Proceso de integración de las jóvenes vascas de ascendencia africana

  1. Irune Ruiz Ciarreta 1
  2. Oier Ochoa de Aspuru Gulin 1
  3. Maite Fouassier Zamalloa 1
  1. 1 Ikuspegi-Observatorio Vasco de Inmigración/ Immigrazioaren Euskal Behatokia
Journal:
Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria = Revista vasca de sociología y ciencia política

ISSN: 0214-7912

Year of publication: 2019

Issue: 67

Pages: 22-38

Type: Article

DOI: 10.18543/INGURUAK-67-2019-ART02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria = Revista vasca de sociología y ciencia política

Abstract

This article presents some of the key findings of the research conducted by Ikuspegi-Basque Observatory of Immigration on the integration process of the young second generation women of african ancestry in the Basque Autonomous Region. In order to accomplish this objective, this research followed a qualitative approach with three focus groups where women of both north-African and sub-Saharan ancestry took part. This study shows the difficulties these young women have faced over their acculturation processes within a society that, although they were raised in it, keeps seeing them as foreigners.

Bibliographic References

  • Aierdi Urraza, X. & Oleaga Páramo, J. A. (2011). Estudio sobre las mujeres inmigrantes extranjeras de la sociedad vasca. Vitoria-Gasteiz: Emakunde.
  • Alba, R., & Holdaway, J. (2013). «The Children of Immigrants at School. A Comparative Look at Integration in the United States and Western Europe». New York: New York University Press.
  • Alba, R., & Nee, V. (2003). Remaking the American main stream. Assimilation and contemporary immigration. Cambridge: Harvard University Press.
  • Fullaondo Elordui-Zapaterietxe, A. (2017). Un acercamiento teórico y conceptual. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Huntington, S. P. (2009) The Hispanic Challenge. Foreing Policy, 141. Recuperado de: https://foreignpolicy.com/2009/10/28/the-hispanic-challenge/
  • Ikuspegi. (2014). Estudio-Diagnóstico sobre el fenómeno migratorio en Vitoria-Gasteiz. Recuperado de: https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/ adjuntos/es/27/34/62734.pdf
  • Ikuspegi. (2018). Barómetro: Percepciones y actitudes hacia la población de origen extranjero. Recuperado de: http://www.ikuspegi.eus/documentos/barometros/2018/bar_ CAE_2018_CAS_web.pdf
  • Louie, V. (2006). Second-generation pessimism and optimism: How Chinese and Dominicans understand education and mobility through ethnic and transnational orientations. International Migration Review, 40(3), 537-572.
  • Otero Gutiérrez, B., & Mendoza Pérez, K. (2017). La diversidad infantil y juvenil de la CAE en cifras. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Portes, A., Kelly, P. F., & Haller, W. (2006). La asimilación segmentada sobre el terreno: la nueva segunda generación al inicio de la vida adulta. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, (19), 7-58.
  • Portes, A., & Rumbaut, R. (2001). Legacies: the story of the immigrant second generation. Berkeley: University of California Press.
  • Portes, A., Vickstrom, E., & Aparicio Gómez, R. (2013). Hacerse adulto en España. Autoidentificación, creencias y autoestima de los hijos de inmigrantes. Papers: revista de sociologia, 98(2), 0227-261.
  • Telles, E., & Ortiz, V. (2008). Generations of exclusion: Mexican-Americans, assimilation, and race. New York: Russell Sage.
  • Terrén, E. (2011). Identidades desterritorializadas. El sentimiento de pertenencia nacional entre los adolescentes de familias inmigradas. Papers. Revista de Sociologia, 96(1), 97-116.