Lehen Hezkuntzarako kirol-jarduera fisikoko inplikazioaren galdeketafaktore-analisi baieztatzailea

  1. Izar de la Fuente Díaz de Cerio, Iker
  2. Rodríguez Fernández, Arantzazu
  3. Escalante Mateos, Naira
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2018

Volumen: 30

Número: 2

Páginas: 79-97

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Based on a previous pilot validation, once the internal consistency of the questionnaire of engagement in physical-sport activity (IMAF) for Primary Education is improved, a confirmatory factor analysis is carried out. In addition, external validity evidences are obtained by correlating the questionnaire with the physical self-concept. Finally, the variability of the physical-sport activity engagement regarding the sex and the intensity of the practice of physical activity is analysed. All that with a sample of 100 students of sixth grade of Primary Education (41% girls; 59% boys) aged between 11 and 12 (M = 11.89; SD = .314). The questionnaires IMAF (physical-sport engagement) and CAF-A (Shorten physical self-concept) have been used. The results of the research certify an improvement in internal consistency and in the percentage of total variance explained. Additionally, the structure of the questionnaire fits the proposed three-dimensional model. Lastly, it has been demonstrated that boys and people who practice physical-sport activity with high intensity show higher values in physical-sport engagement.

Referencias bibliográficas

  • Ayora, D., García, A., eta Rubio, S. (1997). Factores del autoconcepto relacionados con el rendimiento de los adolescentes en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 12, 59-73.
  • Balaguer, I., Atienza, F.L., eta Duda, J.L. (2012). Self-perceptions, self-worth and sport participation in adolescents. The Spanish Journal of Psychology, 15(2), 624-630.
  • Bevans, K., Fitzpatrick, L.A., Sanchez, B., eta Forrest, C. B. (2010). Individual and instructional determinants of student engagement in physical education. Journal of teaching in physical education, 29(4), 399-416.
  • Biddle, S.J.H., Whitehead, O’Donovan, T. M., eta Nevill, M. E. (2005). Correlates of participation in physical activity for adolescent girls: A systematic review of recent literature. Journal of Physical Activity and Health, 2, 423-435.
  • Browne M.W., eta Cudeck R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods Research, 21 , 230-258. doi:10.1177/0049124192021002005
  • Carretero-Dios, H., eta Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
  • Chok, N.S. (2010) Pearson’s versus Spearman’s and Kendall’s correlation coefficients for continuous Data. Tesi doktorala. Pittsburgh: Pittsburgh-eko unibertsitatea.
  • Crain, M. (1996). The influence of age, race and gender on child and adolescent selfconcept. B. A. Bracken-en (Ed.), Hanbook of self-concept. (395-420 orr.). New York: Wiley.
  • Crocker, P., Eklund, R.C., eta Kowalski, K.C. (2000). Children’s physical activity and physical self-perceptions. Journal of Sports Sciences, 18, 383-394.
  • Edgell, S.E., eta Noon, S.M. (1984). Effect of violation of normality on the t test of the correlation coefficient. Psychological Bulletin, 95(3), 576-583.
  • Elosua, P. (2004). Autokontzeptu-eskalaren euskaratzea. Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria, 32, 39-55.
  • Esnaola, I. (2005). Elaboración y validación del cuestionario Autokontzeptu Fisikoaren Itaunketa (AFI) de autoconcepto físico. Tesi doktorala. Leioa: Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Finn, J.D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59(2), 117-142.
  • Fredricks, J.A., Blumenfeld, P.C., eta Paris, A.H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research,74(1), 59-109.
  • Garduño, L., eta Ramírez, M. R. (2001). Evaluación de la autoestima en una muestra de niños de primaria de escuelas públicas y privadas. Revista de Investigación Educativa, 19(1), 183-198.
  • Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., eta Rodríguez, A. (2004). Deporte y autoconceptofísico en la preadolescencia. Apunts. Educación Física y Deportes, 3(77),18-24.
  • Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., eta Rodríguez, A. (2006). cuestionario de Autoconcepto Físico (cAF). Madrid: EOS.
  • González, M.T. (2010). El alumno ante la escuela y su propio aprendizaje: algunas líneas de investigación en torno al concepto de implicación. Revista Iberoamericana sobre calidad, Eficacia y cambio de Educación, 8(4), 11-31.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., eta Black, W.C. (2004). Análisis Multivariante. Madril: Pearson.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., eta Tatham, R.L. (2006). Multivariate date analysis. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Hu, L., eta Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. doi: 10.1080/10705519909540118
  • Inchley, J., Kirby, J., eta Currie, C. (2011). Longitudinal changes in physical selfperceptions and associations with physical activity during adolescence. Pediatric Exercise Science, 23, 237-249.
  • Infante, G., Rodríguez, A., Fernández, A., eta Goñi, E. (2007) Autoconcepto físico y práctica deportiva en edad adulta. J. Castellano eta O. Usabiaga-n (Edk.), Investigación en la Actividad Física y el Deporte II (40-58 orr.). Bilbo: Euskal Herriko Unibertsitatea. ISBN: 84-611-4105-9.
  • Infante, G., Zuazagoitia, A., Revuelta, L., eta Echeazarra, I. (2015). Propiedades psicométricas de un nuevo cuestionario de implicación en la actividad físicodeportiva. En II congreso Internacional de ciencias de la Educación y del Desarrollo. 24-26 de junio de 2015. San Sebastián.
