La rebelión de Galateaautómatas, cíborgs y otras construcciones femeninas subversivas del siglo XXI

  1. Abalia Marijuán, Andrea 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Umática: revista sobre creación y análisis de la imagen

ISSN: 2659-8574

Year of publication: 2018

Issue Title: Dolly y los otros Prometeos: Imágenes y retos del S. XXI

Issue: 1

Pages: 33-56

Type: Article

DOI: 10.24310/UMATICA.2018.V0I1.4743 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Umática: revista sobre creación y análisis de la imagen

Sustainable development goals

Abstract

Since time immemorial, the archetype of artificial woman has embodied the desire for masculine domination and an ambivalent eroticism derived from the fear of its presumed uprising. In addition to constituting one of the fundamental representations of misogyny, the artificial creature embodies one of the paradigms of the sinister feminine. Thus, on the myth of Pygmalion and Galatea have been built innumerable feminine constructions, automatons, cyborgs and replicants that last until today. The cultural heritage of these myths, which are updated again and again under different forms, ends up perpetuating gender stereotypes and values of submission and domination implicit in them. This article intends to reflect on the implications derived from the said cultural heritage, proposing feminist art as a way to analyze and question the mechanisms still configuring our identity and power relations between genders.

Bibliographic References

  • Almodóvar, P. (2012). La piel que habito. Barcelona: Anagrama.
  • Amorós, C. (1991). Hacia una crítica de la razón patriarcal. Barcelona: Anthropos.
  • Baudrillard, J. (1993). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairos.
  • Bornay, E. (2008). Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.
  • Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
  • Bravo-Villasante, C. (1973). El alucinante mundo de E.T.A. Hoffmann. Madrid: Nostromo.
  • De Beauvoir, S. (2011). El segundo sexo. Madrid: Cátedra.
  • Foster, H. (2008). Belleza compulsiva. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Freud, S. (1976). Lo siniestro. En Obras Completas. Buenos Aires: Amorrortu
  • Haraway, D. (1991). Manifiesto para cyborgs: ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo XX. Madrid: Cátedra.
  • Jentsh, E. (1906). Zur Psychologie des Unheimlichen. Publicado en Psychiatrisch-Neurologische Wochenschrift.
  • Krauss, R. (1985). Corpus Delicti. En L´Amour fou: Photography and Surrealism. Washington y Nueva York: Abbeville. (pp.31-72).
  • Kristeva, J. (2010). Poderes de la perversión. México: Siglo XXI.
  • Levin, I. (1984). Las poseídas de Stepford. Barcelona: Plaza & Janés.
  • Pedraza, P. (2004). Máquinas de amar, secretos del cuerpo artificial. Madrid: Valdemar.
  • Pedraza, P. (1991). La bella, enigma y pesadilla. Barcelona: Tusquets.
  • Pollock, G. (2013). Visión y diferencia. Buenos Aires: Fiordo.
  • Rilke, R.M. (1980). Elegías de Duino. Barcelona: Lumen.
  • Trías, E. (1996). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Ariel.
  • Ventura, L. (2000). La tiranía de la belleza. La mujeres ante los modelos estéticos. Barcelona: Plaza & Janés.
  • Villiers de L´Isle-Adam, A. (1998). La Eva Futura. Madrid: Valdemar.
  • Zafra, R. (2010). Entre Evas y ciborgs. Dialécticas feministas entre la «ficciónmujer» y las mujeres en las ficciones. En Broncano F. y De la Fuente, D.H. (Ed.), De Galatea a Barbie: autómatas, robots y otras figuras de la construcción femenina (pp. 275-309). Madrid: Lengua de Trapo