Ikaskuntza metodologia aktiboakDonostiako lehen hezkuntzako ikastetxeen errealitaterako hurbilpen bat

  1. Ayúcar Castro, Alba 1
  2. Bereziartua Etxeberria, Garbiñe 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2019

Volumen: 31

Número: 2

Páginas: 109-132

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Teaching paradigms are changing and the student tends to be the focus of the teaching-learning process, for which activity learning seems an appropriate approach. Thus, we want to get a general idea of what is happening in our context, by examining the presence of active methodologies in primary schools in Donostia-San Sebastián. Data have been gathered from inquiries made to primary teachers and interviews with experts. 46 teachers from 16 schools in Donostia-San Sebastián answered the questionnaire. In addition, a counselor of the Berritzegune of Donostia-San Sebastián and an inspector of the Department of Education have been interviewed. The results have shown that some active methodologies are known and used, but they are not fully assimilated.

Referencias bibliográficas

  • Anderson, W.L., Mitchell, S.M. eta Osgood, M.P. (2005). Comparison of Student Performance in Cooperative Learning and Traditional Lecture-based Biochemistry Classes. Biochemistry and Molecular Biology Education, 33(6), 387-393.
  • Bonwell, C.C. eta Eison, J.A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 1. Washington, DC: ERIC Clearinghouse on Higher Education.
  • De Miguel, M. (Zuz.) (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Euroupeo de Educación Superior. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Detlor, B., Booker, L., Serenko, A. eta Julien, H. (2012). Student Perceptions of Information Literacy Instruction: The Importance of Active Learning. Education for Information, 29(2), 147-161.
  • Espejo, R. eta Sarmiento, R. (2017). Manual de apoyo docente. Metodologías activas para el aprendizaje. Santiago, Txile: Universidad Central de Chile.
  • Eusko Jaurlaritza (2014). Heziberri 2020. Hezkuntza-eredu pedagogikoaren markoa. Hemendik hartua http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/ heziberri_2020/eu_heziberr/adjuntos/Heziberri_2020_e.pdf
  • Eusko Jaurlaritza (2017). Irakasleen Gida. Euskal hezkuntza-sisteman sartzen diren irakasleentzat. Hemendik hartua https://www.berrigasteiz.com/ site_argitalpenak/docs/000_sistema/0002017001e_Pub_EJ_irakasleentzako_ gida_e.pdf
  • Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56.
  • Finelli, C.J., Richardson, K.M. eta Daly, R. (2013 ekaina). Factors that influence Faculty Motivation to Adopt Effective Teaching Practices in Engineering. 120th ASEE Annual Conference & Exposition, Atlanta, AEB.
  • Freeman, S., Eddy, S.L., McDonough, M., Smith, M.K. Okoroafor, N., Jordt, H. eta Wenderoth, M.P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. PNAS, 111(23), 8410-8415. doi: org/10.1073/pnas.1319030111
  • Gaffney, J.D.H., Gaffney, A.L.H. eta Beichner, R.J. (2010). Do they see it coming? Using Expectancy Violation to Gauge the Success of Pedagogical Reforms. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 6(1) doi: org/10.1103/PhysRevSTPER.6.010102
  • Jiménez, R. (Koord.) (2015). Educación emprendedora. Programa TALOS para el desarrollo de la iniciativa emprendedora en Ciencias de la Educación. Bartzelona: Octaedro.
  • Karrera, I., Garmendia, M. eta Arguiñano, A. (2019). Sinergias entre inclusión, competencias y rendimiento escolar: el caso de la escuela pública de Antzuola. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(1), 83-102. doi: org/10.30827/profesorado.v23i1.9145
  • Kearney, P.T., Plax, G. eta Burroughs, N.F. (1991). An Attributional Analysis of College Students’ Resistance Decisions. Communication Education, 40(4), 325-342.
  • Koermer, C.D. eta Petelle, J.L. (1991). Expectancy Violation and Student Rating of Instruction. Communication Quarterly, 39(4), 341-350.
  • Labrador, M. J. y Andreu, M. A. (2008). Metodologías activas. Grupo de Innovación en metodologías activas (GIMA). Valentzia: Universidad Politécnica de Valencia.
  • Martín, E. (2018/01/16). Diez condiciones para innovar. EDUforics. Hemendik hartua http://www.eduforics.com/es/diez-condiciones-innovar/
  • Michael, J. (2006). Where’s the evidence that active learning works? Adv Physiol Ecuc, 30, 159-167. doi: org/10.1152/advan.00053.2006
  • Morales, P. (2008). Nuevos roles de profesores y alumnos, nuevas formas de enseñar y de aprender en La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje.Bartzelona: Octaedro.
  • Narvaez, E. (2006). Una Mirada a la escuela nueva. La Revista Venezolana de Educación, 35, 629-636.
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educaciónprimaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. (BOE 25 zkia., 2015eko urtarrilak 29). Hemendik hartua https://www.boe.es/buscar/pdf/2015/ BOE-A-2015-738-consolidado.pdf
  • Paños, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 20(3), 33-48. doi: org/10.6018/reifop.20.3.272221
  • Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.
  • Prince, M., Borrego, M., Henderson, C., Cutler, S. eta Froyd, J. (2014).Use of Research-Based Instructional Strategies in Core Chemical Engineering Courses. Chemical Engineering Educaition, 47(1), 27-37.
  • Queen ‘s University (d.g.). why do Active Learning? Kingston, Ontario, Canada: Queen’s University, Hemendik hartua https://www.queensu.ca/activelearningspaces/active-learning/benefits-active-learning
  • Samwel, E. (2010). Entrepreneurship education: a review of its objectives, teaching methods, and impact indicators. Education + Training, 52(1), 20-47.
  • Shekhar, P., Prince, M., Finelli, C., Demonbrun, M. & Waters, C. (2019) Integrating quantitative and qualitative research methods to examine student resistance to active learning. European Journal of Engineering Education, 44(1-2), 6-18, doi: org/10.1080/03043797.2018.1438988
  • Thaman, R., Dhillon, S., Saggar, S. Gupta, M. eta Kaur, H. (2013). Promoting Active Learning in Respiratory Physiology. Positive Student Perception and Imiproved Outcomes. National Journal of Physiology, Pharmacy & Pharmacology, 3(1), 27-34.
  • UPV/EHU (2019). Irakaskuntza-metodologia aktiboak ERAGIN programan. Euskal Herria: Euskal Herriko Unibertsitatea. Hemendik hartua https://www.ehu. eus/eu/web/sae-helaz/eragin-irakaskuntza-metodologia-aktiboak
  • Weimer, M. (2013). Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Wright, M.C., Bergom, I. eta Bartholomew, T. (2019). Decreased class size, increased active learning? Intended and enacted teaching strategies in smaller classes. Active learning in higher education, 20(1), 51-62. doi: org/10.1177/1469787417735607
  • Zabala, A. y Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Bartzelona: Graó.