 1667-1682.
- Steinberg, S. R. (Zuz.). (2014). Critical youth studies reader. New York: Peter Lang.
- Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madril: Morata.
- Tan, H. & Lim, A. (2009). Trust in coworkers and trust in organizations. The Journal of Psychology, 143(1), 45-66. https://doi.org/10.3200/JRLP.143.1.45-66.
- Tejada Fernandez, J. (2009). Profesionalización docente en el escenario de la Europa de 2010. Una mirada desde la formación Teacher professionalisation in the European 2010 scenario. A training point of view. Revista de Educación, 349, 463-477.
- Torres, J. (2001). Educación en tiempos neoliberalismo. Madril: Morata.
- Torres, T. S. (2006). La desmotivación del profesorado. Madril: Morata.
- Trilla, J. (1985). Ensayos sobre la escuela: el espacio social y material en la escuela. Bartzelona: Laertes.
- Trilla, J., Gros, B., Lopéz, F., García, M., eta Jesús, M. (1998). La educación fuera de la escuela: ámbitos no formales y educación social. Cuestiones pedagógicas, Universidad de Sevilla 10-11.
- UNESCO (2016). Educacion 2030. Declaracion de Incheon. Hacia una educación inclusiva, equitativa y de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. París: UNESCO: Hemendik hartua: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
- Vázquez-Verdera, V. (2010). La perspectiva de la ética del cuidado: una forma diferente de hacer educación. Educación XXI, 13(1), 177-197. Eskuratuta http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/282/238.
- Walster, E., Walster, G. W., eta Berscheid, E. (1978). Equity: Theory and research. Boston: Allyn and Bacon.
- Woods, P. (1987). La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educa-tiva. Bartzelona: Paidós.
- Yañez Gallardo, R., Arenas Carmona, M., eta Ripoll Novales, M. (2010). El impacto de las relaciones interpersonales en la satisfacción laboral general. Liberabit, 16(2), 193-202.
- Zeichner, K., eta Liston, D. (1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard educational review, 57(1), 23-49.