Ipuin-moldaketa herri-hizkerara egokitzeko eta modu esanguratsuan kontatzeko markaketaahozko komunikazioa lantzen eta aztertzen Haur Hezkuntzako gelan

  1. Udane Beaskoetxea
  2. Mikel Iruskieta
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2019

Volume: 31

Issue: 1

Pages: 53-80

Type: Article

DOI: 10.1387/TANTAK.20149 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Sustainable development goals

Abstract

Lan honetan Martin Txiki eta Basajaunak ipuinaren irakurketa ozen esanguratsuak talde zehatz bateko haurren hizkuntza- eta komunikazio-gaitasunean izan duen eragin zuzena aztertu da, beren beregi diseinatutako esku-hartze eta ikerketa baten bidez. Zehatzago, ipuina bizkaierara moldatu da eta Mungiako Legarda HLHI ikastetxeko Haur Hezkuntzako 4 urteko gela batean irakurri da, horrek haurrek duten euskalkiaren ezagutzan eta egiten duten erabileran duen eragina aztertzeko. Eskuhartzea egiteko lan moldea konstruktibismoan oinarritu da. Beraz, haurrek euskalkiaren zein jabekuntza duten zehazteko aurretiazko jarduerak egin dira. Ondoren, ipuin horren irakurketa esanguratsua burutu da euskara batuan eta mendebaldeko euskalkian, horren osteko jardueren bidez, euskalkian irakurtzeak haur ezberdinen ahozko komunikazio-gaitasunean izan duen eragina neurtzeko. Orokorrean ondorioztatu da euskalkian egindako irakurketak gaitasun hori osotu duela, nahiz eta euren ama-hizkuntzaren arabera emaitza ezberdinak eman diren.

