The role of the media with regard to news aggregators. Their presence on Menéame

  1. Camacho-Markina, Idoia 1
  2. Pastor, Jose-Mari 1
  3. Urrutia, Santi 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2019

Volumen: 32

Número: 4

Páginas: 17-28

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.32.4.17-28 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

The development of web 2.0 has brought with it new communication platforms based on the active role of users and their mutual collaboration. In this new media ecosystem, news aggregators have come into being and these have led to a new way of distributing journalistic content over the social web. This article analyzes the origin of contents promoted to the front page of Menéame, the most successful Spanish-language news aggregator. The main objective is to discover which media outlets the news published during its first ten years of existence (2006- 2015) comes from, in order to identify the most linked media and find out about their development during that period.

Información de financiación

This work is a part of the project Reactions from Citizen's Ethics on the Menéame Social Network, supported by the Ministerio de Industria, Economía y Competitividad of the Spanish Government (grant number CSO2014-59077-R).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aragón, P., Gómez, V. & Kaltenbrunner, A. (2017). Detecting Platform Effects in Online Discussions. Policy & Internet, 9(4), 420-443.
  • Athey, S., Mobius, M. M. & Pál, J. (2017). The Impact of News Aggregators on Internet News Consumption. Stanford University Graduate School of Business Research Paper, 17-8, 1-31. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=2897960
  • Cagé, J. (2016). Salvar los medios de comunicación. Barcelona: Anagrama.
  • Calzada, J. & Gil, R. (2016). What Do News Aggregators Do? Evidence from Google News in Spain and Germany. SSRN. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=2837553
  • Candón, J. I. (2012). Ciudadanía en la Red: poder y contrapoder en los medios de comunicación. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18(2), 679-687.
  • Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
  • Chiou, L. & Tucker, C. (2017). Content aggregation by platforms: The case of the news media. Journal of Economics & Management Strategy, 26(4), 782-805.
  • Cruz, J. & Suárez, J. C. (2014). Patrones de consumo informativo de las audiencias digitales: entre el interés público y las soft news. In F. Sabés & J. J. Verón (Coords.), Universidad, investigación y periodismo digital (pp. 128-139). Zaragoza: Asociación de Periodistas de Aragón.
  • Ferreras, E. M. (2009). Nuevas herramientas en el sistema digital: la promoción social de noticias en castellano. Análisis de “Menéame”. Comunicación y pluralismo, 8, 155-167.
  • García, B. & Capón, J. L. (2004). Las Bitácoras o weblogs y la lógica del campo informativo. Un análisis comparativo con la agenda mediática tradicional. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 10, 113-128.
  • García, M. C., Fernández, C. & Porto, L. (2017). Empoderamiento de los jóvenes a través de las redes sociales. Construcción de una ciudadanía digital comprometida. Communication & Society, 30(3), 129-140.
  • Gillmor, D. (2004). We the media: Grassroots journalism by the people, for the people. Sebastopol, CA: O’Reilly.
  • Gronemeyer, M. E. (2006). Periodismo en guardia. El reto de los ‘blogs’. Cuadernos de Información, 19, 22-29.
  • Islas, O. (2008). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra Clave, 11(1), 29-39.
  • Islas, O. (2010). Internet 2.0: El territorio digital de los prosumidores. Revista Estudios Culturales, 3(5), 43-63.
  • Kaltenbrunner, A., González, G., Ruiz de Querol, R. & Volkovich, Y. (2011). Comparative analysis of articulated and behavioural social networks in a social news sharing website. New Review of Hypermedia and Multimedia, 17(3), 243-266.
  • Leavitt, A. & Clark, J. (2014). Upvoting Hurricane Sandy: Event-Based News Production Processes on a Social News Site. In M. Jones, P. Palanque, A. Schmidt & T. Grossman (Eds.), Proceedings of the 32nd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Syste,ms (pp. 1495-1504). Toroto, Canada: ACM Press.
  • Levy, F. (2008). 15 minutes of fame. Becoming a Star in the Youtube Revolution. New York: Alpha.
  • Llobet, G. (2015). Los agregadores de noticias y la prensa escrita en la era de Internet. Papeles de Economía Española, 145, 172-179.
  • López Jiménez, D. & Reinoso, J. (2016). De consumidores a productores: Análisis comparativo de las teorías de la Media Ecology y la Ecología Humana de la Comunicación con base en el fenómeno de crecimiento del consumo y producción de contenidos en Internet en los estudiantes ecuatorianos. Razón y Palabra, 20(95), 679-708.
  • Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Orduña, E. & Ontalba, J. A. (2008). Presencia de la prensa digital española en la web social: análisis de Menéame. El profesional de la información, 17(5), 511-518.
  • Orihuela, J. L. (2002). Nuevos paradigmas de la comunicación. Chasqui, 77, 10-13.
  • Picard, R. G. (2014). Twilight or new dawn of journalism? Evidence from the changing news ecosystem. Journalism Studies, 15(5), 500-510.
  • Ramonet, I. (2011). La explosión del periodismo. De los medios de masas a la masa de medios. Madrid: Clave Intelectual.
  • Robledo Dioses, K., Atarama Rojas, T. & Palomino Moreno, H. (2016). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240.
  • Scolari, C. A. (2011). Conversaciones teóricas, divergencias conceptuales y transformaciones en el ecosistema de medios. Alrededor de la(s) convergencia(s). Comunicación: estudios venezolanos de comunicación, 154, 33-39.
  • Straub-Cook, P. (2018) Source, Please? A content analysis of links posted in discussions of public affairs on Reddit. Digital Journalism, 6(10), 1314-1332.
  • Suran, M. & Kilgo, D. K. (2017). Freedom from the Press? How Anonymous Gatekeepers on Reddit Covered the Boston Marathon Bombing. Journalism Studies, 18(8), 1035-1051.
  • Toffler, A. (1981). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.