Experiencias de aprendizaje dialógico en educación superiorlecturas y bibliotecas tutorizadas

  1. Bilbao, Naiara 1
  2. Marauri, Jesús 1
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2012

Issue: 4

Pages: 103-115

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2012.V1.I4.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

From the scientific basis of the dialogic learning model, the development of different methodologies is proposed; more precisely, we report our two-year experience in which students need to read before starting to work on a topic of their curriculum, such reading being the starting point of the presentation for each topic. Besides, tutored libraries, understood as workspaces shared by students and following a peer tutoring methodology, are discussed.

Bibliographic References

  • Aubert, A.; Flecha, A.; García, C.; Flecha, R; y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.
  • Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. Austin: University of Texas Press.
  • Fielding, M. (2004). “Students as Radical Agents of Change”. Journal of Educational Change 2(2), 123-141.
  • FREIRE, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo: XXI.
  • Freire, P. (2009). A la sombra de este árbol. Esplugues de Llobregat: El Roure Editorial.
  • Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Tomos I y II Madrid: Taurus.
  • Koschmann, T. (1999). “Toward a dialogic theory of learning: Bakhtin's contribution to understanding learning in settings of collaboration”. International Society of the Learning Sciences, 38.
  • Orden de 15 de febrero de 2003 del Departamento de Educación y Ciencia, por el que se autoriza la puesta en marcha del proyecto de innovación singular denominado Comunidades de Aprendizaje en diversos centros de la Comunidad Autónoma de Aragón.
  • Sen, A. (2007). India contemporánea: Entre la modernidad y la tradición. Barcelona: Gedisa.
  • Servicio de Orientación de la Universidad de Deusto. (2011). Plan de Acción Tutorial de la Universidad de Deusto. Conceptualización organización y recursos específicos. (Documento interno).
  • Soler, M. (2004). Reading to share: Accounting for others in dialogic literary gatherings. Aspects of the Dialogic Self (pp. 157- 183). Berlin: Lehmans.
  • Topping, K.; Ehly, S. (1998): Peer-Assisted Learning. Mahwah. New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Valls, R.; Soler, M. y Flecha, R. (2008). “Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura”, Revista Iberoamericana de Educación, 46.
  • Villa, A. y Poblete, M. (Directores). (2008). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero.