Zuzendaritza artistikoaren katebegiak Dantza filman

  1. Iturbe Tolosa, Andoni 1
  2. Gonzalez Abrisketa, Marian 2
  3. del Castillo Aira, Itxaso 3
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), Ikus-entzunezko, Komunikazioa eta Publizitatea Saila
  3. 3 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), Artea eta Teknologia Saila
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2019

Issue Title: Investigación en Danza (II)

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 211-228

Type: Article

DOI: 10.1387/AUSART.20663 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

The aim of this article is to analyze the movie Dantza from an art direction point of view. So far, only a very limited number of publications about art direction have been published overall. This article studies the visual and plastic effects, its artistic concept and the meaning of the natural and artistic spaces. So far, a new Basque imaginary has been constructed in this production, which took almost six years. The analysis uses the Qualitative methodology throught in-depth interviews and film analysis. In conclution, the artistic concept of a new Basque imaginary required a large number of references and some major craftwork. The art direction has required innotative approaches, such as the use of the symbolism, which has created by Koldobika Jauregi and inspired by previous work from anthropologist Jose Antonio Urbeltz. The cinematographer Javi Agirre created very poweful and visual shapes.

Bibliographic References

  • Bachelard, Gaston. (1942) 2003. El agua y los sueños: Ensayo sobre la imaginación y la materia. Itzulpena, Ida Vitale. Mexiko Iria: Fondo de Cultura Económica
  • Basterretxea Polo, Jose Inazio & Marian Gonzalez Abrisketa. 1997. Semiotika eta masa-komunikazioa: panorama europarra. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea
  • Cortes-Selva, Laura & María Mercedes Carmona Martínez. 2014. “Propuesta metodológica para el análisis del estilo visual de los filmes: Un acercamiento empírico”. In Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014, koord., Francisco Ubierna Gómez, Javier Sierra Sánchez, 817-34. Madril: Fragua
  • Cortes-Selva, Laura. 2016. “Fotografía y series de televisión: Metodología para el análisis del estilo visual televisivo”. Index Comunicación 6:135-50
  • Cortes-Selva, Laura. 2018. Comunicación visual: Fotografía cinematográfica avanzada. Bartzelona: UOC
  • Deleuze, Giles. 1987. La imagen-tiempo: Estudios sobre cine. Itzulpena, Irene Agoff. Bartzelona: Paidós
  • Eco, Umberto. (1972) 1986. La estructura ausente: Introduccion a la semiotica. Itzulpena, Francisco Serra Cantarell. Bartzelona: Lumen