  • Izar de la Fuente, I., Rodríguez, A., eta Revuelta, L. (2018). Inplikazioa jarduera fisikoan Lehen Hezkuntzan: neurketa eta aldagarritasuna. C. Arriaga eta A., Romero-n, (edk.). XXIV Jornadas de Investigación en psicodidáctica. XXIV Psikodidaktikako Ikerkuntza Jardunaldiak (299-317 orr.). Leioa: UPV/ EHUko argitalpen zerbitzua. ISBN 978-84-9082-837-3
  • Jaakkola, T., eta Washington, T. (2011). Measured and perceived physical fitness, intention, and self-reported physical activity in adolescence. Advances in Physical Education, 1(2), 16-22.
  • Lacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of consumer Psychology, 20(1), 90-98. doi:10.1016/j.jcps.2009.09.003
  • Leithwood, K., eta Jantzi, D. (1998). Distributed leadership and student engagement in school. Annual meeting of the American educational research association. San Diego
  • Leithwood, K., Mulford, W., eta Silins, H. (2004). Educational leadership for organisational learning and improved student outcomes. Kluwer Academic Publishers. Dordrecht/Boston /London.
  • Lozano, L., eta De la Fuente-Solana, E. (2009). Diseño y validación de cuestionarios. Pantoja-Vallejo-n (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación-en (251-274 or.). Madril: EOS.
  • Marks, H. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in elementary, middle and high school years. American Educational Research Journal, 37, 153-184.
  • Morales, P. (2011). El análisis factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
  • Muñoz, M.J. (2009). Análisis de la situación de salud de los alumnos de la Universidad de Almería según el método precede-proceed. Un proyecto de educación para la salud. Tesi doktorala. Almeria: Almeriako unibertsitatea.
  • Newmann, L., eta Davies, E. (1992). The school engagement of elementary and middle school students with disabilities. AA.VV.-n (Edk.), Engagement, academics, social adjustment and independence: The achievement of elementary and middle school students with disabilities (1-18 or.). California: Menlo Park.
  • Nunnally, J.C., eta Bernstein, I. J. (1995). Teoría psicométrica. Madril: McGrawHill
  • Nunnally, J C. (1967). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Peterson, R.A., eta Kim, Y. (2013). On the relationship between coefficient alpha and composite reliability. Journal of Applied Psychology, 98(1), 194-198. doi: 10.1037/a0030767
  • Ramos, E. (2015). Resiliencia y ajuste psicosocial en la adolescencia. Tesi doktorala. Leioa: Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Ramos, E., Fernández, A., Zuazagoitia A., Rodríguez, A., eta Ros, I. (2015). Eskola-inplikazioa: kontzeptua, neurketa, aldakortasuna eta testuinguruaren aldagaiak nahiz aldagai psikologikoak. Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria, 27(2), 149-168.
  • Revuelta, L., Esnaola, I., eta Goñi, A. (2016). Relaciones entre el autoconcepto físico y la actividad físico-deportiva adolescente. Revista Internacional de Medicina y ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62),561-581.
  • Rodríguez, A., Axpe, I., eta Goñi, A. (2015). Propiedades psicométricas de una versión abreviada del Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF). Actas Esp Psiquiatr, 43(4), 125-132.
  • Rodríguez, A., Droguett, L., eta Revuelta, L. (2012). School and Personal Adjustment in Adolescence: The Role of Academic Self-concept and Perceived Social Support. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 397-414.
  • Rodríguez, A., Ramos, E., Fernández, A., Goñi, E., Esnaola, I., eta Goñi A.(2016). Contextual and psychological variables in a descriptive model of subjective well-being and school engagement. International Journal of clinical and Health Psychology, 16(2), 166-174. doi:10.1016/j.ijchp.2016.01003.
  • Rodríguez, A.; Ramos, E., Ros, I., eta Zuazagoitia, A. (2018). Implicación escolar de estudiantes de secundaria: La influencia de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Educación XX1, 21(1), 87-108. doi: 10.5944/educXX1.16026
  • Ros, I. (2009). La implicación del estudiante con la escuela. Revista de Psicodidáctica, 14(1), 79-92.
  • Ros, I., Goikoetxea, J., Gairín, J., eta Lekue, P. (2012). Implicación del alumnado en la escuela: Diferencias interindividuales e intercentros. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 291-307. doi: 10.1387/Rev.Psicodidact.4496
  • Ros, I., eta Zuazagoitia, A. (2015). Implicación escolar y autoconcepto. A. Fernández eta L. Revuelta-n (Edk.), Ajuste personal y social. Investigación psicoeducativa (119-129 or.). San Sebastian: Erein.
  • Ruiz de Auza, S., Zulaika, L. M., Palacios, S., eta Goñi, A. (2002). Autokontzeptu fisikoa nerabezaroan eta bere eremuak. Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria, 28, 35-50.
  • Schmider, E., Ziegler, M., Danay, E., Beyer, L., eta Bühner, M. (2010). Is it really robust? Reinvestigating the robustness of ANOVA against violations of the normal distribution assumption. Methodology, 6(4), 147-151. doi: 10.1027/1614-2241/a000016
  • Schumacker, R.E., eta Lomax, R.G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling. New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Tomás, J.M., y Oliver, A. (1997). Efectos de formato de respuesta y método de estimación en análisis factorial confirmatorio. Psicothema, 10(1), 197-208.
  • Wehlage, G.G., Rutter, R.A., Smith, G.A., Lesko, N., eta Fernandez, R.R. (1989). Reducing the risk: Schools as communities of support. Philadelphia: Falmer Press.