Conexiones matemáticas de tipo conceptual en niños de 4 años

  1. Novo, María Luisa 1
  2. Berciano, Ainhoa 2
  3. Alsina, Àngel 3
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  3. 3 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

Journal:
REDIMAT

ISSN: 2014-3621

Year of publication: 2019

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 166-192

Type: Article

DOI: 10.17583/REDIMAT.2019.3938 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDIMAT

Abstract

In this article we analyze the conceptual mathematical connections made by twenty four 4-year-old students, as well as their evolution throughout an academic year. To this end, we have compiled systematically the activities carried out by the students in which connections of mathematical concepts have been introduced, in order to subsequently analyze them both qualitatively and quantitatively. Results indicate: 1) That in all activities different types of connections have been observed between concepts, which have allowed us to establish the following learning itinerary: identifications and differentiations, relations, operators, introduction to graphic representation and, finally, approach to mathematical language; 2) That there is a positive evolution of the conceptual connections throughout the course, both in relation to the number of days dedicated to work connections between mathematical concepts, and in relation to the number of children that correctly solve the proposed activities. From these results, it is concluded that it is necessary to work progressively the conceptual connections in the classroom of Early Childhood Education, facilitating the deep understanding of the mathematical concepts on which we have worked.

Bibliographic References

  • Alsina, Á. (2011a). Aprendre a usar les matemàtiques. Els processos matemàtics: propostes didàctiques per a l’Educació Infantil. Vic: Eumo Editorial.
  • Alsina, Á. (2011b). Educación matemática en contexto de 3 a 6 años. Barcelona: ICE-Horsori.
  • Alsina, Á. (2012a). Más allá de los contenidos, los procesos matemáticos en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 1(1), 1-14.
  • Alsina, Á. (2012b). Hacia un enfoque globalizado de la educación matemática en las primeras edades. Números, 80, 7-24.
  • Alsina, Á. (2013). Early Childhood Mathematics Education: Research, Curriculum, and Educational Practice. REDIMAT. Journal of Research in Mathematics Education, 2(1), 100-153. doi: 104471/redimat.2013.22
  • Arias, A. (2012). Avatares del paradigma conexionista. Ciencia Cognitiva, 6(1), 13-16.
  • Berciano, A., Jiménez-Gestal, C., y Anasagasti, J. (2017). Tratamiento de la orientación espacial en los proyectos editoriales de educación infantil. Educación matemática, 29(1), 117-140. doi: 10.24844/em2901.05.
  • Caño, A. y Luque, J. L. (1995). El conexionismo: un nexo entre las neurociencias y las ciencias cognitivas. Filosofía y Ciencias Cognitivas, 3, 37-49.
  • Carrero, V, Soriano, R. M. y Trinidad, A. (2012). Teoría Fundamentada. Grounded Theory. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.
  • Crespo, A. (2007). Cognición humana: mente, ordenadores y neuronas. Madrid: Ed. Ramón Areces Universitari.
  • Clements, D. y Sarama, J. (2015) El Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas a Temprana Edad. Gran Bretaña: Learning Tools LLC.
  • Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro. París, UNESCO/Madrid, Santillana.
  • Edo, M. (2005). La Educación Matemática en Infantil. Educar, Revista de Educación, 32. Enero/marzo. Secretaria de Educación Gobierno Estado de Jalisco. México. 23-38.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Dordrectht: Kluwer Academic Publishers.
  • Gagné, R.M. (1970). Las condiciones del aprendizaje. Madrid: Aguilar.
  • Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. Handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 65-97). Nueva York: Sage.
  • Lacasta, E. y Wilhelmi, M. R. (2008). Juanito tiene cero naranjas. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. Blanco (Eds.), Investigación en educación matemática XII. (pp. 403–414) Badajoz: SEIEM. Recuperado el 10 de octubre de 2018, de http://www.seiem.es/publicaciones/actas.htm
  • Lago, M. y Rodríguez, P. (1994). Sternberg y el conexionismo. En V. Bermejo (Edit.). Desarrollo cognitivo. (p. 145-158) Madrid: Síntesis.
  • MEC (2008). ORDEN ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Recuperado el 10 de septiembre, de: https://www.boe.es/boe/dias/2008/01/05/pdfs/A01016-01036.pdf
  • N.C.T.M. (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Sevilla. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.
  • Novo, M. L. (2015). Análisis de la educación matemática infantil desde la perspectiva del conexionismo. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y de la Matemática.
  • Novo, M. L.; Alsina, A.; Marbán, J. Mª.; Berciano, A. (2017). Inteligencia conectiva para la educación matemática. Comunicar, 25 ,29-39. doi: 10.3916/C52-2017-03
  • Novo, M.L., Berciano, A. y Alsina, Á. (2017). Educación matemática infantil desde la perspectiva del conexionismo: Análisis de una práctica educativa de aula. Números, 95, 65-96.
  • Ortega, T., y Ortiz, M. (2003). Niveles de dominio de los conceptos básicos de educación infantil. Cálculo mental. GEPEM, 43, 49-78.
  • Pérez, G. (1990). Investigación-acción: aplicaciones al campo social y educativo. Madrid: Ed. Dykinson.
  • Rumelhart, D.E. & McClelland, J.L. (1992). Introducción al procesamiento distribuido en paralelo. Madrid: Alianza.
  • Salgado, M., y Salinas, M. J. (2012). Análisis del concepto número en los libros del 2º ciclo de educación infantil durante la ley orgánica de ordenación general del sistema educativo (LOGSE). Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática" Thales", 80, 23-36.
  • Sanmartí, N. y Tarín, R. M. (2008). Proyectos y actividades para cambiar el entorno. Aula de Infantil, 44, 5-7.
  • Sarama, J. & Clements, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics Education Research. Learning Trajectories for Young Children. New York, NY: Routledge.
  • Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Recuperado el 15 de octubre de 2018, de http://devrijeruimte.org/content/artikelen/Connectivism.pdf
  • Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. US: Sage.