Un nuevo cuestionario para evaluar la procrastinación en la actividad físico-deportivaPAFD (A new questionnaire to assess procrastination in physical-sports activity: PAFD)

  1. Infante Borinaga, Guillermo 1
  2. Zuazagoitia Rey-Baltar, Ana
  3. Echeazarra Escuero, Ibon 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 36

Pages: 26-31

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V36I36.60515 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this study was to develop a scale of Procrastination in Physical-Sports Activity (PAFD) that would be assessed from a multidimensional perspective (affective, cognitive, and behavioral). This is an instrumental study involving 287 students, 180 from the Faculty of Education and Sport (62.7%) and 107 from Vocational Training (37.3%), both from Vitoria-Gasteiz (74.2% men and 25.8% women, M=23.15 years, SD=3.07). In order to analyze the factorial structure of the questionnaire, an exploratory factor analysis was carried out using the SPSS v.24 statistical package. The data obtained in the present study confirm the multidimensionality of the procrastination in physical-sports activity construct, constituted by the cognitive, affective, and behavioral dimensions. However, problems are detected in the reliability of the questionnaire, especially in the behavioral scale.

Funding information

Los autores de este estudio son miembros del grupo Consolidado de Investigación IT934-16 del Sistema Universitario Vasco. El estudio se enmarca en el proyecto de investigación PPG17/61 de la Universidad del País Vasco y en el proyecto EDU2017-83949-P del subprograma estatal de Generación del Conocimiento del Ministerio de Economía, Industria y Competitividad.

Bibliographic References

  • Aitken, M. (1982). A personality profile of the college student procrastinator. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Pittsburgh. Pittsburgh.
  • Bernstein, P. (1998). Against the gods: The remarkable story of risk. New York: Wiley.
  • Blunt, A.K., y Pychyl, T.A. (2000). Task aversiveness and procrastination: A multi-dimensional approach to task aversiveness across stages of personal projects. Personality and Individual Difference, 28, 153-167
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of
  • Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
  • Fabrigar, L.R., Wegener, D.T., MacCallum, R.C., y Strahan, E.J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Ferrari, J.R. (2001). Procrastination self-regulation failure of performance: Effects of cognitive load, self-awareness, and time limits on “working best underpressure”. European Journal of Personality, 15, 391-406.
  • Ferrando, P. J. y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicológo, 31(1), 18-33.
  • Garrido, M.E., Zagalaz, M.L., Torres, G. y Romero, S. (2010). Diseño y validación de un cuestionario para técnicos deportivos acerca de su opinión sobre las actitudes de padres y madres en el deporte (CTPMD). Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2), 7-21.
  • Harrington, N. (2007). Frustration intolerance as a multidimensional concept, Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(3), 191-211.
  • Harriott, J., y Ferrari, J.R. (1996). Prevalence of procrastination among samples of adults. Psychological Reports, 78, 611-616.
  • Lay, C.H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personaliy, 20, 474-495.
  • Latiesa, M. (2003). Validez y fiabilidad de las observaciones sociológicas. En M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (Eds.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación
  • (pp. 409-443) (3ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernandez-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169.
  • Martínez, A.C., Chillón, P., Martín-Matillas, M., Pérez, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente-Rodríguez, G., Casajús, J.A., Álvarez-Granada, L., Romero, C., Tercedor, P., y Delgado-Fernández, M. (2012). Actitudes hacia la práctica de actividad físico-deportiva orientada a la salud en adolescentes españoles: Estudio AVENA. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 22, 43-48.
  • Martínez, D., Joey C.E., Gómez, S., Veses, A., Marcos, A. y Veiga, O. (2010). Sedentarismo, adiposidad y factores de riesgo cardiovascular en adolescentes. Estudio AFINOS. Revista Española de Cardiología, 63(3), 277-285.
  • McCown, W. y Johnson, J. (1989). Validation of the Adult Inventory of Procrastination. Comunicación presentada en el 97 Annuyal Convention for the American Psychological Association, New Orleans, LA.
  • Morales, P. (2007). La fiabilidad de los tests y escalas. Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
  • Natividad, L.A. (2014). La procrastinación en estudiantes universitarios. Tesis doctoral. Valencia. Universidad de Valencia.
  • Nunnally, J. C., y Bernstein. I. J. (1995). Teoría psicométrica. Madrid: McGraw-Hill.
  • Reigal, R., Videra, A., Parra, J.L., y Juárez, R. (2012). Actividad físico deportiva, autoconcepto físico y bienestar piscológico en la adolescencia. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 22, 19-23
  • Sokolowska, J. (2009). Behavioral, cognitive, affective and motivational dimensions of academic procrastination among community college students: A Q methodology approach. Tesis doctoral. New York: Proquest.
  • Solomon, L.J., y Rothblum, E. D. (1984). Academic Procrastination: Frecuency and Cognitive-behavioural Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 504-510.
  • Steel, P. (2007). The nature of Procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
  • Steel, P., y König, C.J. (2006). Integrating theories of motivation. Academy of Management Review, 31, 889-913.
  • Stevens, J. (1992). Applied multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Tavakol, M. y Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s alpha. International Journal of Medical Education. 2, 53-55.
  • Thomas, J.R. y Nelson, J.K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo
  • Tuckman, B.W. (1991). The development and concurrent validation of the Procrastination Scale. Educational and Psychological Measurement, 51, 473-480.
  • Warburton, D.E.R., Nicol, C.W., Bredin, S.S.D. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. Canadian Medical Association Journal. 174(6), 801-809.
  • Welk, G. J., Eisenmann, J.C. y Dollman, J. (2006). Health-related
  • physical activity in children and adolescents: a bio-behavioral perspective, en D. Kirk, D. McDonald y M. O´Sullivan (eds.), The Handbook of Physical Education. Londres: Sage. pp. 665-684.
  • Wolters, C.A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187.
  • World Health Organization (2004). Obesity. Preventing and managing the gloval epidemic. Report of a WHO consulation on obesity. Geneva: World Health Organization.