New accounting information systeman application for a basic social benefit in Spain

  1. Noemí Peña-Miguel 1
  2. Joseba Iñaki De La Peña 2
  1. 1 Departamento de Economía Financiera I; Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Bilbao, Spain
  2. 2 Departamento de Economía Financiera I; Instituto de Investigación Financiera y Actuarial, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Bilbao, Spain
Revista:
Revista de contabilidad = Spanish accounting review: [RC-SAR]

ISSN: 1138-4891

Año de publicación: 2018

Volumen: 21

Número: 1

Páginas: 28-37

Tipo: Artículo

DOI: 10.1016/J.RCSAR.2017.07.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de contabilidad = Spanish accounting review: [RC-SAR]

Resumen

La información contable sobre prestaciones sociales se incluye, de acuerdo con el ámbito de su gestión,en el presupuesto general de la Seguridad Social. La información que contiene el presupuesto puede ser relevante, pero es probable que sea insuficiente para permitir comparaciones con los estados financieros de una entidad de períodos anteriores y con los estados financieros de otras entidades. Por tanto, IPSAS1 propone la presentación de información adicional. Sobre la base de la teoría de la «Nueva Gestión Pública», este documento propone un modelo de contabilidad agregado para el gasto contable como un sistema de información plurianual que complementa y amplía la información sobre una posible prestación social básica. Este sistema informa detalladamente sobre las tendencias de los temas que la financian con el objetivo de lograr la máxima transparencia y responsabilidad en las administraciones públicas para asegurar la provisión oportuna de información de calidad.

