Hacia una filosofía de las cosas de inspiración heideggeriana

  1. Iñigo Galzacorta Muñoz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Differenz

ISSN: 2386-4877

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: I Jornadas Differenz: Heidegger ad hoc

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 43-57

Mota: Artikulua

DOI: 10.12795/DIFFERENZ.2015.I01.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Differenz

Laburpena

The aim of this paper is to sketch some of the basic directions that a philosophy of things inspired in Heidegger’s thought should explore. It will discuss some objections that a contemporary author like Bruno Latour has posed to Heidegger, suggesting that he hasn’t paid sufficient attention to the particular things that shape the world in which we live. To this effect, it will consider Heidegger’s development of the notions of «world» and «earth» as the horizon from where we should understand the being of things.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Heidegger, M. (1993): Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemayer Verlag.
  • Heidegger, M. (1994): «Die Zeit des Weltbildes» en: Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1997): «Das Ding» en: Vortäge und Aufsätze, Pfullingen: Günther Neske.
  • Heidegger, M. (1997): «Bauen, Wohnen, Denken» en Vortäge und Aufsätze, Pfullingen: Günther Neske.
  • Heidegger, M. (1994): «Der Ursprung des Kunstwerkes» en Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1989): Beiträge zur Philosophie. (Vom Ereignis). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Latour, B. (2007): Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Latour, B. (2009): «Spheres and Networks. Two way to reinterpret Globalization» en Harvard Design Magazine. Spring/Summer, 30, pp. 138-144.
  • Latour, B. (2008): Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red, Buenos Aires: Manantial.