Mutaciones del espacio escénico en la era digital

  1. Itziar Zorita-Aguirre 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (España)
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2020

Volume: 32

Issue: 2

Pages: 503-518

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.65437 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

Contemporary performings arts encourage intermediality, hybridization and dialogue between multiple media and languages. With the expansion of digital technology, live arts experience new possibilities that often directly affect even theatre ontology. This article aims to delve specifically into the notion of space and observe which are the aspects that have been transformed regarding the traditional notion of space, a space based mainly until now on the co-presence of the participants subjects (public and performers). Through the analysis of various works, contributions of the digital medium in relation to the spatial issue are shown and how these new possibilities determine the processes of reception and aesthetic experience. For the knowledge of this current paradigm, the need to expand the analysis to the discourses around intermediality that improve new perspectives and ways of approaching the subject of study is evidenced.

Funding information

Este artículo se encuadra en el proyecto de investigación titulado GIZAARTE: Diálogos críticos arte/sociedad. El arte contemporáneo como espacio de conocimiento, laboratorio de lo social, dispositivo y realidad, código GIU18/153, financiado por la Universidad del País Vasco EHU/UPV, 2018-2021

Funders

Bibliographic References

  • Bay-Cheng, S., Kattenbelt, C., Lavender, A. & Nelson, R. (2010). Mapping intermediality in performance. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Bolter, J. D. & Grusin, R. (2000). Remediation, understanding New Media. Cambridge, Massachusetts: Mit Press paperback edition.
  • Brook, P. (1968). El Espacio vacío. Barcelona: Ediciones Península.
  • Brooks, P. (2010). Creating new spaces: Dancing in a telematic world. International Journal of Performance Arts & Digital Media, vol. 6, nº 1, pp. 49-60.
  • Castillo, E. (2013). Equipo nodo. México: Embodied. Recuperado de http://embodied.mx/51-2
  • Chapple, F. y Kattenbelt, C. (2006). Intermediality in Theatre and Performance. Amsterdam: Rodopi.
  • Cotaimich, V. (2008). El impacto de las nuevas tecnologías en la puesta en escena. La Estética Dialógica como desafío estético, poético y político. Revista Liminar. Recuperado de: http://www.liminar.com.ar/jornadas04/ponencias/cotaimich.pdf
  • Crew Lab. (2000). Art Terra Nova. Amsterdam: Crew online. Recuperado de http://www.crewonline.org/art/projects
  • Fischer-Litche, E. (2004). Ästhetik des Performativen. Frankfurt: Edition Suhrkamp. Traducido al castellano por Diana González Martín y David Martínez Perucha. Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores, 2011.
  • Giannachi, G. (2004). Virtual Theatres: an introduction. Nueva York: Routlege.
  • Giannetti, C. (2004). El espectador como interactor, Mitos y perspectivas de la interacción.Conferencia pronunciada en el Centro Gallego de Arte Contemporáneo de Santiago de Compostela CGAC, 23 de enero 2004. Recuperado de: http://www.artmetamedia.net/pdf/4Giannetti_InteractorES.pdf
  • Giannetti, C. (2002). Estética Digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. Barcelona: ACC L’Angelot.
  • Kattenbelt, C. (2008). Intermediality in Theatre and Performance: definitions, perceptions and medial relationships. Utrecht University. Vol. 6, 19-29. Doi: 10.6035/CLR
  • Laurel, B. (1991). Computer as Theatre. Pennsylvania: Addison-Wesley.
  • Lavender, A. (2012). Viewing and Acting (and Points in Between): The Trouble with Spectating after Rancière. Contemporary Theatre Review, vol. 2283, 307-326. Doi: 10.1080/10486801.2012.690744
  • Mcluhan, M. (1964). Understanding media: the extensions of man. Nueva York: McGraw-Hill. Traducido al castellano por Patrick Ducher. Comprender los medios de comunicación. Extensiones del ser humano. Barcelona: Editorial Paidós, 2009.
  • Phelan, P. (1993). Unmarked the politics of performance. Londres/Nueva York: Routledge.
  • Rancière, J. (2008). Le spectateur émancipé. Paris: La Fabrique éditions. Traducido por Ariel Dilon. El espectador emancipado. Castellón: Ellago Ediciones, 2010.
  • Siapera, E. (2011). Understanding new media. Londres: SAGE Publications.
  • Strate, L. (2012). El medio y el mensaje de McLuhan. Infoamérica, Iberoamerican Communication Review. 7-8, 61-80.
  • Vanderbeeken, R., Stalpaert, C., Depestel, D. & Debackere, B. (ed.). (2012). Bastard or Playmate? Adapting Theatre, Mutating Media and the Contemporary Performing Arts. Amsterdam: Amsterdam University Press
  • Van de Poel, J. (2005). Opening up Worlds: Intermediality Reinterpreted (Tesis). Universidad de Utrecht. Recuperado de: http://www.ethesis.net/worlds/worlds_contence.htm