Referencias bibliográficas

  • Albalate, D., The institutional, economic and social determinants of local government transparency. Journal of Economic Policy Reforms 16:1 (2013), 90–113.
  • Allen, R., Schiavo-Campo, S., Garrity, T., Assessing and reforming public financial management: a new approach. Documents and Reports, 27584, 2004, World Bank, Washington, DC.
  • Arellano, D., Nueva gestión pública: ¿el meteorito que mató al dinosaurio? Lecciones para la reforma administrativa en países como México (Trans.) NPM: the meteorite that killed the dinosaurs?. Lessons for administrative reform in countries like Mexico Revista del CLAD Reforma y Democracia 23 (2002), 1–21.
  • Auerbach, A., Gokhale, J., Kotlikoff, L., Generational accounting: A meaningful way to evaluate fiscal policy. The Journal of Economic Perspectives 8:1 (1994), 73–94.
  • Boado, M.C., Settergren, O., Vidal-Meliá, C., El balance actuarial del sistema de reparto. Modelo «sueco» frente a modelo EE.UU.: posible aplicación al caso español. Revista Española de Financiación y Contabilidad. Spanish Accounting Review XL (2011), 97–113.
  • Boden, R., Gummett, P., Cox, D., Barker, K., New public management and the funding of science and technology services to the UK government. Accounting Auditing and Accountability Journal 11:3 (1998), 267–291.
  • Bovens, M., Public accountability. Ferlie, E., Lynn, L., Pollitt, C., (eds.) The Oxford handbook of public management, 2005, Oxford University Press, Oxford.
  • Broadbent, J., Guthrie, J., Change in the public sector: A review of recent alternative. Accounting Research. Accounting Auditing and Accountability Journal 5:2 (1992), 3–31.
  • Broadbent, J., Laughlin, R., Absorption and Absorbing Groups in Schools and GP Practices in the UK. Accounting Auditing and Accountability Journal 11:3 (1998), 403–434.
  • Brusca, I., Una nueva perspectiva de los informes financieros en Contabilidad pública: los indicadores de gestión. Revista de Contabilidad: Spanish Accounting Review, 1997, 27–56.
  • Brusca, I., El control de la estabilidad presupuestaria y sostenibilidad financiera: Un nuevo reto para los Órganos de Control Externo. Auditoría Pública 59 (2013), 77–86.
  • Brusca, I., Montesinos, V., Chow, D., Legitimating International Public Sector Accounting Standards (IPSAS): The case of Spain. Public Money & Management 33:6 (2013), 437–444.
  • Canales, J.M., Algunas consideraciones sobre los nuevos retos de la modernización del control de las administraciones públicas contemporáneas. Auditoría Pública 58 (2012), 19–29.
  • Commission of the European Communities, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee of the Regions. 10/05/2007 Brussels. 2007.
  • de Coninck-Smith, N., Restructuring for efficiency in the public sector. McKinsey Quarterly 4 (1991), 133–150.
  • Cubillo, C., Hacia una teoría general sobre la corrupción en la vida pública: Towards a general theory on corruption in public life. Revista Española de Control Externo 4:11 (2002), 37–70.
  • Day, P., Klein, R., Accountabilities: Five public services, Vol. 357, 1987, Taylor & Francis.
  • Dillard, J., Roslender, R., Taking pluralism seriously: Embedded moralities in management accounting and control systems. Critical Perspectives on Accounting 22:2 (2011), 135–147.
  • European Economy (2/2012). The 2012 Ageing Report. Economy and budgetary projections for the 27 EU Member States (2010–2060).
  • Fernández Rodríguez, E., La Nueva Gestión Pública: New Public Management. Partida Doble, 2000, 111.
  • Hassan, M.M., Transformation to more-accrual-based accounting practices in Indonesian government. Journal of International Business Research 14:1 (2015), 139–165.
  • Hood, C., A public management for all seasons?. Public Administration 69 (1991), 3–19.
  • Hood, C., Transparency in historical perspective. Hood, C., Heald, D., (eds.) Transparency: The key to better governance, 2006, Oxford University Press.
  • International Federation of Accountants, IFAC, The Importance of Accrual-based Financial Reporting in the Public Sector. 2014 https://www.ifac.org/sites/default/files/uploads/IPSASB/IPSASB-The-Importance-of-Accrual-based-Financial-Reporting.pdf (visited 8.5.17).
  • International Labour Organization, Social protection floors for social justice and a fair globalization. International Labour Conference, 101st Session, 2012. 2012.
  • International Public Sector Accounting Standards (IPSAS, 2013). http://www.ifac.org/sites/default/files/publications files/Volume%201_0.pdf.
  • International Public Sector Accounting Standards Board, Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities: Presentation in General Purpose Financial Reports. 2012 https://www.ifac.org/publications-resources/conceptual-framework-general-purpose-financial-reporting-public-sector-enti-8 (visited 10.5.17).
  • Kondo, S., Fostering dialogue to strengthen good governance. Bertók, J., (eds.) Public sector transparency and accountability: Making it happen, 2002, OECD, Paris.
  • Kehoe, T., Modelos dinámicos de equilibrio general (Dynamic general equilibrium models). Cuadernos Económicos de I.C.E. 1987/3, 1987.
  • Klevmarken, A., Dynamic microsimulation for policy analysis. Problems and solutions. Klevmarken, A., Lidgren, B., (eds.) Simulating an ageing population. A microsimulation approach applied to Sweden, 2008, Emerald Group, Bingley.
  • Ladner, A., Riforme comunali-tra efficienza e legittimazione, Riassunto del rapporto di ricerca. Riforme comunali, 1999.
  • Lapsley, I., Oldfield, R., Transforming the public sector: Management consultants as agents of change. The European Accounting Review 10:3 (2001), 523–543.
  • Mäkinen, J., Kourula, A., Pluralism in political corporate social responsibility. Business Ethics Quarterly 22:4 (2012), 649–678.
  • Meijer, A., Transparency. 2014, The Oxford Handbook of Public Accountability, 10.1093/oxfordhb/9780199641253.013.0043.
  • Peña-Miguel, N., De La Peña, J.I., A first approach to a pay-as-you-go model for a social benefit in Spain. Cuadernos de Gestión 17:2 (2017), 175–192.
  • Peña-Miguel, N., De La Peña, J.I., Fernández-Sainz, A., Main factors for a proposal for a social protection floor. Social Indicators Research 123 (2015), 59–76.
  • Peña-Miguel, N., De La Peña, J.I., Fernández, C., Principios presupuestarios públicos para una propuesta de renta básica para el ciudadano. Revista internacional de Ciencias Sociales Interdisciplinares 1 (2012), 83–111.
  • Plamondon, P., Drouin, A., Binet, G., Cochon, M., McGillivray, W.R., Begard, M., Pérez-Montas, H., Actuarial practice in social security. 2000, ILO/ISSA, Géneva.
  • Pollitt, C., Managerialism and the public sector. Second Edition, 1993, Blackwell, Oxford.
  • Public General Act 2/2012 of April 27 (“Ley Orgánica 2/2012, de 27 de abril, de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera”) on Budgetary Stability and Financial Sustainability.
  • Romzek, B., Dubnick, M., Accountability in the public sector: Lessons from the challenger tragedy. Public Administration Review 47:3 (1987), 227–238.
  • Shantayanan, D., Delfin, S., The simplest dynamic general-equilibrium model of an open economy. Journal of Policy Modeling 20:6 (1998), 677–714.
  • Sinclair, A., The chameleon of accountability: Forms and discourses. Accounting Organizations and Society 20:2/3 (1995), 219–237.
  • Stewart, J., The role of information in public accountability. Hopwood, A., Tomkins, C., (eds.) Issues in public sector accounting, 1984, Deddington Philip Allan, Oxford.