Bibliographic References

  • 237/2015 Dekretua, abenduaren 22koa, Haur Hezkuntzako curriculuma zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezartzekoa.
  • Aizpurua, L., Beaskoetxea, U., Karrillo, J. eta Iruskieta, M. (2018). Ipuinetako pertsonaiak ezaugarritzeko komunikazio estrategiak: irakaslearentzako gida xume ulerterraza. UZTARO 107, 37-51.
  • Amestoy, K. eta Martinez B. (1992). Behin bazen. Donostia: Elkar.
  • Arejita, A. (2002). Bizkai euskeraren jarraibide liburua. Lehenengo pausuak. Bilbo: Labayru Ikastegia.
  • Arejita, A. (2005). Bizkai euskeraren jarraibide liburua. Bigarren pausuak. Bilbo: Labayru Ikastegia.
  • Aurrekoetxea, G., Gaminde, I. Gandarias, L. eta Iglesias, A. (2015). Euskararen azentuera: hizkera tradizionaletatik euskara estandarrera. Eridenen du zerzaz kontenta. Sailkideen omenaldia Henrike Knörr irakasleari (1947-2008).
  • UPV/EHUren Argitalpen Zerbitzua, 71-95. Beaskoetxea, U. (2018). Ipuinaren moldaketa bizkaierara eta bere erabilera ahozko komunikazioa lantzeko Haur Hezkuntzan (Gradu Amaierako Lana). UPV/EHU, Leioa.
  • Boersma, P. (2002). Praat, a system for doing phonetics by computer. Glot international, 5.
  • Díaz, G. (2016). El profesor de lenguas/IX: Competencia metodológica para la enseñanza y el aprendizaje- Principales tendencias metodológicas, enfoques y métodos contemporáneos. EHUko Udako Ikastaroak.
  • Canale, M. (1983). From communicative competence to communicative language pedagogy. J.C. Richards eta R.W. Schmidt (ed.). Language and Communication. Longman. New York.
  • Crystal, D. (2003). English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Elordieta, G. (2008). An overview of theories of the syntax-phonology interface. Anuario del Seminario de Filología Vasca «Julio Urquijo», 42(1), 209-286.
  • Elordui, A. eta Maia, J. (2002). Eskola eta dialektoak: irakaskuntzan gertatzen diren arazoak eta irtenbideak. Revista Psicodidáctica, 13, 105-116.
  • Etxebarria, A. eta Garay, U (2013). Komunikazio-gaitasuna: Lehen Hezkuntzako irakaslegaiak trebatzen. UPV/EHUko ikasmaterialen sare-argitalpenak. 2018- 10-10 hartuta, hemendik: https://ikasmaterialak.ehu.eus/hezkuntza/euskarabatua-eta-euskalkiak-eskolan
  • Gaminde, I. (2002). Bizkaiko euskararen ezaugarri fonologiko batzuen inguruan. Euskalingua, 1, 4-14.
  • Garate, G. (1996). Bizkaiera eta Gipuzkera. Jakin, 92, 89-103.
  • García, J.D., Rigo, E. eta Jiménez, R. (2017). Multimedia Learning-a eta bigarren hizkuntzen ikaskuntza (I): teoria. e-Hizpide 90, 1-10.
  • García-Arriola, E.A. eta Iruskieta, M. (2016). Intentziozko irakurketa ozena: lehen urratsak. Tantak, 28(2), 85-110.
  • González-Such, J., Jornet, J.M eta Bakieva, M. (2013). Consideraciones metodológicas sobre la evaluación de la competencia oral en L2. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 1-20.
  • Jaurlaritza, E. (2008). Oinarrizko gaitasunak EAEko Hezkuntza Sisteman. 2018- 09-27an hartuta, hemendik: http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/eu_curricul/adjuntos/14_curriculum_ competencias_300/300002e_Pub_BN_Competencias_Basicas_e.pdf
  • Maia, J. (2001). Estandarra eta dialektoak nola ulertu eta tratatu irakaskuntzan. Revista Psicodidáctica, 11-12, 239-254.
  • Maia, J. eta Larrea, K. (2008). Euskara batua eta euskalkiak Haur Hezkuntzan eta Lehen Hezkuntzan. UPV/EHUko ikasmaterialen sare-argitalpenak. 2017- 10-28 hartuta, hemendik: https://ikasmaterialak.ehu.eus/hezkuntza/euskarabatua-eta-euskalkiak-eskolan
  • Mungiako Ikastetxeak (2012). Mungialdeko berbak. Mungia: Mungiako Udala.2017-10-28an hartuta, hemendik: http://www.mungia.org/ documents/10965/b435453d-9b5f-47f3-85a8-a21793d77a97
  • Mungiako Udala eta Emun Zerbitzuak (2017). Euskara Foroak: Euskararen Plan Estrategikoa 2018-2022. 2018-01-14an hartuta, hemendik: http://www.mungia.eus/documents/10965/2ac3ac3b-bc84-4f60-8cdf-a5c5bb3aa635
  • Murua, M. (2010). Martin Txiki eta Basajaunak. Donostia: Elkar.
  • Quinto, B. (2005). Los talleres en educación infantil. Espacios de crecimiento. Barcelona: Graó.
  • Sánchez-Cano, M. (2001). Las estrategias educativas de iteracción verbal en el contexto educativo, in Aprendiendo a hablar con ayuda. Lleida: Milenio.
  • Segura, A. (2016). Euskaraz irakurtzen ikasi, irakurriz euskara ikasteko. Hizpide: euskalduntze-alfabetatzearen aldizkaria, 34(89), 4
  • Segura, M. (2005). El ambiente y la disciplina escolar desde el conductismo y el constructivismo. Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-18.
  • Spielmann, G. (2013). La compétence communicative les situations d’utilisation. Les essentiels. Apprendre et enseígner. 2018-02-25an hartuta, hemendik: http://faculty.georgetown.edu/spielmag/docs/FLE/competence.htm#haut
  • Zuazo, K. eta Goiti, U. (2017). Uribe Kosta, Txorierri eta Mungialdeko Euskara. Bilbo: Euskal Herriko Unibertsitatea.