El espacio como elemento didáctico en los procesos de acompañamiento socioeducativo con adolescentes

  1. Jimenez-Jimenez, Joxe 1
  2. Huegun Burgos, Asier 1
  3. Planella Ribera, Jordi 2
  1. 1 Facultad de Educación de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
  2. 2 Universitat Oberta de Cataluña (UOC)
Aldizkaria:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 49

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 59-75

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I2.8291 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Laburpena

The purpose of this research is to analyze space as a key factor in learning the competence of personal autonomy in the processes of socio-educational accompaniment with adolescents, from the perspective of social educators and adolescents. We have carried out a case study in eight centers of the leisure facilities network of San Sebastián (Basque Country), in which adolescents (156), educators (16) and technicians (8) participated providing information through procedures of quantitative (questionnaires) and qualitative (observation, interviews, discussion groups, visual record ...). The categorical analysis of the information has been carried out in three phases (reduction, organization-categorization and interpretation) using the computer support Nvivo11. The data extracted from the questionnaires were processed using the SPSS software package v.25, performing various statistical analyzes: frequencies, measures of centralization and dispersion, correlation coefficients and contingency, comparison of means ...). The complementation and triangulation strategies used in the data analysis have achieved results that revolve around three dimensions: a) Objectives and competences, b) uses of the equipment and c) achievement of objectives. The most relevant results obtained show that the use of certain spaces (meeting, play…) contribute in a relevant way to the development of autonomy and personal initiative. The conclusions, in agreement with other state and international investigations, indicate that the didactic strategy of learning by spaces is appropriate for the acquisition of the basic competences in the adolescent collective; and it offers the educating agents in their professional work valid scenarios to develop accompaniment processes facilitating transitions of the adolescent collective.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aramendi, P., Arburua, R. M., & Buján, K. (2018). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 109-124. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.278991
  • Area, M. (2017). La metamorfosis del material didáctico digital tras el paréntesis Gutenberg. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 13–28. doi: https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.13
  • Bautista, A. (2009). Relaciones interculturales mediadas por narraciones audiovisuales en educación. Comunicar, 33, 169-179. doi: https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-006
  • Bazeley, P., & Jackson, K. (2013). Qualitative data analysis with NVivo (2ed.).
  • Bonàs, M. (2005). El Martinet, una comunidad en crecimiento. Recuperado de: http://www.mec.es/cesces/seminario-2005/indice-seminario-2005.htm
  • Caride, J. A. (2018). Lo que el tiempo esconde, o cuando lo social necesita de la Pedagogía. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 32, 17-29. doi: https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.02
  • Coleman, J. (1980). The nature of adolescence. Londres: Methuen.
  • Comas, D. (2011). ¿Por qué son necesarias las políticas de juventud? Revista de Estudios de Juventud, 94, 11-26.
  • Comisión Europea (2004). Competencias clave para un aprendizaje permanente. Un marco de referencia europeo. Recuperado de: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_es.pdf
  • Delingny, F. (2007). Oeuvres. Paris: L’Arachnéen.
  • Escamilla, A. (2008). Las competencias básicas: Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Barcelona: Graó.
  • Eustat (2017). Pirámides interactivas. Recuperado de: http://www.eustat.eus/indic/indicadoresgraficosvistapir.aspx?idgraf=522yo=ig
  • Feldman, A. F., & Matjasko, J. L. (2005). The role of school-based extracurricular activities in adolescent development: A comprehensive review and future directions. Review of Educational Research, 75(2), 159-210.
  • Garagorri, X. (2009). Orientaciones para desarrollar la iniciativa y el espíritu emprendedor. Aula de Innovación Educativa, 182, 13-16.
  • Gardner, M., Roth, J., & Brooks-Gunn, J. (2008). Adolescents’ participation in organized activities and developmental success 2 and 8 years after high school: Do sponsorship, duration, and intensity matter? Developmental Psychology, 44 (3), 814.
  • Gaztematika, & Funes, J. (2010). Documento base: la definición del servicio polivalente para adolescentes. Donostia: Diputación Foral de Gipuzkoa. Dirección General de Infancia y Juventud.
  • Giró, J. (2011). Las amistades y el ocio de los adolescentes, hijos de la inmigración. Papers: Revista de Sociologia, 96(1), 77-95.
  • Cleveland, B. W. (2011). Engaging spaces. Innovative learning environments, pedagogies and students engagement in the middle years of school. University of Melbourne, Faculty of Architecture, Building and Planning.
  • Hall, G. S. (1904). Adolescence (vols. 1 y 2). New York: Appleton.
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
  • Korthagen, F. A. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-97.
  • Kushner, S. (2009). Recuperar lo personal. En J. I. Rivas y R. A. Herrera (Eds.), Voz y educación (pp. 9-16). Barcelona: Octaedro.
  • Mokhtar, F., Jiménez-Rodríguez, M. Á., Heppell, S., & Segovia, N. (2016). Creando espacios de aprendizaje con los alumnos para el tercer milenio. Bordón. Revista de pedagogía, 68(1), 61-82. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68104
  • Montserrat, C., & Melendro, M. (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113-135. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19034
  • Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, A., Hernando, A., & Pertegal, M. (2010). Más allá del déficit: Construyendo un modelo de desarrollo positivo adolescente. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 223-234.
  • Otálora, Y. (2010). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. Cs, 5, 71-96.
  • Padilla-Carmona, M. T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. Madrid: CCS.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. México: SEP.
  • Pineau, P., Dussel, I., & Caruso, M. (2001). La escuela como máquina de educar: tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.
  • Planella, J. (2016). Acompañamiento social. Barcelona: EdiUOC.
  • Romañá, T. (2016). Educación y arquitectura: Un monográfico para un campo emergente. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(1), 27-39. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68102
  • Ruiz-Román, C., Molina, L., & Alcaide, R. (2018). Trabajo en red y acompañamiento socioeducativo con estudiantes de secundaria en desventaja social. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 453-474.
  • Rubin, K. H., Bukowski, W. W., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and group. En W. Damon, N. Eisenberg y R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (pp. 619-699). New York: Wiley.
  • Santiago, K., Jimenez, O., & Lukas, J. F. (2018). Metodo mistoak Hezkuntza-ikerkuntzan. Tantak, 30(1).
  • Sanz, E., Alonso, R. A., Saénz de Jubera, M., Ponce de León, A., & Valdemoros, M. A. (2018). Ocio, redes sociales y estudiantes españoles. Educación XX1, 21(2), 59-78. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19538
  • Soler-Masó, P., & Planas-Lladó, A. (2008). La evaluación de las políticas locales de juventud. Análisis de la situación actual y propuesta de un instrumento de evaluación. Girona: Instituto de Investigación de la Universidad de Girona (inèdit).
  • Soler-Maso, P., Trilla, J., Jiménez-Morales, M., & Úcar, X. (2017). La construcción de un modelo pedagógico del empoderamiento juvenil: espacios, momentos y procesos. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 30, 19-34. doi: https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.02
  • Thornburg, D. (2013). From the Campfire to Holodeck. Creating Engaging and Powerful 21st Century Learning Environments. New York: John Wiley & Sons.
  • Yin, R. (2003). Case study research: Design and methods. London: Sage.
  • Zabala, A., & Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Aula de Innovación Educativa, 161, 40-46.