Arte y disidencia en la sociedad fragmentada

  1. Ion Andoni del Amo Castro
  2. Arkaitz Letamendia Onzain
  3. Jason Diaux González
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2018

Issue Title: Disidencia y Sistema/Sistema y disidencia ¿Es todavía posible hoy una crítica al sistema desde las prácticas artísticas?

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 23-34

Type: Article

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

The question of the possibility of dissidence in the field of art refers to its political significance, its ability to transform the social environment. To investigate the role of art and dissidence, in this article we delve into what kind of art and cultural practices connect with dissidences with political incidence. We propose to contextualize historically the two great cultural and artistic frameworks of the last century, the modern and the postmodern. Through these frameworks, we chronologically address the role of modern artistic avant-gardes, musical subcultures and digital youtubers in current societies, and their potential for political transformation. We conclude that dissidence in art, in socially and culturally fragmented contemporary societies, refers especially to its collective reconstruction.

Bibliographic References

  • Aran-Ramspott, Sue, Maddalena Fedele & Anna Tarragó. 2018. "Funciones sociales de los youtubers y su influencia en la preadolescencia". Comunicar 57: 71-80. DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
  • Boltanski, Luc & Ève Chiapello. 2002. El nuevo espíritu del capitalismo. Traducción Marisa Pérez Colina, Alberto Riesco Sanz & Raúl Sánchez Cedillo; edición de Carlos Prieto del Campo. Madrid: Akal
  • Casanovas, Marc. 2012. Organizar el rechazo: Vanguardias culturales y política revolucionaria. Madrid: Izquierda Anticapitalista
  • Castells Oliván, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza
  • Debord, Guy. (1967) 2003. La sociedad del espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo. Valencia: Pre-Textos
  • Del Amo Castro, Ion Andoni. 2016. Party & Borroka: Jóvenes, músicas y conflictos en Euskal Herria. Tafalla: Txalaparta
  • Del Amo Castro, Ion Andoni, Arkaitz Letamendia Onzain & Jason Diaux. 2014. “Nuevas resistencias comunicativas: La rebelión de los ACARP”. Revista Latina de Comunicación Social 69: 307-29. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1013
  • Del Amo Castro, Ion Andoni, Arkaitz Letamendia Onzain & Jason Diaux. 2016. “¿El declive del significado social de la música?”. Revista Crítica de Ciências Sociais 109: 11-32. DOI: https://journals.openedition.org/rccs/6189
  • Eyerman, Ron & Andrew Jamison. 1998. Music and social movements. Cambridge MA: Cambridge University
  • Fuchs, Christian & Marisol Sandoval, eds. 2014. Critique, social media and the information society. New York: Routledge
  • Granés Maya, Carlos. 2011. El puño invisible: Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. Madrid: Santillana
  • Griffin, Christine Elizabeth. 2010. “The trouble with class: Researching youth, class and culture beyond the ‘Birmingham School’”. Journal of Youth Studies, 14(3): 245-59. DOI: https://doi.org/10.1080/13676261.2010.533757
  • Hall, Stuart & Tony Jefferson, eds. 2006. Resistance through rituals: Youth subcultures in post-war Britain. New York: Routledge
  • Hebdige, Dick. 1979. Subculture: The meaning of style. London: Routledge
  • Heidkamp, Birte & David Kergel, eds. 2017. Precarity within the Digital Age: Media change and social insecurity. Wiesbaden: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-17678-5
  • Horkheimer, Max & Theodor W. Adorno. (1947) 1994. Dialéctica de la Ilustración: Fragmentos filosóficos. Introducción y traducción de Juan José Sánchez. Madrid: Trotta
  • Jameson, Fredric. 1995. El postmodernismo o La lógica cultural del capitalismo tardío. Traductor José Luis Pardo Torio. Barcelona: Paidós
  • Jameson, Fredric. 1998. Teoría de la postmodernidad. Traducción de Celia Montolío Nicholson & Ramón del Castillo. Madrid: Trotta
  • Kim, Jin. 2012. “The institutionalization of YouTube: From user-generated content to professionally generated content”. Media Culture & Society, 34(1): 53-67. DOI https://doi.org/10.1177/0163443711427199
  • Larrinaga Arza, Josu. 2016. Euskal musika kosmikoak: Euskal musika popularra gizartearen isla eta aldatzailea. Mungia: Baga-Biga
  • Letamendia Onzain, Arkaitz. 2017. “Towards the aestheticisation of the resistances in the Digital Age? A critical approach”. En Precarity within the Digital Age: Media change and social insecurity, edited by Birte Heidkamp & David Kergel, 135-49. Wiesbaden: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-17678-5_9
  • Lovelock, Michael. 2017. "‘Is every YouTuber going to make a coming out video eventually?’ YouTube celebrity video bloggers and lesbian and gay identity". Celebrity Studies 8(1): 87-103. DOI: https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1214608
  • Marcus, Greil. 2005. Rastros de Carmín: Una historia secreta del siglo XX. Traducción de Damián Alou. Barcelona: Anagrama
  • Marcuse, Herbert. (1964) 2016. El hombre unidimensional. Traducción Antonio Elorza. Barcelona: Planeta
  • Martín-Barbero, Jesús. 1993. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gili
  • Ostman, Johan. 2012. “Information, expression, participation: How involvement in user-generated content relates to democratic engagement among young people”. New Media & Society, 14(6): 1004-21. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444812438212
  • Scott, James C. 2003. Los dominados y el arte de la resistencia. Traducción de Jorge Aguilar Mora. Tafalla: Txalaparta
  • Yúdice, George. 2002. El recurso de la cultura: Usos de la cultura en la era global. Traducción, Gabriel Ventureira & Desiderio Navarro. Barcelona: Gedisa